Tjänar artister pengar på Spotify?
Debatt, Försäljning 5 november, 2014
När nu Taylor Swift i dagarna plockade bort hela sin katalog från Spotify blossade debatten ännu en gång upp om huruvida man överhuvudtaget tjänar några pengar på att ha sin musik på Spotify och andra streaming-tjänster. Vi har hört det förut, om de minimala summorna man får per spelning och diskussionerna om det är en rimlig ersättning eller ej. Artister tittar igenom sammanställningen i senaste kvartalsrapporten och de få kronorna som det berättas om där stirrar som ett hån mot artisten när de också lägger märke till siffran för antalet lyssningar. Samtidigt jublar en del skivbolag och hävdar att streamingen ökar deras intäkter trots vikande CD- och Itunes-försäljning. Hur går detta ihop?
Ger Spotify några pengar?
Att jämföra hur mycket en låt kostar att ladda ner på Itunes med vad en lyssning på Spotify ger håller naturligtvis inte, då den nedladdade låten är till för att lyssnas på många gånger i framtiden. Jämförelser med radio är heller inte rimligt eftersom en spelning där är inför tusentals lyssnare samtidigt, och dessutom ligger det största fokuset på låtskrivarna intäktsmässigt. Så, hur kan man då värdera vad som är rimligt? Ja, en enkel sak är att jämföra hur den totala musikförsäljningen ser ut år från år. CD-försäljningen har minskat under ett antal år och streamingtjänsterna med Spotify i spetsen ökar hela tiden. Det minsta man kan begära då är att intäkterna från streamingtjänsterna åtminstone ska täcka den minskade CD-försäljningen. Gör den det?
Ja, det gör den faktiskt och med råge. Sedan Spotify började betala ut pengar 2009 har den totala musikförsäljningen i Sverige ökat med 15%, från ca 861 Mkr till 991 Mkr år 2013. CD-försäljningen har under denna tid minskat från 691 Mkr till 230 Mkr och Streamingen har ökat från 76 Mkr till 706 Mkr. Ni märker att jag inte tar med downloads i diskussionen här vilket helt enkelt beror på att den egentligen aldrig slog igenom på riktigt i Sverige, som många kanske tror. Toppnoteringen är 87 Mkr 2010 och var 2013 nere på 44 Mkr.
(samtliga siffror är hämtade från IFPI:s statistik över försäljningen i Sverige)
Hur fördelas pengarna?
Så om det är lika mycket pengar i omlopp nu som tidigare, varför upplever artisterna då att man får sämre betalt? Ja, om vi bortser från faktorn att en del artister har dåliga eller icke uppdaterade avtal med sina skivbolag, så är det ett några avgörande skillnader. Om man vänder på resonemanget så kan man säga att kunden förut betalade i förväg för alla lyssningar i framtiden, medan man i dagens streamingtjänster betalar i takt med att man konsumerar musiken. Med streaming-tjänster kan man säga att det är inte kunden som tar risken längre utan artisten, som får in pengarna löpande under en lång tid framöver istället för att få ett förskott från lyssnaren direkt. Likaså behöver lyssnarna inte begränsa sig längre utan kan sprida ut sina lyssningar över många fler artister, och, inte att förglömma, på musik längre tillbaka i tiden som nu är betydligt tillgängligare. Lägg därtill en allt högre konkurrens med ett otroligt stort helt nytt musikutbud som ska vara med och dela på kakan. Å andra sidan så skulle 99% av er som läser detta inte tjäna en spänn i en CD-ekonomi, och 95% skulle få vara utan någon ersättning i en download-ekonomi, och dessutom aldrig bli lyssnade på.
Swift moves
Har ni följt mitt resonemang så kan ni ana varför Taylor Swift, denna miljardindustri, väljer att plocka bort sin musik från Spotify:
a. Hon vill ha pengarna nu
b. Hon vill inte dela dem med någon annan
Det är knappast troligt att alla hennes 15 miljoner (eller mer) lyssnare på Spotify kommer att köpa hennes album pga detta. De flesta byter inte lyssningsvanor pga en artist, men säkert kommer ett hyfsat gäng att göra det och öka på Taylor Swift-koncernens resultat med ett antal miljoner dollar. Om hon dessutom är fiffig nog att stoppa tillbaka låtarna på Spotify igen om nåt år, så kommer hon ha tjänat dubbelt på sina trognaste fans. Snyggt, eller hur?
Själv har jag har lite svårt att applådera ett sånt här cyniskt tillvägagångssätt på bekostnad av sina trognaste fans och andra artister, och jag har svårt att se hur man i detta fall skulle kunna lägga skulden på Spotify. Det rimmar inte heller med min syn på hur man bygger upp ett varumärke som ska hålla många år. Men det är nog inte det de är ute efter heller.
Sannolikt ser försäljningsstatistiken annorlunda ut i USA, men av det jag har lyckats röna ut håller resonemanget även där. En annan intressant synpunkt på Swift-Spotify-affären finns att läsa hos Lefsetz.
Är jag då nöjd med musikförsäljningen som den är idag? Nej, jag skulle självklart se att det fanns ett betydligt större utrymme än vad som finns idag, för att kunna skapa uppehälle åt betydligt fler artister. Musik är värt otroligt mycket för de allra flesta människor, men vi har en tendens att vilja lägga mer pengar på det vi kan ta och hålla i, än det som faktiskt ska ge tex alla våra tekniska prylar något värde. Men människans vurm för prylar behöver man väl inte förklara för en musiker?
Ännu fler musikbloggar
Bloggar, Tips 18 juni, 2014
Och nu har jag uppdaterat listan över svenska musikbloggar med ytterligare en laddning bra sidor. Det rör sig om hip hop-bloggarna Gatuslang (podradio), Grandsmack och HHNS samt de lite bredare Rockfoto, Gimme Indie och 2014.
Gå till listan för sid- och kontaktlänkar.
Musikblogglistan uppdaterad med en massa nya musiksidor
Bloggar, BSM 10 juni, 2014
Jag har nu äntligen uppdaterat sidan över svenska musikbloggar, en lista över bloggar som du kan kontakta för att få ut din musik. Det var fler än jag trodde som har försvunnit eller gått i träda under det senaste året. De har jag naturligtvis plockat bort, men i gengäld finns en hel del nya bra musiksidor.
Ja, en del har varit med ett tag men ännu inte varit med i listan som tex Being Blogged, All Scandinavian, Musikvideotoppen, Access: Rock mfl, men det finns också en del ganska nya alster som tex Malmoemusik.se och Drefvet. Kolla in hela blogglistan här.
Det finns en grov genre-indelning i de fall det passar, men se till att kolla in sidorna för att avgöra om den musik du vill tipsa om passar in.
Känner du till fler musiksidor som borde vara med på listan, kommentera gärna här eller mejla mig.
Att lyckas som artist – del 1 – Sammanhanget
Inspiration, Marknadsföring, Strategier 1 november, 2012
Säkerligen är det så att det aldrig har skapats så mycket musik i historien som nu. En till synes ändlös ström av ny fascinerande musik kommer ut dagligen. Merparten av de artister jag kommer i kontakt med har ambitionen att kunna hitta en så pass stor publik att de skulle kunna arbeta med musik dagligen eller åtminstone en stor del av sin tid. Ändå så är det en försvinnande liten del som lyckas med detta. Frågan är då vad det är som gör att vissa lyckas och de flesta inte?
Jag tänkte här ge mig på i en serie inlägg att försöka svara på det, eller åtminstone peka på några viktiga faktorer som några har förstått, medvetet eller omedvetet, men de flesta inte. Att skapa fantastisk musik som berör människor och att ständigt vilja utvecklas som artist är självklart en förutsättning för detta, men återigen, det räcker inte med detta, den måste marknadsföras också.
Sammanhanget
Som du kanske känner till skriver jag också om ny svensk musik på musikbloggen Meadow Music. Tipsen kommer in i en strid ström och ganska få artister har någon vidare bandinfo att visa upp, dvs info och berättelser om bandet som skulle kunna vara intressant att skriva om. När jag ber om sådan information är det inte helt ovanligt att jag som svar får tillbaka: ”Det finns inte så mycket att berätta om oss än och dessutom vill vi att musiken ska stå för sig själv”
Jag brukar då ibland svara med följande: ”Musiken står aldrig helt för sig själv. Musik förekommer alltid i ett sammanhang och den enda gång när den inte gör det är när ingen lyssnar”.
Svaret på detta brukar nästan alltid vara att jag ganska snabbt får en hel del kvickt ihopplitad information om artisten eller bandet.
Mycket av det sammanhang som musiken landar i hos lyssnaren kan vi inte påverka. Det kan handla om vilket humör lyssnaren är på för tillfället, om man är trött, en persons egna historia och bakgrund, vilka vänner denne har, vilken tid på dagen det är, om man lyssnar i hörlurar eller via högtalare och hur mycket annat som helst.
Det finns dock en hel del du kan bidra med för att påverka hur din musik kommer att uppfattas. Och jag vill hävda att ingen, inte ens den mest härdade journalisten, går opåverkad av exakt hur musiken presenteras, vad som finns runtomkring den och vem som står bakom.
Hur byggs det upp?
Jag började här med att ge dig bandbion som ett exempel, och även om den är en självklarhet, så handlar den grogrund för upplevelsen av din musik om så mycket mer än det. Den byggs upp av allt du gör, hur du kommunicerar utåt och hur mycket engagemang du själv lägger ner i det.
Den påverkas av de relationer du bygger upp med lyssnarna, din vilja att kommunicera med dem. Den påverkas av det material och innehåll du publicerar med bilder, berättelser, filmer och annat. Den påverkas av hur ofta du gör det och var. Den påverkas av hur du uppmärksammar andra.
Det handlar inte om att man måste bygga upp en fiffig image eller skapa någon påkostad design, utan för de allra flesta handlar det om att vara sig själva och vara konsekvent i det man gör. Några föredrar att ta på sig roller och kanske skapa en viss mystik runt artisten eller bandet. Notera här bara att denna mystik måste också kommuniceras, vilket inte är helt lätt. Att inte säga nåt alls är inte mystik, det är just bara…ingenting.
Vad göra?
Det finns givetvis inget standardrecept för hur man skapar ett bra sammanhang. Det är det som skiljer den ena artisten från den andra tillsammans med musiken. Det du ska göra är att fundera på hur det ser ut för dig och ditt band i allt vad ni gör. Är ni konsekventa? Vad är stämningen, responsen? Vad är just er unika historia? Jobbar ni med detta dagligen? Vad kan ni göra för att för att ge mer kött och blod till ert musikskelett? Och eftersom det kan vara svårt att ha distans till det man själv gör: Fråga andra. Människor ni känner och människor ni inte känner. Hur upplevs ni?
Detta är en vinkel att se marknadsföring av musik på. Ett sätt att hitta en mening åt vad du gör i marknadsföringen och något som framgångsrika artister odlar hela tiden. Ingen yttre kommunikation alls ger också ett sammanhang för musiken, men det blir fan så mycket tråkigare och betydligt svårare.
Vad är ett bra bandnamn?
Marknadsföring 26 oktober, 2012
Ja själva ordalydelsen, betydelsen och upplevelsen i sig av ett bandnamn kan man diskutera fram och tillbaka och ha åsikter om, men jag tror att det inte spelar någon större roll vad man kallar sig från en rent estetisk synpunkt eller av vilken anledning man gör det. Det finns självklart stora fördelar om man har ett namn som är lätt att komma ihåg och som människor förstår att stava till. Ändå så ser jag en ständig ström av mycket illa valda bandnamn, från en annan aspekt som i högsta grad påverkar hur lätt det är att marknadsföra sig.
Denna aspekt har varit en självklarhet i alla tider, men är än viktigare och mer omfattande nu. Det är utgångspunkten att namnet ska vara unikt och att det ska vara en självklarhet att lätt hitta fram till bandet och inte heller förväxlas med annat. Att inte välja samma namn som ett annat band verkar vara självklart för de allra flesta, och idag betyder det unikt på ett globalt plan, då det tex är ganska retfullt att hamna i ett annat bands albumkatalog på Spotify eller Itunes.
Det räcker dock inte. Du måste också äga och vara först med ditt namn på framför allt sökmotorerna och helst också på Facebook. Det betyder alltså att ditt bandnamn konkurrerar om uppmärksamhet inte bara med andra band utan med vilket stycke text eller webbsida som helst på nätet. Om du inte bryr dig om detta så kommer du varje dag att förlora lyssnare och fans, som annars skulle hittat fram till dig.
Varför är det så viktigt?
- Man måste betrakta marknadsföring som ett maratonlopp snarare än ett sprintlopp, där du med ständiga insatser intresserar nya människor att följa dig och så småningom också engagerar sig i bandet och musiken. De kommer inte på en gång i en stor flock och samlas runt kassaapparaten på Itunes, utan de kommer lite då och då, några stycken i taget, till din bandsida och Facebooksida. För att de har sett en konsert med dig, för att de läste ett positivt blogginlägg eller tidningsartikel eller för att de blev rekommenderade ditt band av en vän. Finns det ingen länk att klicka på när de vill veta mer, så är det självklara verktyget Google, och syns du inte tydligt där så kommer du att tappa bort dem.
- För din egen skull så är det viktigt att hålla reda om du blir uppmärksammad av andra. Det gör du givetvis genom att söka på ditt band/artistnamn i en sökmotor. Om någon har skrivit om bandet, rekommenderat det eller blivit spelad någonstans. Räkna inte med att du blir meddelad detta av de som har gjort det, eller att de länkar till dig; det hör mer till undantagen. Du behöver få veta var just din publik finns, vilka de är och vad de säger. Att kunna kontakta de som har skrivit, tacka, och ge ett omnämnande på dina egna sidor är självklart också viktigt för att etablera relationer med skribenter och andra för att göra det lättare för dig i framtiden att nå ut.
- Skribenter, podradiovärdar, journalister söker hela tiden efter information om bandet när man ska skriva. Finns det intervjuer? Vad har andra skrivit? Finns det några stories att berätta? Några bandlänkar eller annat intressant att förmedla? Kan man inte hitta det som har skrivits om bandet så går det också förlorat, det finns mindre att berätta om dig och kan också betyda att skribenten avstår att skriva då det inte finns någon info att hitta.
För ett nystartat band så är det lätt att kontrollera om ett föreslaget bandnamn fungerar eller ej. Googla namnet och gör en bedömning av vad du får upp. Är det enstaka ord så är det tufft att hitta något bra, framför allt om det är på engelska. Med sammansatta namn så kan man oftast enkelt avgöra om det är någon vanligt förekommande formulering eller om det redan är upptaget av någon annan företeelse eller företag.
Gör samma sak på Facebook och se vad som kommer upp i resultatlistan och självklart också på Spotify och Itunes. Vad gäller bandnamn så kan du söka på All Music och se om det finns aktiva band med samma namn.
Domännamnet bör också kontrolleras, eftersom jag utgår från att ett band ska ha en egen webbsida. Detta bör till och med vara det första du kontrollerar och det kan göras på de flesta webbhotellstjänster om inte annat, tex hos GoDaddy.
Ska vi byta bandnamn?
Det är en bedömningsfråga ni måste göra själva. Heter ni Fire och har ett antal hundra följare på Facebook och har släppt en EP: Byt! Nu! Nackdelarna med att få de nya lyssnarna att lära sig det nya lyssnarna är här små jämfört med de möjligheter du får genom att ha ett namn som låter sig hittas.
Heter ni å andra sidan Chocolate Flakes, har tre album i ryggen och har byggt upp en trogen lyssnarskara under ett antal år, så är det självklart mer tveksamt.
Kan eller vill man inte byta bandnamn så ska man givetvis se till att ändå vara så synlig man kan. Genom att ha en egen hemsida, blogga flitigt och bra, och följa några regler för att optimera sökmotorresultaten, så kan man komma en bra bit på vägen.
Att inte beakta namnet alls blir lite som att springa i motvind för resten av band- eller artistkarriären. Eftersom jag får in en ständig ström av musiktips från nya band och artister, så vet jag också att det finns en ganska stor andel band som borde ta sig en extra funderare på om namnet fungerar eller ej.
Ännu fler musikbloggar…
Bloggar 27 september, 2012
Nu har jag uppdaterat vår sida med kontaktbara musikbloggar med ett antal nya bra musiksajter. Ja, nya är väl inte alltid rätt ord, men nya för listan iaf. Som tidigare gäller uppmaningen att först kolla in sajten och se om de verkligen skriver om den typ av musik som du gör, innan du skickar, samt att inte lägga till någon till mailing-listor utan att fråga. Här är de:
Indiemusik.se – Blogg som skriver om indiepop och indierock
Hoffas musikblogg – Fredrik Hoffman bjuder på nyheter och tips om artister och skivor
Musicstage.se – Välkänd musiksajt som bevakar festivaler, albumsläpp och andra musiknyheter
Swede + Sour – Nordisk musikblogg med nyheter och intervjuer
Birds Need Feet – Stockholmsbaserad, bred mp3-blogg som drivs av Johan Alm
Laser Magazine – Mp3-blogg som fokuserar på Electronic Dance Music
House Music With Love – Välkänd sajt och mp3-blogg för house-entusiaster
Ghost FM – Bred mp3-blogg, enligt egen utsage helt genre-fri
Dödselectro – Mp3-blogg om drum’n'bass, disco, techno, house och mycket annat
Tracasseur – DJ-duon Jonny Pume och Arnie Becker driver denna mp3-blogg om electronisk musik
Scandinavian Soul – Intervjuer och recensioner om skandinaviska soul-artister
Fler bra musikbloggar till blogglistan
Bloggar 22 augusti, 2012
Nu har jag uppdaterat vår lista över svenska musikbloggar igen. Några har försvunnit sedan sist, men desto bättre då att det har tillkommit ett antal utmärkta bloggar, som dessutom gärna ser att du tipsar dem om ny musik:
Festivalrykten bevakar, som namnet antyder, det som händer på musikfestivaler landet över. De skriver också om ny musik och annat.
Ge hit musiken har sin hemmabas i Göteborg och skriver om allt från ”hederlig göteborgspop, japansk noisetechno, till crustpunk från Malaysia”.
Groove.se bör ringa en klocka hos de flesta musikintresserade. Tidningen Groove lades ner för några år sedan, men grundaren Gary Landström har nu startat en musikblogg på samma adress som tidigare och inväntar era tips.
Klubb Ace är en live-klubb för indie-musik, som du kanske känner till om du bor i Stockholm där de håller till. De har den goda smaken att också driva en utmärkt musikblogg där de skriver om musiknyheter i indievärlden.
Mosher är en blogg som fokuserar sig på svensk punk, hardcore och grindcore. Ett måste att kolla in om du håller på med musik i dessa genrer.
Popbrus ser också gärna att du tipsar dem om musik. Pop kan man väl säga är utgångspunkten, vilket dock är ett omfångsrikt begrepp, och du hittar musik från många olika håll i bloggen.
The Youth Collective, slutligen, är en kollektivt driven blogg från Falkenberg som skriver mycket om musik, men även om övrig kultur som film, konst och litteratur.
Som ni ser så är bloggarnas död minst sagt överdriven. Vad gäller musik här i Sverige så har de inte bara blivit fler, utan också ambitiösare och bättre. Som vanligt tar vi gärna emot tips om fler bloggar vi kan lägga till. Listan med kontaktinfo och annat hittar du här.
Som säkert många har sett så har årets upplaga av musiktävlingen Metro Onstage dragit igång. Jag kan inte säga att jag rekommendera den här typen av tävlingar som går ut på att spamma sina vänner och fans med röstningsuppmaningar för att göra reklam för Metro. Sannolikt blir resultatet för de allra flesta att man sitter på färre fans efter tävlingen än innan. I år blev jag uppmärksammad på en passage i tävlingsvillkoren som dock fick mig att reagera än starkare än den vanliga sorgsna känslan när man ser band ge sig in i detta genvägs-sökande:
Förlaget Warner/Chappell – Talent & Brands har option på att förlägga samtliga deltagare i Metro On Stage. Optionstiden går ut tre månader efter finalen. Efter optionstiden har artisten/bandet möjligheten att gå till vilket förlag de vill.
Min tolkning av detta var att Warner/Chappell då ska kunna tvinga på vem de vill som har deltagit ett förlagskontrakt, och att du dessutom under nästan fem månader inte har rätt att skriva på för ett annat förlag. Jag mejlade Metro Onstage och frågade om så var fallet:
”Jag tolkar detta som att Warner/Chappell har en exklusiv rätt att teckna förlagsavtal med de deltagande artisterna från och med imorgon fram till tre månader efter finalen, och att artisterna då är tvingade att ingå avtal om Warner/Chappell vill utnyttja denna rätt. Stämmer detta?”
vilket de bekräftade med sitt svar:
Ja, Metro har bjudit in förlaget Warner/Chappell – Talent & Brands att samarbeta med oss i tävlingen Metro on Stage. Som partner i Metro On Stage 2012 har förlaget Warner/Chappell – Talent & Brands option på att förlägga deltagande kompositörer inom tre månader efter att finalen avslutats. Att samarbeta med ett musikförlag är något som de allra flesta kompositörer ser som mycket positivt.
Musikförlag har som främsta uppgifter att ge stöd och råd till kompositörer samt hjälpa dessa att få in de pengar man har rätt till i alla territorier. Ett samarbete mellan artist/band och förlag kräver en hel del engagemang från bägges sida, vilket tyvärr kommer att innebära att endast ett fåtal kompositörer kommer att presenteras förlagsavtal.
Då detta är en musiktävling för skivbolagsfria artister/band har Metro On Stage valt att samarbeta med ett musikförlag istället för ett skivbolag. Detta gör att samtliga deltagare förblir fria att själva välja att ge ut sin musik via stora/små skivbolag eller via egna bolag.
Vänligen,Metro On Stage
Jag tycker detta är anmärkningsvärt på flera sätt och ett utnyttjande av den längtan att nå ut med sin musik som många artister har samt den illusion som finns av att ett bolagskontrakt är vägen till framgång, hur kontraktet än ser ut.
För det första så är det ensidigt skrivet där det inte sägs något om några krav på vad förlaget ska åstadkomma inom ramarna för ett avtal. Som de skriver ovan så kan självklart ett bra förlag vara till stor hjälp för kompositörer, men ett avtal kan också vara helt förlamande för dina möjligheter att marknadsföra dig på det sättet du vill.
För det andra så innebär villkoret en låsning till dina möjligheter att arbeta med ett annat förlag under nästan fem månader. De skriver i sitt svar att Warner/Chappell inte har möjlighet att sajna upp så många, med en antydan att villkoret ändå inte påverkar mer än några stycken. Detta stämmer inte, då detta villkor om att inte få jobba med något annat förlag gäller alla deltagare. Varför man överhuvudtaget har 3 månaders ytterligare optionsrätt efter tävlingens slut ställer jag mig också frågande till. Det enda svaret jag kommer fram till är att de då har en möjlighet att haka på eventuellt framgångsrika band och då få en gräddfil till att ta del av framgångarna.
I nästan vilket annat sammanhang som helst utanför musikbranschen skulle det vara otänkbart att komma med liknande villkor. Tänk dig att du ställer upp i en slogantävling för en syltburk och ett sidovillkor löd: ”Reklambyrån X har rätt att anställa dig som copyrighter inom tre månader efter tävlingens slut (på oklara villkor). Under denna tid har du ingen rätt att ta anställning hos en annan reklambyrå”.
Det du ska fråga dig är följande: Vad gör ett förlag? Behöver jag ett förlag? Stämmer Warner/Chappells sätt att arbeta med hur jag vill kunna marknadsföra min musik på? Hur ser själva förlagskontraktet ut och vilka krav kommer att ställas på mig och på förlaget? Om du inte kan svara på de frågorna och är på något sätt seriös med din musik så är mitt råd att inte delta i tävlingen. Om du redan är anmäld så kan du avanmäla dig genom att skicka ett mejl till dem.
Podradio revisited
Podradio 12 april, 2012
Ett av de populäraste inläggen i början här på bloggen var Lasses inlägg om hur man blir spelad på podradio. Och även om dessa podradiostationer knappast är så talrika som sina mp3-bloggande kollegor eller kan skryta med en mångmiljon-publik som dessa, så kvarstår de som ett intressant alternativ att exponera sin musik i.
Många av dem är dessutom inriktade mot indieartister, de är överlag mycket tillmötesgående och brinner för att sprida bra musik. Vi tycker oss också se en växande trend för podradio-DJ:s att samarbeta med webb-radiostationer för att sända live eller i efterhand som delar i stationernas programutbud, vilket inte gör det mindre intressant att söka upp dem.
Lasses tidigare råd står sig i allt väsentligt fortfarande, men några saker har förändrats och kommit till, vilket jag tänkte berätta om här nedan.
Musicalley.com
Mevio och deras portal Musicalley.com (tidigare kallat Podsafe Music Network) har helt klart minskat i betydelse. Många podradiostationer som tidigare använde Mevios tjänster för att sända, har gradvis övergått till andra tjänster under en tid, och flertalet har också kommit att använda sig av direktkontakt med artisterna snarare än att söka musik på Musicalley.
Lite av en podradio-bävning kom också att ske i slutet av januari, när Mevio, utan förvarning, stängde av många av de podradiostationer som använde deras tjänster för att sända. Dessa DJ:s kunde då inte komma åt sitt material och sina shower och de fick heller ingen förklaring till varför. Detta ledde till en exodus till andra tjänster och många bojkottar idag musicalley.com för att hitta musik och rapportera vad man spelat.
Du kan naturligtvis fortfarande lägga upp din musik som du vill dela fritt till podradio på Musicalley.com, men du bör vara medveten om två saker: För det första kommer du inte hitta så många aktiva stationer i listorna längre och de du hittar bör du kontrollera om de verkligen finns på den angivna adressen eller om de har bytt till en annan tjänst. För det andra så måste du se till att låtarna finns tillgängliga att ladda ner på annat sätt, för de som inte längre använder Musicalley.
Andra podradio-kataloger
Här finns både podradiotjänster och sidor som samlar länkar till podradio, vilket innebär att du givetvis kommer att finna en del stationer på flera av dessa sidor. Många av dessa DJ:s spelar musik i flera olika genres, men titta efter noga om stationen verkligen passar din musik.
Association of Music Podcasting är en sammanslutning av ett antal aktiva DJ:s som stöttar varandra. På dess hemsida hittar du en samling länkar till podradiostationer, där de flesta är aktiva och kontaktbara.
Podomatic tillhandahåller tjänster för att sända podradio och har också en katalog över sina kunder, sorterad efter ämne och genres.
Podbean är en annan sådan tjänst. Den känns något föråldrad och har många inaktiva, men det finns ett antal aktiva musik-DJ:s där och du kan sortera fram dem genom att få en lista på de som har sänt den senaste månaden.
Podfeed och Podcastdirectory är två samlingssidor för podradio. Det dinns en hel del inaktiva där, så det krävs en del letande, men du kan hitta fram till intressanta shower som inte finns listade på de ovanstående tjänsterna.
Detta var några exempel, och om du har andra tips på samlingssidor eller specifika shower så får du gärna lägga till det i en kommentar.
Kontakta podradio
Läs gärna Lasses info om vad du bör tänka på här. Det jag vill lägga till är att du nu utöver länk till Musicalley.com, bör ha med egna länkar till dina låtar så att att de kan laddas ner, och att du då kommenterar att de är ”Podsafe”.
Enklast och bäst för podradio är om du har direktlänkar till mp3-låtar av typen ”http://minsajt.com/musik/låt.mp3″. Har du ingen egen webbserver så kan du använda Dropbox, Ge.tt och liknande tjänster. Naturligtvis kan du också använda Soundcloud, Bandcamp och andra sidor. Tänk på att det ska gå enkelt att lyssna och att mottagaren ska kunna ladda ner filen direkt för att kunna använda den i sin podradio-show. Bifoga inga ljudfiler om inte informationen säger annat.
Lycka till!
Blindmen på Manifestdagen
Blindmen, Debatt, Nyheter 1 februari, 2012
Nu på fredag den 3:e februari anordnas Manifestgalan för att dela ut en massa priser till artister som ligger på oberoende skivbolag. Galan håller till på Nalen och det är det är öppet för vem som att skaffa sig en biljett och vara med på galan. Läs mer på hemsidan.
Innan själva galakvällen anordnas Manifestdagen, en tillställning med paneldiskussioner, mingel och lite musik. Kl 13 börjar en paneldiskussion där Blindmen finns med, närmare bestämt i form av Lasse Thomasson. Diskussionen har rubriken ”Marknadsföring på låg budget” och beskrivningen:
Hur man på bästa sätt och med lite pengar på fickan gör sig hörd och uppmärksammad i bruset och gärna då på en global arena eftersom internet är gränslöst.
Det fortsätter sedan med ytterligare ett par paneldebatter med intressanta gäster och ämnen, som ni kan läsa om här. Det är helt fri entré och äger rum på Stacken i Stockholm, David Bagares gata 17, och dörrarna öppnar kl 12.
Sälj merchendise på rätt sätt – 11 tips för att sälja mer och engagera fans
Försäljning, Tips 27 oktober, 2011
Att sälja merchendise är ett bra sätt att faktiskt få betalt på en spelning, speciellt med tanke på att många artister spelar för låga gager och ofta inga alls. Det handlar inte bara om att tjäna pengar, det handlar också om att få kontakt med de som verkligen gillar er och att knyta nya band.
Hur man går till väga med försäljningen på spelningen spelar självklart en avgörande roll för resultatet, och efter att ha hittat en bra artikel av Jonathan Ostrow om merch-tips så sammanställde jag några av hans tips med mina egna kommentarer och tillägg här nedan.
- Placera merch-bordet bland folk
Det är väldigt vanligt att man ser bordet där försäljningen sker på ett undanskymt ställe, i en hall eller ett rum i anslutning till spellokalen eller längst inne i en vrå någonstans. Det bästa stället är givetvis någonstans där det cirkulerar mycket folk hela tiden och där det är väl synligt för alla. Det handlar inte bara om synlighet, det handlar också om att vi människor är flockdjur som gärna beger oss dit där vi ser andra är och då kommer över blyghetsbarriärer om att ensam gå fram till ett merch-bord. Så in med det i lokalen där folk hänger och passerar. Hellre ett litet bord som är välplacerat än ett stort som ligger avsides. - Berätta om det från scenen
Om det är någon gång du verkligen står i uppmärksamhetens centrum och kan nå ut med ett budskap så är det när du står på scenen, så berätta om merch-bordet, berätta vad som finns där och vad som ska hända där. Tänk på det som något som är positivt för både dina lyssnare och dig själv och prata om det från den utgångspunkten och inte som något tvunget nasande. - Var där själv
Ett bra sätt att få folk till bordet är att tillkännage att du själv och/eller andra bandmedlemmar kommer att vara där efter spelningen för att prata, sajna skivor, ta foton. Du kan tillkännage att ni vill ha foton med bandet och fans, som ni vill kunna lägga upp på hemsida/Facebooksida och vill att så många som möjligt kommer dit. Då får du inte bara en massa trevliga foton, du ger besökarna en anledning att komma till dina sidor sen också. - Ge fler anledningar till att komma till merch-bordet
Du kan ha gratis saker att dela ut som tex klistermärken, knappar och andra småsaker.
Du kan anordna utlottningar av varor, unika inspelningar mm, där man kanske sajnar upp sig/köper lotter mm vid merchbordet.
Du kan berätta att ni ger bort speciella downloads genom att ni delar ut visitkort med speciallänkar/koder vid bordet. Kanske spelar du in kvällens gig, kanske har du extramaterial eller så ger du bort låtar som du annars tar betalt för. - Mailinglistan
Det finns få bättre tillfällen att utöka din mailinglista med människor som verkligen vill få info om vad du håller på med. I dess enklaste form så har du ett papper eller en bok där man kan skriva in sin e-postadress på merch-bordet. Tjänster som tex Fanbridge kan dessutom ge dig formulär så att folk kan mata in det direkt på en bärbar dator, eller via en smartphone.
Om du undrar varför du ska ha en e-postlista så har vi skrivit om det tidigare här. - Ha varor i olika prisklasser
Det är ganska uppenbart varför, du ger fler människor möjlighet att få med sig något minne från konserten och möjlighet att stötta bandet, alltefter förmåga. Se också till att ha priser som stämmer väl överens med vad merchendise brukar kosta. - Att ta emot kortbetalningar
Många människor har inte så mycket kontanter på sig numera, som du vet. Det är sällan det behövs helt enkelt, så om det hade fungerat med att ta emot betalningar från bankkort så hade mycket varit vunnet. Detta har varit ett aber i Sverige länge då det inte funnits några vettiga enkla tjänster för artister, men nu finns en nystartad tjänst, iZettle, som låter dig hantera detta, i varje fall om du har en iPhone eller iPad. Det kostar inget att komma igång med, de tar en avgift på varje transaktion istället, och det fungerar både för privatpersoner och företag. Detta är ganska oprövat än och den största barriären är nog snarare psykologisk, dvs om folk är beredda på att dra sitt kort i din iPhone och känna sig trygga med det. - Bordets utseende
Lägg upp varorna på ett logiskt, snyggt och välordnat sätt. Gör så att bordet syns i lokalen ordentligt, genom att hänga upp bandposters bakom, en backdrop, ha belysning och lägg på en ljus duk. Allt för att synas i mörka lokaler och att det inte ska råda någon tvekan om att det är merchbordet. Ha en kassalåda för kontanter för att ge ett seriöst intryck. - Var kreativ med vad du erbjuder
Har du flera album i bagaget så kan du erbjuda ett speciellt rabatterat paket med alla album i. Kombinera t-shirt och CD, t-shirt med pins, eller vad du kan komma på för att ha intressanta erbjudanden. Intressanta idéer är också att ha merchendise som är unika för just denna spelningen och där du kan göra likadant på andra spelningar och skapa någon form av samlingsföremål. - Pay-what-you-like?
Artisten Atlum Schema lämnar det öppet för fansen vad de vill betala för CD-skivor på konserterna. Ungefär som på Bandcamp med digitala nedladdningar. Alternativet finns ju också att ha ett lågt grundpris, men enligt honom fick detta att ha det helt öppet fler att betala för skivorna och han menar på att det dessutom ger någonting mer än att bara sälja en vara för ett fast pris oavsett vad kunderna bestämmer sig för, en relation där man stöttar själva artisten i ett större perspektiv och ger ett helt annat intryck från artisten gentemot lyssnarna om vad artisten vill åstadkomma. Du kan läsa mer om det här. - Ha medhjälpare som går runt och säljer
Be några vänner hjälpa till genom att gå runt i lokalen under kvällen, iförda en band-t-shirt, med några skivor, pins, klistermärken eller vad du erbjuder. Sälj, dela ut gratisprylar, lotter, samla e-postadresser eller vad som passar in för dig. Det handlar mycket om att göra folk medvetna om att merchbordet finns, vad som finns där och också om att andra sedan kan se något någon har fått/köpt och fråga sin vän: ”Var får man tag på det där?”.
Ja, några tips och ideer om vad man bör fundera på runt merchbordet. Har du egna tips så skriv gärna en kommentar. Det viktigaste att ta med sig är att inte utgå från att det tar hand om sig själv och sköta det med vänster hand, utan faktiskt sätta sig innan och tänka igenom hur det ska gå till och fungera. Gör du det så har du mycket att vinna, både med tillskott till bandkassas och med nöjda fans och bättre relationer med dessa.
Välkommen till en workshop om musikmarknadsföring
Marknadsföring, Nyheter 6 oktober, 2011
Den 16:e oktober kommer jag att vara i Uppsala och hålla i en workshop i marknadsföring för artister. Om du vill fördjupa dig i detta och bli bättre på att nå ut med din musik så är du mycket välkommen.
Det är Studiefrämjandet Uppsala i samarbete med Bilda som är värdar, men du måste inte vara medlem där för att kunna vara med. Medlemmar i Studiefrämjandet och Bilda går in gratis och övriga betalar 100 kr.
Kl 13 den 16:e oktober börjar det och håller på till kl 18. Vi håller till i Studiefrämjandets lokaler i Uppsala vid Portalgatan 2 A. Mer information om innehåll mm hittar du på evenemangets Facebook-sida.
Välkommen
Musician’s Planet – stor musikmässa i Stockholm
Tips 26 september, 2011
Nu på lördag och söndag, den 1-2 oktober så arrangeras Musician’s Planet i Stockholm, en stor musikmässa som jag tror kan intressera de flesta av läsarna här. Du kommer hitta de flesta kända instrument-märkena, många tillverkare av studioutrustning, studieförbund, musiktidningar, importörer och många andra där.
Vad som också är trevligt är en rik representation av artister, artister som både kommer att spela live och finnas tillgängliga i olika montrar och vid scener så att man kan träffa dem och prata med dem. Några av artisterna: Meshuggah, EMD, Electric Boys, Martin Gabriel Trio, Mustasch, Henric Danhage/Death-Destruction, Ralph Santolla, Kamtchatka, Robert Wells, Bronk, Frantic Amber, Jojje Wadenius, Stefan Gunnarsson, Rodney Branigan, Simon Edgoose, Frank Brodahl, Bas & Bas.
Kommer inte själv att kunna närvara tyvärr, men om det är något som du tycker låter intressant så kan du kolla in Musician’s Planets hemsida och Facebook-sida. Mässan håller till på München-bryggeriet i Stockholm och arrangeras av Musikermagasinet och Hansen Media.
…Och ännu fler bra musiksidor
Bloggar 2 september, 2011
Jag följer upp det förra inlägget med att presentera ytterligare några musiksidor som gärna vill ha dina musiktips. Hela listan hittar du här.
Rocknytt – Stor rocksajt med nyheter, recensioner, livereportage, bloggar och mycket annat
Obladoo – Kultursajt med mycket musik. Nyheter, live, och ett gäng riktigt bra bloggar
Stereomix – Blogg om musikproduktion, instrument, musik de gillar och mycket annat som händer i musikvärlden
Fler bra musikbloggar till blogglistan
Bloggar 29 augusti, 2011
I vår samling av bra musiksajter som är intresserade av att bli tipsade om din musik så finns nu också dessa:
JonteRoyal – Skriver huvudsakligen om metal, punk och rock men gör även avstickare åt andra håll
Lyckliga hundar – Blogg om musik i olika genrer
The Great Nausea – Metal, hardcore och punk
Steelgarden Music – Fokus på metal, rock och blues
Crankitup – Nättidning med recensioner, livereportage, nyheter mm.
Hur Kina Grannis byggde upp en fanbase på 400 000 människor
Debatt, Inspiration 29 augusti, 2011
Om du har en stund över så rekommenderar jag att du tittar på denna intervju med artisten Kina Grannis och hennes manager Jonathan Kalter. Det är både en fascinerande berättelse och intressant diskussion om hur det går till att bygga upp en trogen lyssnarskara på så pass många människor, vad som egentligen ligger bakom det.
De sätter fingret på vikten av att sätta fansen i första rummet och att bjuda på intressant innehåll men också om att gå sin egen väg och att våga.