Efter en tids inaktivitet så ska du äntligen släppa en ny video och du publicerar den på ditt bands Facebook-sida. Eftersom dina följare är inne vid olika tider och olika dagar så upprepar du proceduren några gånger till och hoppas att du till slut når de flesta, så att de åtminstone har sett videon i sitt nyhetsflöde. Tyvärr är det inte så enkelt.

Innan ditt budskap visas i nyhetsflödet finns nämligen ett filter som avgör om ditt inlägg överhuvudtaget ska visas för en användare. Beroende på hur din sida ligger till i den här bedömningen så reduceras antalet personer som får se inlägget; ofta innebär det att endast en bråkdel får se det i sin nyhetsström. Större varumärken med ett stort antal följare rapporterar att 10-20% ofta är bra värden för dem, men det går att nå ut till fler än så vilket jag ska prata om här nedan.

Räckvidd (Reach)

Som bekant kan du följa statistiken om hur det går för din sida. Vad gäller antalet människor som har fått möjligheten att se dina inlägg så ser du det genom att titta på på begreppet Räckvidd (Reach) i Statistiken (Insights). På den första sidan du får upp ser du en tabell över uppdateringarna och i kolumnen för Räckvidd ser du hur många unika användare ett inlägg har visats för i nyhetsströmmen (det betyder vare sig att de har sett det eller läst det).

Det som visas där är antalet som har sett det under de senaste 28 dagarna, men du kan räkna med att den stora majoriteten är sådana som har fått upp det inom de närmaste timmarna efter publiceringen.

Vad är det då som påverkar räckvidden?

Edgerank

Om vi bortser från hur många som är inloggade och fokuserar på Facebooks filter, så bestäms det av ett begrepp som kallas för Edgerank. Det är ett värde som Facebook räknar ut för varje enskild individ i förhållande till inlägget och din sida, ett värde där de försöker avgöra hur intressant just detta inlägg är för en användare.

Exakt hur denna beräkning ser ut vet bara Facebook (mig veterligen), men det finns ett antal faktorer som är kända. Viktigt är hur engagerad en användare har varit tidigare i din sida, och även hur han/hon har engagerat sig och hur mycket. Det handlar om gilla-tryckningar, kommentarer, delningar, egna inlägg och uppladdningar mm. Engagemanget är också graderat tex genom att kommentarer och delningar är mer värt än gilla-tryck, föga förvånande.

Det spelar också roll om du är vän med användaren i fråga och troligen också om olika följare är vänner med varandra. Därför kan man se en högre räckvidd hos artister som har följare hos en tajtare grupp människor än sådana som har följare från lite varstans i värden.

Typen av inlägg spelar också roll i bedömningen, dvs om det är en länk, ett foto, en film eller bara text. Det sätts som sagt i förhållande till en enskild användare så det kan vara svårt för dig att se skillnaderna i statistiken om du inte har avsevärda mängder följare. Klart är iaf att foton är något som ofta ger en högre räckvidd, men ett råd är att variera och pröva dig fram.

En märklig notering som jag har gjort, från de data jag har att tillgå, är att filmer som är direkt uppladdade på Facebook är kraftigt missgynnade, medan tex Youtube-klipp oftast har en mycket bra räckvidd. Det hela är mycket märkligt, då jag antar att det finns en önskan hos Facebook att man ska ladda upp material på deras sajt. Antingen är  det en bugg i deras beräkningar, eller så är det så att dessa generellt sett drar till sig mindre intresse än vanliga filmlänkar.

Vad kan man då göra åt detta och få en så bra räckvidd som möjligt?

Uppdatera ofta och gör inte för långa uppehåll

För att anknyta till inledningen till det här inlägget, så har du inte råd att vänta med att uppdatera din sida till den dag din video ska komma ut. Du måste redan innan detta ha byggt upp ett engagemang hos din publik och därmed en bra edgerank, om så många som möjligt ska få se videon.

Posta om möjligt flera inlägg varje dag. Nej, folk blir inte trötta på dig om du gör ett flertal inlägg under en dag. Folk sitter inte och tittar på nyhetsströmmen hela dagarna och som vi har sett ovan så får de inte se allt du skriver heller (om de inte är riktiga fans, då blir de ändå bara glada av att höra av dig oftare).

Facebook premierar alltså ett långsiktigt, engagerat arbete, ett maratonlopp snarare än ett sprintlopp, vilket går väl i hand med hur marknadsföring fungerar i stort.

Blanda och ge och studera statistiken efterhand

Varva unikt eget material som foton, video- och egna blogglänkar med rena textinlägg. Folk triggas av olika saker och precis lika betydande det kan vara att lyssnarna sprider en video- eller låtlänk så kan ett vanligt inlägg om en alldaglig sak skapa kommentarer och diskussioner. Det som är vardag för dig är sannolikt inte vardag för dina följare.

Se till att ha kameran eller videokameran med dig när du giggar eller spelar in och lägg upp i nyhetsflödet. Hellre testa en gång för mycket än inte alls. Vad brinner du annars för? Miljö? Politik? Fotboll? Ta hjälp av det och skriv om det, det kommer bara göra dig till en verkligare person för dina följare och generera mer kommentarer.

Jaga inte följare till sidan för antalets egen skull

Självklart vill man ha så många anhängare som möjligt, men det är engagerade användare som kommer ge dig något. Det gäller alltså att se till att det finns ett frö av intresse från början, eller iaf möjligheten till det. ”Tomma” användare kommer bara att lura dig i din värdering av statistiken du sedan tittar på. Se till att det går att lyssna på musiken innan man klickar på gilla.

Ta bort alla automatiserade inlägg

Detta är mycket viktigt. Med automatiserade inlägg menar jag uppdateringar som skickas från andra plattformar som tex Twitter, Instagram, Hootsuite eller från din egna blogg. Det finns undersökningar som tydligt visar att engagemanget sjunker rejält, med upp till 80-90% med den typen av verktyg. Den lilla symbolen nedanför inlägget gör gällande att du helt enkelt inte är där, vilket alla inser direkt. Det är möjligt att inlägget kommer att läsas, men sannolikheten för att få en kommentar minskar radikalt.

Ha inte Facebook som en hemsida

Jag har sagt det förut: Facebook är inte din sida, det är någon annans. Bygg inte upp din närvaro på nätet endast genom Facebook. Du ska ha en hemsida med en blogg där lyssnarna alltid kan hitta dig, alla kan kommentera och få ta del av allt ditt material.

Facebook är ett fantastiskt verktyg på många sätt för att hitta en publik och engagera dem, men det är just vad det är, en social mötesplats för att diskutera och lära känna varandra och sprida intressant material. Det är uselt som ren nyhetssida, med en kort livslängd på det du lägger upp och med en osäker framtid både vad gäller användande och regler. Använd det på rätt sätt.

Avslutningsvis

Jag kommer i senare inlägg skriva om hur du kan få nytta av andra funktioner på Facebook, tex Facebook ads, för att hjälpa dig i din räckvidd och sökande efter en publik. Jag skulle vilja avsluta med ett viktigt råd som inte får glömmas:

”Passion is contagious”

  • Share on Tumblr


4 Comments

  1. #
    Marknadsföring på Facebook & sociala medier – Tjata inte ihjäl dina fans med reklam:-)
    januari 19th, 2012 at 15:48

    [...] Når du fram till dina Facebook-fans? [...]

  2. #
    Att använda Facebook ads för att nå nya lyssnare | Blindmen
    februari 16th, 2012 at 19:40

    [...] siffersamlande, så krävs det att du är aktiv och engagerar dessa i nästa steg. Läs gärna en tidigare artikel jag har skrivit om hur detta fungerar idag på [...]

  3. #
    Maini
    mars 2nd, 2012 at 14:53

    Jättebra inlägg, det var mycket som jag inte hade en aning om:)
    Kram

  4. #
    Alexander
    juni 28th, 2012 at 11:38

    Facebooks nyhetsflöde börjar mer och mer likna en högstadieskola, snyggast och populärast (och numera även rikast) syns mest liksom. Men någon filtrering måste de ju göra, och det är ju ett bra system för hårt arbetande band.

    Tack för upplysningen med Edgerank, bra research!

Leave a Comment

blank