Majbrasa vid Uppsala högarJa själva ordalydelsen, betydelsen och upplevelsen i sig av ett bandnamn kan man diskutera fram och tillbaka och ha åsikter om, men jag tror att det inte spelar någon större roll vad man kallar sig från en rent estetisk synpunkt eller av vilken anledning man gör det. Det finns självklart stora fördelar om man har ett namn som är lätt att komma ihåg och som människor förstår att stava till. Ändå så ser jag en ständig ström av mycket illa valda bandnamn, från en annan aspekt som i högsta grad påverkar hur lätt det är att marknadsföra sig.

Denna aspekt har varit en självklarhet i alla tider, men är än viktigare och mer omfattande nu. Det är utgångspunkten att namnet ska vara unikt och att det ska vara en självklarhet att lätt hitta fram till bandet och inte heller förväxlas med annat. Att inte välja samma namn som ett annat band verkar vara självklart för de allra flesta, och idag betyder det unikt på ett globalt plan, då det tex är ganska retfullt att hamna i ett annat bands albumkatalog på Spotify eller Itunes.

Det räcker dock inte. Du måste också äga och vara först med ditt namn på framför allt sökmotorerna och helst också på Facebook. Det betyder alltså att ditt bandnamn konkurrerar om uppmärksamhet inte bara med andra band utan med vilket stycke text eller webbsida som helst på nätet. Om du inte bryr dig om detta så kommer du varje dag att förlora lyssnare och fans, som annars skulle hittat fram till dig.

Varför är det så viktigt?

  • Man måste betrakta marknadsföring som ett maratonlopp snarare än ett sprintlopp, där du med ständiga insatser intresserar nya människor att följa dig och så småningom också engagerar sig i bandet och musiken. De kommer inte på en gång i en stor flock och samlas runt kassaapparaten på Itunes, utan de kommer lite då och då, några stycken i taget, till din bandsida och Facebooksida. För att de har sett en konsert med dig, för att de läste ett positivt blogginlägg eller tidningsartikel eller för att de blev rekommenderade ditt band av en vän. Finns det ingen länk att klicka på när de vill veta mer, så är det självklara verktyget Google, och syns du inte tydligt där så kommer du att tappa bort dem.
  • För din egen skull så är det viktigt att hålla reda om du blir uppmärksammad av andra. Det gör du givetvis genom att söka på ditt band/artistnamn i en sökmotor. Om någon har skrivit om bandet, rekommenderat det eller blivit spelad någonstans. Räkna inte med att du blir meddelad detta av de som har gjort det, eller att de länkar till dig; det hör mer till undantagen. Du behöver få veta var just din publik finns, vilka de är och vad de säger. Att kunna kontakta de som har skrivit, tacka, och ge ett omnämnande på dina egna sidor är självklart också viktigt för att etablera relationer med skribenter och andra för att göra det lättare för dig i framtiden att nå ut.
  • Skribenter, podradiovärdar, journalister söker hela tiden efter information om bandet när man ska skriva. Finns det intervjuer? Vad har andra skrivit? Finns det några stories att berätta? Några bandlänkar eller annat intressant att förmedla? Kan man inte hitta det som har skrivits om bandet så går det också förlorat, det finns mindre att berätta om dig och kan också betyda att skribenten avstår att skriva då det inte finns någon info att hitta.

För ett nystartat band så är det lätt att kontrollera om ett föreslaget bandnamn fungerar eller ej. Googla namnet och gör en bedömning av vad du får upp. Är det enstaka ord så är det tufft att hitta något bra, framför allt om det är på engelska. Med sammansatta namn så kan man oftast enkelt avgöra om det är någon vanligt förekommande formulering eller om det redan är upptaget av någon annan företeelse eller företag.

Gör samma sak på Facebook och se vad som kommer upp i resultatlistan och självklart också på Spotify och Itunes. Vad gäller bandnamn så kan du söka på All Music och se om det finns aktiva band med samma namn.
Domännamnet bör också kontrolleras, eftersom jag utgår från att ett band ska ha en egen webbsida. Detta bör till och med vara det första du kontrollerar och det kan göras på de flesta webbhotellstjänster om inte annat, tex hos GoDaddy.

Ska vi byta bandnamn?

Det är en bedömningsfråga ni måste göra själva. Heter ni Fire och har ett antal hundra följare på Facebook och har släppt en EP: Byt! Nu! Nackdelarna med att få de nya lyssnarna att lära sig det nya lyssnarna är här små jämfört med de möjligheter du får genom att ha ett namn som låter sig hittas.
Heter ni å andra sidan Chocolate Flakes, har tre album i ryggen och har byggt upp en trogen lyssnarskara under ett antal år, så är det självklart mer tveksamt.
Kan eller vill man inte byta bandnamn så ska man givetvis se till att ändå vara så synlig man kan. Genom att ha en egen hemsida, blogga flitigt och bra, och följa några regler för att optimera sökmotorresultaten, så kan man komma en bra bit på vägen.

Att inte beakta namnet alls blir lite som att springa i motvind för resten av band- eller artistkarriären. Eftersom jag får in en ständig ström av musiktips från nya band och artister, så vet jag också att det finns en ganska stor andel band som borde ta sig en extra funderare på om namnet fungerar eller ej.

  • Share on Tumblr


Comments are closed.

blank