146/365 send me your love in my mail boxHar du ett nyhetsbrev? Som du skickar regelbundet till dina trogna lyssnare?

Använt rätt och med tålamod så kan nyhetsbrev vara ett kraftfullt sätt att skapa starkare relationer, och långsiktiga sådana, med dina lyssnare. Det kan bli som att du har direktkoppling till kärnan i din lyssnarskara, vilken, om du motsvarar förväntningarna, inte kommer att överge dig i första taget.

Jed Carlson, med-grundare till Reverbnation.com, har skrivit en mycket bra artikel om nyhetsbrev med ett antal rekommendationer som är värda att fundera över.  Reverbnation.com har för övrigt en mycket bra tjänst för just e-postlistor och nyhetsbrev.

E-postlistan kan vara just den länken som behövs för att återknyta kontakten med fans du träffar ute på spelningar, möten, evenemang, och även på andra sajter du har registrerat dig på. Kraftfullast är det på spelningar, där du naturligtvis vill fånga upp det intresse du skapar där, och låta de som vill skriva upp sig direkt.

De som vill. Detta är mycket viktigt, och grunden till det mesta av den marknadsföring vi pratar om här på bloggen. Lägg aldrig till någon till din e-postlista, utan att de själva har sagt att de vill vara med. Oavsett vem det är.

I sin artikel kommer Jed Carlson med ett antal bra rekommendationer där jag har plockat ut några och kommenterat:

  • Jed rekommenderar att tänka på e-postlistan som en samling epost-adresser till din familj, och därför använda ett språk som passar för dig i det sammanhanget.
    Det kanske kan fungera för en del att tänka så. Oavsett vad så tycker jag att det är viktigt att vara personlig och inte formell. Det är ingen pressrelease du skickar ut, och ju längre du kommer från det personliga bandet som du vill ska finnas där, desto lättare är det att trycka på delete-knappen för mottagaren.
    Tänk också på att det inte är en stor publik du står och håller föredrag för. Det är en enskild människa som läser sitt mail du pratar med. Att använda ”du” känns därför inte fel, även om användare vet om att det är från en e-postlista.
  • Det ska vara lätt att avbryta sin prenumeration när man vill.
  • Undvik svärord samt ord i rubriken som förknippas med scam som ”free”, ”help”, mm. Detta för att förhindra att ditt meddelande automatiskt hamnar i spam-lådan.
  • Jed rekommenderar max 3-4 meddelande i månaden. Jag tycker det låter lite mycket, och det kan fungera bra med 1 gång i månaden, men det beror givetvis också på hur aktiv du är och hur mycket relevant information du har att skicka ut.
  • Skicka ut så relevant information som möjligt. Vissa tjänster har funktioner för att geografiskt särskilja de du skickar till, och är det specifika gigs så skicka bara till de som meddelandet berör.
    Han tillägger också att det är viktigt att ta med detaljerad information om ett speciellt gig, Vad, Var, När, Hur, för att göra det så lätt för läsaren som möjligt.
    Jag tycker det är viktigt dock att tänka på att inte skriva för långa mail. Om det finns mer information som tex turnéplaner och annat, lägg upp en sida och länka till den.
  • Skicka inte ut mail som går ut på att de ska hjälpa dig genom att rösta och annat utan att först ha bjudit på dig själv, genom tex exklusiva låtar och annat material.
    Jag skulle vilja säga att man aldrig ska utnyttja nyhetsbrevet till röstningsuppmaningar, men om du nödvändigtvis ska göra det, så tänk på hur du skriver. Tala inte om vad man ska göra, berätta istället vad som händer och vad du håller på med och lita på att dina lyssnare tar bra beslut. Äventyra inte din relation med dina trognaste fans (som också är de som kommer att skaffa dig nya fans) för att få en kortsiktig vinst.
  • Lägg till länkar och ”sign-up” boxar på de sajter där du finns representerad, och se till att det går att anmäla sig på spelningarna (samt gör reklam för det på gigget).
  • Ge en extra anledning till att skriva upp sig, som tex låtar att ladda ner eller annat material.
    Du kan utlova rabatter på biljettpriser, göra det till en lyssnarklubb eller vad du vill.
  • Se till att det går att svara på utskicken mail-ledes, och enligt Jed ska man svara inom max tre dagar.

När du skriver nyhetsbrev, så tänk på att det är du som ska skapa värden för dina lyssnare/kunder och inte tvärtom. Om du har det i sinnet, så landar du rätt i det du skriver. Om du har en ny platta ute så skickar du inte ut ett meddelande: ”Kom och köp”, utan du skickar ut ett meddelande om att plattan är färdig och just du  kan komma in och lyssna på den här: ”länk”.

Vill du läsa Jed Carlsons ursprungsartikel så kan du läsa den på Music Think Tank.

Jag planerar att följa upp detta snart med lite tips på nyhetsbrevstjänster som du kan använda dig av.

  • Share on Tumblr


3 Comments

  1. #
    Massutskick eller inte? | Blindmen
    mars 24th, 2010 at 04:18

    [...] detta då att e-postlistor är meningslösa? Nej, inte alls, som jag har beskrivit tidigare, men det gäller att fundera på vad man vill uppnå när man skickar något och till vem du [...]

  2. #
    Läsvärt om e-postmarknadsföring | Blindmen
    juli 1st, 2011 at 11:15

    [...] trognaste fans, de som inte vill missa när det händer något, eller vad som finns tillgängligt. Vi har skrivit en del om det tidigare och även om avarterna av det, men några som vet ännu mer om detta är Apsis, [...]

  3. #
    Sälj merchendise på rätt sätt – 11 tips för att sälja mer och engagera fans | Blindmen
    oktober 27th, 2011 at 17:23

    [...] Mailinglistan Det finns få bättre tillfällen att utöka din mailinglista med människor som verkligen vill få info om vad du håller på med. I dess enklaste form så har du ett papper eller en bok där man kan skriva in sin e-postadress på merch-bordet. Tjänster som tex Fanbridge kan dessutom ge dig formulär så att folk kan mata in det direkt på en bärbar dator, eller via en smartphone. Om du undrar varför du ska ha en e-postlista så har vi skrivit om det tidigare här. [...]

Leave a Comment

blank