In Everyday UseSäkerligen är det så att det aldrig har skapats så mycket musik i historien som nu. En till synes ändlös ström av ny fascinerande musik kommer ut dagligen. Merparten av de artister jag kommer i kontakt med har ambitionen att kunna hitta en så pass stor publik att de skulle kunna arbeta med musik dagligen eller åtminstone en stor del av sin tid. Ändå så är det en försvinnande liten del som lyckas med detta. Frågan är då vad det är som gör att vissa lyckas och de flesta inte?

Jag tänkte här ge mig på i en serie inlägg att försöka svara på det, eller åtminstone peka på några viktiga faktorer som några har förstått, medvetet eller omedvetet, men de flesta inte. Att skapa fantastisk musik som berör människor och att ständigt vilja utvecklas som artist är självklart en förutsättning för detta, men återigen, det räcker inte med detta, den måste marknadsföras också.

Sammanhanget

Som du kanske känner till skriver jag också om ny svensk musik på musikbloggen Meadow Music. Tipsen kommer in i en strid ström och ganska få artister har någon vidare bandinfo att visa upp, dvs info och berättelser om bandet som skulle kunna vara intressant att skriva om. När jag ber om sådan information är det inte helt ovanligt att jag som svar får tillbaka: ”Det finns inte så mycket att berätta om oss än och dessutom vill vi att musiken ska stå för sig själv”

Jag brukar då ibland svara med följande: ”Musiken står aldrig helt för sig själv. Musik förekommer alltid i ett sammanhang och den enda gång när den inte gör det är när ingen lyssnar”.
Svaret på detta brukar nästan alltid vara att jag ganska snabbt får en hel del kvickt ihopplitad information om artisten eller bandet.

Mycket av det sammanhang som musiken landar i hos lyssnaren kan vi inte påverka. Det kan handla om vilket humör lyssnaren är på för tillfället, om man är trött, en persons egna historia och bakgrund, vilka vänner denne har, vilken tid på dagen det är, om man lyssnar i hörlurar eller via högtalare och hur mycket annat som helst.

Det finns dock en hel del du kan bidra med för att påverka hur din musik kommer att uppfattas. Och jag vill hävda att ingen, inte ens den mest härdade journalisten, går opåverkad av exakt hur musiken presenteras, vad som finns runtomkring den och vem som står bakom.

Hur byggs det upp?

Jag började här med att ge dig bandbion som ett exempel, och även om den är en självklarhet, så handlar den grogrund för upplevelsen av din musik om så mycket mer än det. Den byggs upp av allt du gör, hur du kommunicerar utåt och hur mycket engagemang du själv lägger ner i det.

Den påverkas av de relationer du bygger upp med lyssnarna, din vilja att kommunicera med dem. Den påverkas av det material och innehåll du publicerar med bilder, berättelser, filmer och annat. Den påverkas av hur ofta du gör det och var. Den påverkas av hur du uppmärksammar andra.

Det handlar inte om att man måste bygga upp en fiffig image eller skapa någon påkostad design, utan för de allra flesta handlar det om att vara sig själva och vara konsekvent i det man gör. Några föredrar att ta på sig roller och kanske skapa en viss mystik runt artisten eller bandet. Notera här bara att denna mystik måste också kommuniceras, vilket inte är helt lätt. Att inte säga nåt alls är inte mystik, det är just bara…ingenting.

Vad göra?

Det finns givetvis inget standardrecept för hur man skapar ett bra sammanhang. Det är det som skiljer den ena artisten från den andra tillsammans med musiken. Det du ska göra är att fundera på hur det ser ut för dig och ditt band i allt vad ni gör. Är ni konsekventa? Vad är stämningen, responsen? Vad är just er unika historia? Jobbar ni med detta dagligen? Vad kan ni göra för att för att ge mer kött och blod till ert musikskelett? Och eftersom det kan vara svårt att ha distans till det man själv gör: Fråga andra. Människor ni känner och människor ni inte känner. Hur upplevs ni?

Detta är en vinkel att se marknadsföring av musik på. Ett sätt att hitta en mening åt vad du gör i marknadsföringen och något som framgångsrika artister odlar hela tiden. Ingen yttre kommunikation alls ger också ett sammanhang för musiken, men det blir fan så mycket tråkigare och betydligt svårare.

Majbrasa vid Uppsala högarJa själva ordalydelsen, betydelsen och upplevelsen i sig av ett bandnamn kan man diskutera fram och tillbaka och ha åsikter om, men jag tror att det inte spelar någon större roll vad man kallar sig från en rent estetisk synpunkt eller av vilken anledning man gör det. Det finns självklart stora fördelar om man har ett namn som är lätt att komma ihåg och som människor förstår att stava till. Ändå så ser jag en ständig ström av mycket illa valda bandnamn, från en annan aspekt som i högsta grad påverkar hur lätt det är att marknadsföra sig.

Denna aspekt har varit en självklarhet i alla tider, men är än viktigare och mer omfattande nu. Det är utgångspunkten att namnet ska vara unikt och att det ska vara en självklarhet att lätt hitta fram till bandet och inte heller förväxlas med annat. Att inte välja samma namn som ett annat band verkar vara självklart för de allra flesta, och idag betyder det unikt på ett globalt plan, då det tex är ganska retfullt att hamna i ett annat bands albumkatalog på Spotify eller Itunes.

Det räcker dock inte. Du måste också äga och vara först med ditt namn på framför allt sökmotorerna och helst också på Facebook. Det betyder alltså att ditt bandnamn konkurrerar om uppmärksamhet inte bara med andra band utan med vilket stycke text eller webbsida som helst på nätet. Om du inte bryr dig om detta så kommer du varje dag att förlora lyssnare och fans, som annars skulle hittat fram till dig.

Varför är det så viktigt?

  • Man måste betrakta marknadsföring som ett maratonlopp snarare än ett sprintlopp, där du med ständiga insatser intresserar nya människor att följa dig och så småningom också engagerar sig i bandet och musiken. De kommer inte på en gång i en stor flock och samlas runt kassaapparaten på Itunes, utan de kommer lite då och då, några stycken i taget, till din bandsida och Facebooksida. För att de har sett en konsert med dig, för att de läste ett positivt blogginlägg eller tidningsartikel eller för att de blev rekommenderade ditt band av en vän. Finns det ingen länk att klicka på när de vill veta mer, så är det självklara verktyget Google, och syns du inte tydligt där så kommer du att tappa bort dem.
  • För din egen skull så är det viktigt att hålla reda om du blir uppmärksammad av andra. Det gör du givetvis genom att söka på ditt band/artistnamn i en sökmotor. Om någon har skrivit om bandet, rekommenderat det eller blivit spelad någonstans. Räkna inte med att du blir meddelad detta av de som har gjort det, eller att de länkar till dig; det hör mer till undantagen. Du behöver få veta var just din publik finns, vilka de är och vad de säger. Att kunna kontakta de som har skrivit, tacka, och ge ett omnämnande på dina egna sidor är självklart också viktigt för att etablera relationer med skribenter och andra för att göra det lättare för dig i framtiden att nå ut.
  • Skribenter, podradiovärdar, journalister söker hela tiden efter information om bandet när man ska skriva. Finns det intervjuer? Vad har andra skrivit? Finns det några stories att berätta? Några bandlänkar eller annat intressant att förmedla? Kan man inte hitta det som har skrivits om bandet så går det också förlorat, det finns mindre att berätta om dig och kan också betyda att skribenten avstår att skriva då det inte finns någon info att hitta.

För ett nystartat band så är det lätt att kontrollera om ett föreslaget bandnamn fungerar eller ej. Googla namnet och gör en bedömning av vad du får upp. Är det enstaka ord så är det tufft att hitta något bra, framför allt om det är på engelska. Med sammansatta namn så kan man oftast enkelt avgöra om det är någon vanligt förekommande formulering eller om det redan är upptaget av någon annan företeelse eller företag.

Gör samma sak på Facebook och se vad som kommer upp i resultatlistan och självklart också på Spotify och Itunes. Vad gäller bandnamn så kan du söka på All Music och se om det finns aktiva band med samma namn.
Domännamnet bör också kontrolleras, eftersom jag utgår från att ett band ska ha en egen webbsida. Detta bör till och med vara det första du kontrollerar och det kan göras på de flesta webbhotellstjänster om inte annat, tex hos GoDaddy.

Ska vi byta bandnamn?

Det är en bedömningsfråga ni måste göra själva. Heter ni Fire och har ett antal hundra följare på Facebook och har släppt en EP: Byt! Nu! Nackdelarna med att få de nya lyssnarna att lära sig det nya lyssnarna är här små jämfört med de möjligheter du får genom att ha ett namn som låter sig hittas.
Heter ni å andra sidan Chocolate Flakes, har tre album i ryggen och har byggt upp en trogen lyssnarskara under ett antal år, så är det självklart mer tveksamt.
Kan eller vill man inte byta bandnamn så ska man givetvis se till att ändå vara så synlig man kan. Genom att ha en egen hemsida, blogga flitigt och bra, och följa några regler för att optimera sökmotorresultaten, så kan man komma en bra bit på vägen.

Att inte beakta namnet alls blir lite som att springa i motvind för resten av band- eller artistkarriären. Eftersom jag får in en ständig ström av musiktips från nya band och artister, så vet jag också att det finns en ganska stor andel band som borde ta sig en extra funderare på om namnet fungerar eller ej.

Ännu fler musikbloggar…

Bloggar 27 september, 2012

Nu har jag uppdaterat vår sida med kontaktbara musikbloggar med ett antal nya bra musiksajter. Ja, nya är väl inte alltid rätt ord, men nya för listan iaf. Som tidigare gäller uppmaningen att först kolla in sajten och se om de verkligen skriver om den typ av musik som du gör, innan du skickar, samt att inte lägga till någon till mailing-listor utan att fråga. Här är de:

Indiemusik.se – Blogg som skriver om indiepop och indierock

Hoffas musikblogg – Fredrik Hoffman bjuder på nyheter och tips om artister och skivor

Musicstage.se – Välkänd musiksajt som bevakar festivaler, albumsläpp och andra musiknyheter

Swede + Sour – Nordisk musikblogg med nyheter och intervjuer

Birds Need Feet – Stockholmsbaserad, bred mp3-blogg som drivs av Johan Alm

Laser Magazine – Mp3-blogg som fokuserar på Electronic Dance Music

House Music With Love – Välkänd sajt och mp3-blogg för house-entusiaster

Ghost FM – Bred mp3-blogg, enligt egen utsage helt genre-fri

Dödselectro – Mp3-blogg om drum’n'bass, disco, techno, house och mycket annat

Tracasseur – DJ-duon Jonny Pume och Arnie Becker driver denna mp3-blogg om electronisk musik

Scandinavian Soul – Intervjuer och recensioner om skandinaviska soul-artister

I början av året berättade jag om hur filtreringen av nyhetsströmmen fungerar på Facebook, dvs hur Facebook för varje person räknar ut vad vi kan tänkas vara intresserade av. Ett statusinlägg på din artistsida når därför aldrig alla dina följare, utan bara en viss andel av dessa, beroende på hur engagerade de är i din sida och det du publicerar. Du kan själv se hur många du når genom att gå in i sidans statistik och titta på ”Räckvidd” (det visas också under varje inlägg på din sida).

Det enda sättet att nå fram till fler med dina inlägg har varit att engagera sig i sin sida, publicera ofta och göra sidan intressant för fler. Det gäller fortfarande, men i våras finns också en möjlighet att betala för att ett inlägg ska visas för fler av dina följare, ett sk sponsrat inlägg. Vi har testat detta några gånger och kan berätta att det fungerar alldeles utmärkt som ett sätt att höja rösten lite grann och nå ut med viktiga nyheter, som tex låt- eller videoreleaser, till fler.

Hur fungerar det?

Efter att du har skrivit ett statusinlägg så ser du nere till höger under inlägget länken ”Marknadsför” (”Promote”). Klickar du på denna får du fram en dialogruta som kan se ut så här:

Facebook Promotion

Du gör dina val och efter det så kommer Facebook att under tre dagar att portionera ut ditt inlägg i nyhetsflödet. Notera också att du bara kan sponsra ett inlägg inom tre dagar efter att det har skrivits. Under sponsringstiden så ser du hela tiden hur många det når ut till och på vilket sätt (sponsrat eller på vanligt sätt).

Det andra valet ”People who like your page and their friends” är nytt sedan någon vecka och det har vi därför inte hunnit testa än.

Vad blir resultatet?

Ja, självklart kan jag inte svara generellt på det, utan det beror på hur din fanbase ser ut och vad exakt det är du vill nå ut med. I de fall vi testade så handlade det alla gångerna om låtsläpp, dvs att berätta om en ny låt där lyssnarna kunde lyssna direkt på låten i inlägget via en Soundcloud-spelare.

Den totala räckvidden blev varje gång ca 10 ggr högre än vad som var normalt. Antalet av de egna följarna som nåddes var drygt dubbelt så många mot normalt. Det betyder alltså att en stor del av de som nåddes bestod av vänner till de som följer sidan. Mest glädjande var att antalet delningar av inlägget ökade betydligt och även övrigt engagemang som likes och kommentarer var högre. Den negativa responsen (i form av att dölja inlägg och blockera) var i princip obefintlig.

Slutligen…

Jag tycker att det är ett bra sätt att kunna sätta lite mer tryck på händelser som är särskilt viktiga för en artist, om det används med måtta. I första hand är mottagarna dina egna följare, som knappast kan misstycka att de får se dina inlägg, och deras vänner är också vana att se vad som andra har gillat och kommenterat. Det finns dock fortfarande mycket som inte är helt glasklart om hur det fungerar och jag tror man får följa statistiken under tiden och vara vaksam på att det tex inte repeteras för ofta till folk. Vi valde exempelvis att en gång stänga av efter 2 dagar, då vi tyckte att vi hade uppnått de mål vi kunde gentemot får egna följare. Berätta gärna om du själv har testat att sponsra inlägg.

Nu har jag uppdaterat vår lista över svenska musikbloggar igen. Några har försvunnit sedan sist, men desto bättre då att det har tillkommit ett antal utmärkta bloggar, som dessutom gärna ser att du tipsar dem om ny musik:

Festivalrykten bevakar, som namnet antyder, det som händer på musikfestivaler landet över. De skriver också om ny musik och annat.

Ge hit musiken har sin hemmabas i Göteborg och skriver om allt från ”hederlig göteborgspop, japansk noisetechno, till crustpunk från Malaysia”.

Groove.se bör ringa en klocka hos de flesta musikintresserade. Tidningen Groove lades ner för några år sedan, men grundaren Gary Landström har nu startat en musikblogg på samma adress som tidigare och inväntar era tips.

Klubb Ace är en live-klubb för indie-musik, som du kanske känner till om du bor i Stockholm där de håller till. De har den goda smaken att också driva en utmärkt musikblogg där de skriver om musiknyheter i indievärlden.

Mosher är en blogg som fokuserar sig på svensk punk, hardcore och grindcore. Ett måste att kolla in om du håller på med musik i dessa genrer.

Popbrus ser också gärna att du tipsar dem om musik. Pop kan man väl säga är utgångspunkten, vilket dock är ett omfångsrikt begrepp, och du hittar musik från många olika håll i bloggen.

The Youth Collective, slutligen, är en kollektivt driven blogg från Falkenberg som skriver mycket om musik, men även om övrig kultur som film, konst och litteratur.

Som ni ser så är bloggarnas död minst sagt överdriven. Vad gäller musik här i Sverige så har de inte bara blivit fler, utan också ambitiösare och bättre. Som vanligt tar vi gärna emot tips om fler bloggar vi kan lägga till. Listan med kontaktinfo och annat hittar du här.

Som säkert många har sett så har årets upplaga av musiktävlingen Metro Onstage dragit igång. Jag kan inte säga att jag rekommendera den här typen av tävlingar som går ut på att spamma sina vänner och fans med röstningsuppmaningar för att göra reklam för Metro. Sannolikt blir resultatet för de allra flesta att man sitter på färre fans efter tävlingen än innan. I år blev jag uppmärksammad på en passage i tävlingsvillkoren som dock fick mig att reagera än starkare än den vanliga sorgsna känslan när man ser band ge sig in i detta genvägs-sökande:

Förlaget Warner/Chappell – Talent & Brands har option på att förlägga samtliga deltagare i Metro On Stage. Optionstiden går ut tre månader efter finalen. Efter optionstiden har artisten/bandet möjligheten att gå till vilket förlag de vill.

Min tolkning av detta var att Warner/Chappell då ska kunna tvinga på vem de vill som har deltagit ett förlagskontrakt, och att du dessutom under nästan fem månader inte har rätt att skriva på för ett annat förlag. Jag mejlade Metro Onstage och frågade om så var fallet:
”Jag tolkar detta som att Warner/Chappell har en exklusiv rätt att teckna förlagsavtal med de deltagande artisterna från och med imorgon fram till tre månader efter finalen, och att artisterna då är tvingade att ingå avtal om Warner/Chappell vill utnyttja denna rätt. Stämmer detta?”

vilket de bekräftade med sitt svar:

Ja, Metro har bjudit in förlaget Warner/Chappell – Talent & Brands att samarbeta med oss i tävlingen Metro on Stage. Som partner i Metro On Stage 2012 har förlaget Warner/Chappell – Talent & Brands option på att förlägga deltagande kompositörer inom tre månader efter att finalen avslutats. Att samarbeta med ett musikförlag är något som de allra flesta kompositörer ser som mycket positivt.

Musikförlag har som främsta uppgifter att ge stöd och råd till kompositörer samt hjälpa dessa att få in de pengar man har rätt till i alla territorier. Ett samarbete mellan artist/band och förlag kräver en hel del engagemang från bägges sida, vilket tyvärr kommer att innebära att endast ett fåtal kompositörer kommer att presenteras förlagsavtal.

Då detta är en musiktävling för skivbolagsfria artister/band har Metro On Stage valt att samarbeta med ett musikförlag istället för ett skivbolag. Detta gör att samtliga deltagare förblir fria att själva välja att ge ut sin musik via stora/små skivbolag eller via egna bolag.

Vänligen,
Metro On Stage

Jag tycker detta är anmärkningsvärt på flera sätt och ett utnyttjande av den längtan att nå ut med sin musik som många artister har samt den illusion som finns av att ett bolagskontrakt är vägen till framgång, hur kontraktet än ser ut.

För det första så är det ensidigt skrivet där det inte sägs något om några krav på vad förlaget ska åstadkomma inom ramarna för ett avtal. Som de skriver ovan så kan självklart ett bra förlag vara till stor hjälp för kompositörer, men ett avtal kan också vara helt förlamande för dina möjligheter att marknadsföra dig på det sättet du vill.

För det andra så innebär villkoret en låsning till dina möjligheter att arbeta med ett annat förlag under nästan fem månader. De skriver i sitt svar att Warner/Chappell inte har möjlighet att sajna upp så många, med en antydan att villkoret ändå inte påverkar mer än några stycken. Detta stämmer inte, då detta villkor om att inte få jobba med något annat förlag gäller alla deltagare. Varför man överhuvudtaget har 3 månaders ytterligare optionsrätt efter tävlingens slut ställer jag mig också frågande till. Det enda svaret jag kommer fram till är att de då har en möjlighet att haka på eventuellt framgångsrika band och då få en gräddfil till att ta del av framgångarna.

I nästan vilket annat sammanhang som helst utanför musikbranschen skulle det vara otänkbart att komma med liknande villkor. Tänk dig att du ställer upp i en slogantävling för en syltburk och ett sidovillkor löd: ”Reklambyrån X har rätt att anställa dig som copyrighter inom tre månader efter tävlingens slut (på oklara villkor). Under denna tid har du ingen rätt att ta anställning hos en annan reklambyrå”.

Det du ska fråga dig är följande: Vad gör ett förlag? Behöver jag ett förlag? Stämmer Warner/Chappells sätt att arbeta med hur jag vill kunna marknadsföra min musik på? Hur ser själva förlagskontraktet ut och vilka krav kommer att ställas på mig och på förlaget? Om du inte kan svara på de frågorna och är på något sätt seriös med din musik så är mitt råd att inte delta i tävlingen. Om du redan är anmäld så kan du avanmäla dig genom att skicka ett mejl till dem.

Podradio revisited

Podradio 12 april, 2012

The Old JukeboxEtt av de populäraste inläggen i början här på bloggen var Lasses inlägg om hur man blir spelad på podradio. Och även om dessa podradiostationer knappast är så talrika som sina mp3-bloggande kollegor eller kan skryta med en mångmiljon-publik som dessa, så kvarstår de som ett intressant alternativ att exponera sin musik i.

Många av dem är dessutom inriktade mot indieartister, de är överlag mycket tillmötesgående och brinner för att sprida bra musik. Vi tycker oss också se en växande trend för podradio-DJ:s att samarbeta med webb-radiostationer för att sända live eller i efterhand som delar i stationernas programutbud, vilket inte gör det mindre intressant att söka upp dem.
Lasses tidigare råd står sig i allt väsentligt fortfarande, men några saker har förändrats och kommit till, vilket jag tänkte berätta om här nedan.

Musicalley.com

Mevio och deras portal Musicalley.com (tidigare kallat Podsafe Music Network) har helt klart minskat i betydelse. Många podradiostationer som tidigare använde Mevios tjänster för att sända, har gradvis övergått till andra tjänster under en tid, och flertalet har också kommit att använda sig av direktkontakt med artisterna snarare än att söka musik på Musicalley.

Lite av en podradio-bävning kom också att ske i slutet av januari, när Mevio, utan förvarning, stängde av många av de podradiostationer som använde deras tjänster för att sända. Dessa DJ:s kunde då inte komma åt sitt material och sina shower och de fick heller ingen förklaring till varför. Detta ledde till en exodus till andra tjänster och många bojkottar idag musicalley.com för att hitta musik och rapportera vad man spelat.

Du kan naturligtvis fortfarande lägga upp din musik som du vill dela fritt till podradio på Musicalley.com, men du bör vara medveten om två saker: För det första kommer du inte hitta så många aktiva stationer i listorna längre och de du hittar bör du kontrollera om de verkligen finns på den angivna adressen eller om de har bytt till en annan tjänst. För det andra så måste du se till att låtarna finns tillgängliga att ladda ner på annat sätt, för de som inte längre använder Musicalley.

Andra podradio-kataloger

Här finns både podradiotjänster och sidor som samlar länkar till podradio, vilket innebär att du givetvis kommer att finna en del stationer på flera av dessa sidor. Många av dessa DJ:s spelar musik i flera olika genres, men titta efter noga om stationen verkligen passar din musik.

Association of Music Podcasting är en sammanslutning av ett antal aktiva DJ:s som stöttar varandra. På dess hemsida hittar du en samling länkar till podradiostationer, där de flesta är aktiva och kontaktbara.

Podomatic tillhandahåller tjänster för att sända podradio och har också en katalog över sina kunder, sorterad efter ämne och genres.

Podbean är en annan sådan tjänst. Den känns något föråldrad och har många inaktiva, men det finns ett antal aktiva musik-DJ:s där och du kan sortera fram dem genom att få en lista på de som har sänt den senaste månaden.

Podfeed och Podcastdirectory är två samlingssidor för podradio. Det dinns en hel del inaktiva där, så det krävs en del letande, men du kan hitta fram till intressanta shower som inte finns listade på de ovanstående tjänsterna.

Detta var några exempel, och om du har andra tips på samlingssidor eller specifika shower så får du gärna lägga till det i en kommentar.

Kontakta podradio

Läs gärna Lasses info om vad du bör tänka på här. Det jag vill lägga till är att du nu utöver länk till Musicalley.com, bör ha med egna länkar till dina låtar så att att de kan laddas ner, och att du då kommenterar att de är ”Podsafe”.

Enklast och bäst för podradio är om du har direktlänkar till mp3-låtar av typen ”http://minsajt.com/musik/låt.mp3″. Har du ingen egen webbserver så kan du använda Dropbox, Ge.tt och liknande tjänster. Naturligtvis kan du också använda Soundcloud, Bandcamp och andra sidor. Tänk på att det ska gå enkelt att lyssna och att mottagaren ska kunna ladda ner filen direkt för att kunna använda den i sin podradio-show. Bifoga inga ljudfiler om inte informationen säger annat.

Lycka till!

Annonsering för att nå nya lyssnare har vi knappt pratat om här på bloggen. En anledning är att det i de flesta fall är ett mycket ineffektivt sätt att nå ut med musik på. Vad gäller traditionell reklam i tidningar, TV, radio, banners osv så tror jag knappast någon kan räkna hem de investeringar som görs, såvida inte artisten redan är känd för målgruppen då det kanske finns en teoretisk chans åtminstone att det skulle löna sig. Det finns dock ett fåtal undantag, enligt min mening, och bäst i klassen här är Facebook ads.

Facebook ads är utformat på ett sätt som gör att det passar de flesta plånböcker, alltifrån några hundralappar och uppåt, samtidigt som dessa annonser inte är direkt störande och i vägen för användarna. Det går att testa och experimentera i liten skala för att hitta det sätt som fungerar bäst för just dig och det kan användas för flera syften. Jag tänkte dock koncentrera mig här nedan på hur man kan hitta nya lyssnare och återkommer i senare inlägg om andra sätt att använda det på.

Strategi

Steg ett handlar om att sätta upp ett rimligt mål med annonseringen. Att då tex försöka sälja ditt senaste album, via tex Itunes-länkar, till människor som aldrig hört det förut är mer eller mindre lönlöst. Utnyttja istället det som Facebook är bra på, dvs att skapa nya relationer och försöka engagera dessa med din övriga marknadsföring på din sida.

Ett givet mål är då att med en Facebook-annons försöka fånga upp människor som tycker att din musik är intressant och få dem att gilla din Facebook-sida. För att det ska vara meningsfullt, och inte bara siffersamlande, så krävs det att du är aktiv och engagerar dessa i nästa steg. Läs gärna en tidigare artikel jag har skrivit om hur detta fungerar idag på Facebook.

Eftersom du kan ange exakt vilken sida som man ska landa på när man klickar på en annons, så fungerar detta bra, och kan då bli något som kompletterar din långsiktiga marknadsföring om att bygga upp en fanbase.

Målgrupp

När du utformar en annons på Facebook så måste du ange en målgrupp för din annons. Grundkravet är alltid att du måste ange åtminstone de länder du vill annonsera för. Det är dock här som en stor fördel kommer in med Facebook-annonseringen. Tillväxten av din fanbase handlar mycket om att skapa ringar på vattnet, där dina befintliga lyssnare är dina främsta ambassadörer. Med en annons kan du här göra nya nedslag i områden som du idag inte når på ett bra sätt och börja bygga upp nya cirklar av lyssnare.

Många gånger handlar det om geografin i sig: Du kanske skulle vilja pröva dina vingar i ett nytt land eller vill du bygga upp en fanbase i en ny stad, för att kanske längre fram komma och spela där.  Du kan självklart också testa dig fram med flera mindre kampanjer om var din musik fungerar bäst.

Steg för steg

Här nedan så går jag igenom steg för steg hur du lägger upp annonser. Viktigt är begreppen kampanj respektive annons. En kampanj är det övergripande begreppet och kan innehålla flera annonser, och du skapar en kampanj när du skapar din första annons.
De flesta inställningarna för kampanjen och annonsen kan ändras när som helst när kampanjen är igång. Inställningar för kostnader och varaktighet kan man med fördel ändra efterhand man ser hur det går, medan tex inställningar för innehåll och målgrupp ändras mera sällan om man ska kunna dra slutsatser om hur det fungerar.

  1. För att börja skapa annonser så klickar du på ”Skapa annons”, vilket du hittar där annonserna vanligtvis finns på Facebook, till höger om rubriken ”Sponsrade”. Alternativt genom att klicka på ”Annonsering” längst ner på sidan.
  2. Första gången måste du skapa ett annonskonto på Facebook där du anger kortinformation och personuppgifter. Betalningen dras sedan veckovis i efterhand, där du betalar för resultatet. Eftersom du sätter ett tak för hur mycket en kampanj får kosta så kan du inte debiteras för mer än den summa du har angett som tak.
  3. Du klickar sedan på ”Skapa annons”, varvid du får upp en sida med en lång rad inställningar som jag här beskriver uppifrån och ned.

  4. Utforma annonsen

    I ”Destination” väljer du givetvis din artistsida och kategorin är ”Facebook-annonser” för det vi har pratat om.Under ”Typ av händelse” kan du välja ut en specifik statusrad, ”Annons om sidinlägg” eller, som jag har valt här i första hand, ”Facebook-annonser för sidor”.

    ”Målflik” anger den sida som användaren hamnar på när han klickar på annonsen. Om du vill göra ditt bästa för att få denne att lyssna innan han klickar gilla så är det en god idé att ha din musiksida som målflik. Själv föredrar jag att installera Bandcamps Facebook-app som musiksida, men det finns andra goda alternativ som Roots Music och Reverbnation. Då får du också statistik på lyssnandet, som kan matchas mot dina kampanjer. Det kan självklart variera en hel del, men riktvärden som vi har sett är att någonstans mellan 20-40% lyssnar på musiksidan av de som klickar på Gilla.

    I ”Text” har du 135 tecken till förfogande att uttrycka dig på. Inte mycket, med tanke på att det ska både vara lockande, vara personligt och dessutom försöka dra in lyssnare som kan tänka sig gilla just din typ av musik.

    Slutligen ”Bild”  där du laddar upp en bild, som blir kvadratisk, och som gärna ska dra ögonen tilll sig. Tänk på att bilden blir liten och att du kan behöva beskära bilder om du vill att detaljer ska komma fram. Vad gäller både text och bild, så kan det vara en god idé att testa olika annons-varianter mot varandra.

  5. Målgruppsparametrar

    Du måste alltid ange ett land, och du kan ange flera länder för samma annons. Jag skulle dock rekommendera att du gör en annons för varje land som du är intresserad av. Det gör att du kan göra separata kostnadsinställningar för varje land, vilket är nödvändigt om du verkligen vill nå ut till de länder du siktar på. Det kan skilja sig en hel del i annonskostnader från land till land och separerar du dem inte är risken stor att ett land ändå kommer att dominera annonseringen fullständigt.

    Det finns fördelar också att inrikta sig mot en enskild stad, förutsatt att den är stor nog, då sannolikheten ökar radikalt med att människor ser varandras gillanden och göranden och det blir lättare att få en geografisk bas för sin fanbase.

    Till höger om inställningarna (ej i bild), uppdateras hela tiden antalet för den potentiella användarbasen på Facebook, dvs att du kan se hur många du kan nå.”Demografi” anger framför allt åldern för de du riktar dig till. Har du en hyfsad känsla för detta så kan du mycket väl göra inskränkningar här för att få en effektivare visning av dina annonser.

    ”Intressen” känns lite väl oanvänt på Facebook för att användas i musiksammanhang tycker jag och vad gäller ”Kopplingar på Facebook” så är det lättförståeligt vad det innebär. Har du inte tiotusentals anhängare så kan det stå kvar på ”Vem som helst”.
    Att notera är att det finns något som heter ”Avancerade kopplingskriterier” där man tex kan rikta sig till de som följer en viss sida eller de som ska gå på ett visst event. Övriga inställningar under detta är mindre intressanta och kan gärna stå kvar på standardvalen.

  6. Kampanjer, prissättning och schemaläggning

    ”Kampanj & budget” - Här skapar du själva kampanjnamnet och anger hur stor budget du har för alla annonser som går under denna kampanj. Du kan då välja ”Livstidsbudget” för att sätta ett totaltak för alla dessa annonser tillsammans. Detta tak kan sedan ändras närhelst du vill under kampanjens gång.

    ”Schema” – Sätter du ”Livstidsbudget” så måste du också välja ett start- och slutdatum. Facebook portionerar då ut annonserna efter hur det går och hur lång tid de har på sig. Ett tillvägagångssätt kan vara att ställa in det på ca en vecka och sedan flytta fram datum efterhand du ser resultatet.

    ”Prissättning” – Det vanligaste är att man väljer att betala per klick, men egentligen är betalning per visning (per tusen visningar) samma sak i grova drag. Detta eftersom klickkostnaden är baserad delvis på hur många visningar det krävs för att få ett klick, dvs hur framgångsrik annonsen är.

    Väljer du ”Avancerat läge” så kan du själv ställa in hur mycket du vill betala för varje klick. Det intervall du får föreslaget för dig är de klickkostnader som gäller för just det urval av människor du har gjort vid just denna tidpunkt. Det kommer att ändra sig över dygnet och veckan, beroende på vad andra vill betala. Det är en form av auktion om utrymmet på Facebooks annonsplatser. Du kan mycket väl sätta ett lågt pris från början för att sedan studera resultatet och justera ditt bud efterhand.

  7. Det sista steget är att klicka på ”Beställ”, varvid Facebook kommer att granska din annons och godkänna den inom någon timme, vilket du också får ett meddelande om.

    Vill du sedan göra fler annonser under samma kampanj så går du till din annonssida, klickar på din kampanj och sedan på ”Skapa annons” uppe till höger.

Uppföljning

Genom att klicka på ”Annonsering” längst ner på Facebook-sidan, kan du sedan följa hur det går för dina annonser. Du kan titta på hur många gånger det har visats för hur många personer, hur många som har klickat, och hur många som har gillat din sida. Du kan pausa enskilda annonser, förlänga kampanjtider, öka budget och ändra budet när du vill. Och just det sistnämnda finns det oftast anledning att justera efterhand.

Vad kan man förvänta sig?

Det är naturligtvis omöjligt att säga exakt, då det beror på så många faktorer. Några riktvärden vi har sett när annonser har varit riktade till länder i Västeuropa och Nordamerika är en CTR (click-through-rate, klick per visning) på mellan 0,05-0,1% och en slutkostnad per ny gilla-klick på allt mellan 2 kr till 4 kr. Du kommer också att se att vissa länder helt enkelt är för dyra periodvis, och man får då vänta med dessa och försöka på annat håll.

En gilla-markering på en Facebook-sida är långt ifrån en markering om att man är ett ”fan” i dess rätta bemärkelse, som jag säkert tror alla är medvetna om vid det här laget. Om man gör det på rätt sätt, så kan det ses som en handskakning, en invit för vidare relationer och det förutsätter att du jobbar med din Facebook-sida på ett engagerat sätt, som vi har diskuterat här tidigare.

Nu på fredag den 3:e februari anordnas Manifestgalan för att dela ut en massa priser till artister som ligger på oberoende skivbolag. Galan håller till på Nalen och det är det är öppet för vem som att skaffa sig en biljett och vara med på galan. Läs mer på hemsidan.

Innan själva galakvällen anordnas Manifestdagen, en tillställning med paneldiskussioner, mingel och lite musik. Kl 13 börjar en paneldiskussion där Blindmen finns med, närmare bestämt i form av Lasse Thomasson. Diskussionen har rubriken ”Marknadsföring på låg budget” och beskrivningen:

Hur man på bästa sätt och med lite pengar på fickan gör sig hörd och uppmärksammad i bruset och gärna då på en global arena eftersom internet är gränslöst.

Det fortsätter sedan med ytterligare ett par paneldebatter med intressanta gäster och ämnen, som ni kan läsa om här. Det är helt fri entré och äger rum på Stacken i Stockholm, David Bagares gata 17, och dörrarna öppnar kl 12.

Efter en tids inaktivitet så ska du äntligen släppa en ny video och du publicerar den på ditt bands Facebook-sida. Eftersom dina följare är inne vid olika tider och olika dagar så upprepar du proceduren några gånger till och hoppas att du till slut når de flesta, så att de åtminstone har sett videon i sitt nyhetsflöde. Tyvärr är det inte så enkelt.

Innan ditt budskap visas i nyhetsflödet finns nämligen ett filter som avgör om ditt inlägg överhuvudtaget ska visas för en användare. Beroende på hur din sida ligger till i den här bedömningen så reduceras antalet personer som får se inlägget; ofta innebär det att endast en bråkdel får se det i sin nyhetsström. Större varumärken med ett stort antal följare rapporterar att 10-20% ofta är bra värden för dem, men det går att nå ut till fler än så vilket jag ska prata om här nedan.

Räckvidd (Reach)

Som bekant kan du följa statistiken om hur det går för din sida. Vad gäller antalet människor som har fått möjligheten att se dina inlägg så ser du det genom att titta på på begreppet Räckvidd (Reach) i Statistiken (Insights). På den första sidan du får upp ser du en tabell över uppdateringarna och i kolumnen för Räckvidd ser du hur många unika användare ett inlägg har visats för i nyhetsströmmen (det betyder vare sig att de har sett det eller läst det).

Det som visas där är antalet som har sett det under de senaste 28 dagarna, men du kan räkna med att den stora majoriteten är sådana som har fått upp det inom de närmaste timmarna efter publiceringen.

Vad är det då som påverkar räckvidden?

Edgerank

Om vi bortser från hur många som är inloggade och fokuserar på Facebooks filter, så bestäms det av ett begrepp som kallas för Edgerank. Det är ett värde som Facebook räknar ut för varje enskild individ i förhållande till inlägget och din sida, ett värde där de försöker avgöra hur intressant just detta inlägg är för en användare.

Exakt hur denna beräkning ser ut vet bara Facebook (mig veterligen), men det finns ett antal faktorer som är kända. Viktigt är hur engagerad en användare har varit tidigare i din sida, och även hur han/hon har engagerat sig och hur mycket. Det handlar om gilla-tryckningar, kommentarer, delningar, egna inlägg och uppladdningar mm. Engagemanget är också graderat tex genom att kommentarer och delningar är mer värt än gilla-tryck, föga förvånande.

Det spelar också roll om du är vän med användaren i fråga och troligen också om olika följare är vänner med varandra. Därför kan man se en högre räckvidd hos artister som har följare hos en tajtare grupp människor än sådana som har följare från lite varstans i värden.

Typen av inlägg spelar också roll i bedömningen, dvs om det är en länk, ett foto, en film eller bara text. Det sätts som sagt i förhållande till en enskild användare så det kan vara svårt för dig att se skillnaderna i statistiken om du inte har avsevärda mängder följare. Klart är iaf att foton är något som ofta ger en högre räckvidd, men ett råd är att variera och pröva dig fram.

En märklig notering som jag har gjort, från de data jag har att tillgå, är att filmer som är direkt uppladdade på Facebook är kraftigt missgynnade, medan tex Youtube-klipp oftast har en mycket bra räckvidd. Det hela är mycket märkligt, då jag antar att det finns en önskan hos Facebook att man ska ladda upp material på deras sajt. Antingen är  det en bugg i deras beräkningar, eller så är det så att dessa generellt sett drar till sig mindre intresse än vanliga filmlänkar.

Vad kan man då göra åt detta och få en så bra räckvidd som möjligt?

Uppdatera ofta och gör inte för långa uppehåll

För att anknyta till inledningen till det här inlägget, så har du inte råd att vänta med att uppdatera din sida till den dag din video ska komma ut. Du måste redan innan detta ha byggt upp ett engagemang hos din publik och därmed en bra edgerank, om så många som möjligt ska få se videon.

Posta om möjligt flera inlägg varje dag. Nej, folk blir inte trötta på dig om du gör ett flertal inlägg under en dag. Folk sitter inte och tittar på nyhetsströmmen hela dagarna och som vi har sett ovan så får de inte se allt du skriver heller (om de inte är riktiga fans, då blir de ändå bara glada av att höra av dig oftare).

Facebook premierar alltså ett långsiktigt, engagerat arbete, ett maratonlopp snarare än ett sprintlopp, vilket går väl i hand med hur marknadsföring fungerar i stort.

Blanda och ge och studera statistiken efterhand

Varva unikt eget material som foton, video- och egna blogglänkar med rena textinlägg. Folk triggas av olika saker och precis lika betydande det kan vara att lyssnarna sprider en video- eller låtlänk så kan ett vanligt inlägg om en alldaglig sak skapa kommentarer och diskussioner. Det som är vardag för dig är sannolikt inte vardag för dina följare.

Se till att ha kameran eller videokameran med dig när du giggar eller spelar in och lägg upp i nyhetsflödet. Hellre testa en gång för mycket än inte alls. Vad brinner du annars för? Miljö? Politik? Fotboll? Ta hjälp av det och skriv om det, det kommer bara göra dig till en verkligare person för dina följare och generera mer kommentarer.

Jaga inte följare till sidan för antalets egen skull

Självklart vill man ha så många anhängare som möjligt, men det är engagerade användare som kommer ge dig något. Det gäller alltså att se till att det finns ett frö av intresse från början, eller iaf möjligheten till det. ”Tomma” användare kommer bara att lura dig i din värdering av statistiken du sedan tittar på. Se till att det går att lyssna på musiken innan man klickar på gilla.

Ta bort alla automatiserade inlägg

Detta är mycket viktigt. Med automatiserade inlägg menar jag uppdateringar som skickas från andra plattformar som tex Twitter, Instagram, Hootsuite eller från din egna blogg. Det finns undersökningar som tydligt visar att engagemanget sjunker rejält, med upp till 80-90% med den typen av verktyg. Den lilla symbolen nedanför inlägget gör gällande att du helt enkelt inte är där, vilket alla inser direkt. Det är möjligt att inlägget kommer att läsas, men sannolikheten för att få en kommentar minskar radikalt.

Ha inte Facebook som en hemsida

Jag har sagt det förut: Facebook är inte din sida, det är någon annans. Bygg inte upp din närvaro på nätet endast genom Facebook. Du ska ha en hemsida med en blogg där lyssnarna alltid kan hitta dig, alla kan kommentera och få ta del av allt ditt material.

Facebook är ett fantastiskt verktyg på många sätt för att hitta en publik och engagera dem, men det är just vad det är, en social mötesplats för att diskutera och lära känna varandra och sprida intressant material. Det är uselt som ren nyhetssida, med en kort livslängd på det du lägger upp och med en osäker framtid både vad gäller användande och regler. Använd det på rätt sätt.

Avslutningsvis

Jag kommer i senare inlägg skriva om hur du kan få nytta av andra funktioner på Facebook, tex Facebook ads, för att hjälpa dig i din räckvidd och sökande efter en publik. Jag skulle vilja avsluta med ett viktigt råd som inte får glömmas:

”Passion is contagious”

Passa No CaixaAtt sälja merchendise är ett bra sätt att faktiskt få betalt på en spelning, speciellt med tanke på att många artister spelar för låga gager och ofta inga alls. Det handlar inte bara om att tjäna pengar, det handlar också om att få kontakt med de som verkligen gillar er och att knyta nya band.
Hur man går till väga med försäljningen på spelningen spelar självklart en avgörande roll för resultatet, och efter att ha hittat en bra artikel av Jonathan Ostrow om merch-tips så sammanställde jag några av hans tips med mina egna kommentarer och tillägg här nedan.

  • Placera merch-bordet bland folk
    Det är väldigt vanligt att man ser bordet där försäljningen sker på ett undanskymt ställe, i en hall eller ett rum i anslutning till spellokalen eller längst inne i en vrå någonstans. Det bästa stället är givetvis någonstans där det cirkulerar mycket folk hela tiden och där det är väl synligt för alla. Det handlar inte bara om synlighet, det handlar också om att vi människor är flockdjur som gärna beger oss dit där vi ser andra är och då kommer över blyghetsbarriärer om att ensam gå fram till ett merch-bord. Så in med det i lokalen där folk hänger och passerar. Hellre ett litet bord som är välplacerat än ett stort som ligger avsides.
  • Berätta om det från scenen
    Om det är någon gång du verkligen står i uppmärksamhetens centrum och kan nå ut med ett budskap så är det när du står på scenen, så berätta om merch-bordet, berätta vad som finns där och vad som ska hända där. Tänk på det som något som är positivt för både dina lyssnare och dig själv och prata om det från den utgångspunkten och inte som något tvunget nasande.
  • Var där själv
    Ett bra sätt att få folk till bordet är att tillkännage att du själv och/eller andra bandmedlemmar  kommer att vara där efter spelningen för att prata, sajna skivor, ta foton. Du kan tillkännage att ni vill ha foton med bandet och fans, som ni vill kunna lägga upp på hemsida/Facebooksida och vill att så många som möjligt kommer dit. Då får du inte bara en massa trevliga foton, du ger besökarna en anledning att komma till dina sidor sen också.
  • Ge fler anledningar till att komma till merch-bordet
    Du kan ha gratis saker att dela ut som tex klistermärken, knappar och andra småsaker.
    Du kan anordna utlottningar av varor, unika inspelningar mm, där man kanske sajnar upp sig/köper lotter mm vid merchbordet.
    Du kan berätta att ni ger bort speciella downloads genom att ni delar ut visitkort med speciallänkar/koder vid bordet. Kanske spelar du in kvällens gig, kanske har du extramaterial eller så ger du bort låtar som du annars tar betalt för.
  • Mailinglistan
    Det finns få bättre tillfällen att utöka din mailinglista med människor som verkligen vill få info om vad du håller på med. I dess enklaste form så har du ett papper eller en bok där man kan skriva in sin e-postadress på merch-bordet. Tjänster som tex Fanbridge kan dessutom ge dig formulär så att folk kan mata in det direkt på en bärbar dator, eller via en smartphone.
    Om du undrar varför du ska ha en e-postlista så har vi skrivit om det tidigare här.
  • Ha varor i olika prisklasser
    Det är ganska uppenbart varför, du ger fler människor möjlighet att få med sig något minne från konserten och möjlighet att stötta bandet, alltefter förmåga. Se också till att ha priser som stämmer väl överens med vad merchendise brukar kosta.
  • Att ta emot kortbetalningar
    Många människor har inte så mycket kontanter på sig numera, som du vet. Det är sällan det behövs helt enkelt, så om det hade fungerat med att ta emot betalningar från bankkort så hade mycket varit vunnet. Detta har varit ett aber i Sverige länge då det inte funnits några vettiga enkla tjänster för artister, men nu finns en nystartad tjänst, iZettle, som låter dig hantera detta, i varje fall om du har en iPhone eller iPad. Det kostar inget att komma igång med, de tar en avgift på varje transaktion istället, och det fungerar både för privatpersoner och företag. Detta är ganska oprövat än och den största barriären är nog snarare psykologisk, dvs om folk är beredda på att dra sitt kort i din iPhone och känna sig trygga med det.
  • Bordets utseende
    Lägg upp varorna på ett logiskt, snyggt och välordnat sätt. Gör så att bordet syns i lokalen ordentligt, genom att hänga upp bandposters bakom, en backdrop, ha belysning och lägg på en ljus duk. Allt för att synas i mörka lokaler och att det inte ska råda någon tvekan om att det är merchbordet. Ha en kassalåda för kontanter för att ge ett seriöst intryck.
  • Var kreativ med vad du erbjuder
    Har du flera album i bagaget så kan du erbjuda ett speciellt rabatterat paket med alla album i. Kombinera t-shirt och CD, t-shirt med pins, eller vad du kan komma på för att ha intressanta erbjudanden. Intressanta idéer är också att ha merchendise som är unika för just denna spelningen och där du kan göra likadant på andra spelningar och skapa någon form av samlingsföremål.
  • Pay-what-you-like?
    Artisten Atlum Schema lämnar det öppet för fansen vad de vill betala för CD-skivor på konserterna. Ungefär som på Bandcamp med digitala nedladdningar. Alternativet finns ju också att ha ett lågt grundpris, men enligt honom fick detta att ha det helt öppet fler att betala för skivorna och han menar på att det dessutom ger någonting mer än att bara sälja en vara för ett fast pris oavsett vad kunderna bestämmer sig för, en relation där man stöttar själva artisten i ett större perspektiv och ger ett helt annat intryck från artisten gentemot lyssnarna om vad artisten vill åstadkomma. Du kan läsa mer om det här.
  • Ha medhjälpare som går runt och säljer
    Be några vänner hjälpa till genom att gå runt i lokalen under kvällen, iförda en band-t-shirt, med några skivor, pins, klistermärken eller vad du erbjuder. Sälj, dela ut gratisprylar, lotter, samla e-postadresser eller vad som passar in för dig. Det handlar mycket om att göra folk medvetna om att merchbordet finns, vad som finns där och också om att andra sedan kan se något någon har fått/köpt och fråga sin vän: ”Var får man tag på det där?”.

Ja, några tips och ideer om vad man bör fundera på runt merchbordet. Har du egna tips så skriv gärna en kommentar. Det viktigaste att ta med sig är att inte utgå från att det tar hand om sig själv och sköta det med vänster hand, utan faktiskt sätta sig innan och tänka igenom hur det ska gå till och fungera. Gör du det så har du mycket att vinna, både med tillskott till bandkassas och med nöjda fans och bättre relationer med dessa.

Bandcamp på FacebookOm du använder Bandcamp så kan jag glädja dig med att Bandcamp nu äntligen har färdigställt en applikation för Facebook. Denna app innebär i princip att dina besökare via Facebook-sidan får fram hela Bandcamp-sidan i ett smalare format än orginalet, men med all funktionalitet.

Det går att lyssna, köpa, ladda hem och givetvis att dela och Twittra om det man lyssnar på. Om du har fler releaser så syns de längst ner som din diskografi och där man då kan växla mellan olika plattor.

Nu finns det redan några aktörer på Facebook-fronten, framför allt Roots Music och Reverbnation. Om det är färdiga releaser du vill uppmärksamma folk på så ser jag flera fördelar med Bandcamps applikation som det är svårt att matcha med de andra apparna:

För det första så är det gratis. Bandcamp tar betalt genom att de tar en mindre andel av din försäljning och appen kostar inget extra.

Som Bandcamp-användare så blir det en sajt mindre att sköta. Nya releaser, försäljning av CD och merchendise läggs automatiskt upp på Facebook-sidan när du förändrar din Bandcamp-sida.

Du får en direkt koppling, ett klick bort, till den sida där du helst vill att dina kunder köper laddar ner och lyssnar på din musik. Bra för både dig och dina lyssnare.

Appen saknar en ”wall” och knappar för bilder och videos, men detta finns redan på din Facebook-sida så det kommer nog knappast vara till men för de flesta.

En Facebook-applikation som är väl värd att kolla in och om du inte känner till Bandcamp så kan du läsa om tjänsten här.

För att se ett exempel på en Facebook-sida med denna app så kan du klicka på bilden i detta inlägg. För att installera så går du till appens Facebook-sida. Intruktioner för att installera hittar du här.

Den 16:e oktober kommer jag att vara i Uppsala och hålla i en workshop i marknadsföring för artister. Om du vill fördjupa dig i detta och bli bättre på att nå ut med din musik så är du mycket välkommen.

Det är Studiefrämjandet Uppsala i samarbete med Bilda som är värdar, men du måste inte vara medlem där för att kunna vara med. Medlemmar i Studiefrämjandet och Bilda går in gratis och övriga betalar 100 kr.

Kl 13 den 16:e oktober börjar det och håller på till kl 18. Vi håller till i Studiefrämjandets lokaler i Uppsala vid Portalgatan 2 A. Mer information om innehåll mm hittar du på evenemangets Facebook-sida.

Välkommen

Musician's PlanetNu på lördag och söndag, den 1-2 oktober så arrangeras Musician’s Planet i Stockholm, en stor musikmässa som jag tror kan intressera de flesta av läsarna här. Du kommer hitta de flesta kända instrument-märkena, många tillverkare av studioutrustning, studieförbund, musiktidningar, importörer och många andra där.

Vad som också är trevligt är en rik representation av artister, artister som både kommer att spela live och finnas tillgängliga i olika montrar och vid scener så att man kan träffa dem och prata med dem. Några av artisterna: Meshuggah, EMD, Electric Boys, Martin Gabriel Trio, Mustasch, Henric Danhage/Death-Destruction, Ralph Santolla, Kamtchatka, Robert Wells, Bronk, Frantic Amber, Jojje Wadenius, Stefan Gunnarsson, Rodney Branigan, Simon Edgoose, Frank Brodahl, Bas & Bas.

Kommer inte själv att kunna närvara tyvärr, men om det är något som du tycker låter intressant så kan du kolla in Musician’s Planets hemsida och Facebook-sida. Mässan håller till på München-bryggeriet i Stockholm och arrangeras av Musikermagasinet och Hansen Media.

Jag följer upp det förra inlägget med att presentera ytterligare några musiksidor som gärna vill ha dina musiktips. Hela listan hittar du här.

Rocknytt – Stor rocksajt med nyheter, recensioner, livereportage, bloggar och mycket annat

Obladoo – Kultursajt med mycket musik. Nyheter, live, och ett gäng riktigt bra bloggar

Stereomix – Blogg om musikproduktion, instrument, musik de gillar och mycket annat som händer i musikvärlden

I vår samling av bra musiksajter som är intresserade av att bli tipsade om din musik så finns nu också dessa:

JonteRoyal – Skriver huvudsakligen om metal, punk och rock men gör även avstickare åt andra håll

Lyckliga hundar – Blogg om musik i olika genrer

The Great Nausea – Metal, hardcore och punk

Steelgarden Music – Fokus på metal, rock och blues

Crankitup – Nättidning med recensioner, livereportage, nyheter mm.

Om du har en stund över så rekommenderar jag att du tittar på denna intervju med artisten Kina Grannis och hennes manager Jonathan Kalter. Det är både en fascinerande berättelse och intressant diskussion om hur det går till att bygga upp en trogen lyssnarskara på så pass många människor, vad som egentligen ligger bakom det.

De sätter fingret på vikten av att sätta fansen i första rummet och att bjuda på intressant innehåll men också om att gå sin egen väg och att våga.

via Hypebot

 

Som du säkert har sett så har vi här på sajten en lista över svenska musikbloggar. Musikbloggar som gärna tar emot musik från artister och sedan eventuellt skriver inlägg.

Efterhand vi upptäcker bra musikbloggar så kontaktar vi dessa om förutsättningarna för artister att tipsa om sin musik, och för in dem på listan. Här är ytterligare några bra musikbloggar du kan kontakta:

520 – Musiksida med nyheter, recensioner mm om olika typer av musik

Blasphemedia – en blogg om i första hand metal och rock

Hard Rock Info – nyheter och recensioner om metal och punk

Klubb Gordon – blogg om indiepop mm

La Cienega – skriver om folk, altcountry och skäggrock

Metal Shrine – tips, nyheter, recensioner och annat om hårdrock och metal

Musikfeber – musikblogg som skriver om musik från olika genrer

Que Club – bloggar om indiepop men även gubbrock

Voltage! – fokuserar på indie, alternative, new wave, postpunk, protopunk

Och om du inte har musik att tipsa om så rekommenderas besök på dessa sidor om du vill upptäcka bra musik och läsa bra texter skrivna av människor som brinner för musik.

Det var ett tag sedan vi skrev om nyhetsbrev och e-postmarknadsföring. Detta betyder inte att jag anser att det har blivit mindre intressant att använda sig av i marknadsföringen. Jag ser många artister som numera använder sig av Facebook och Twitter som om det vore ett nyhetsbrev, vilket inte fungerar särskilt väl alls.

Att använda Facebook som informationsblad fungerar rätt dåligt, då informationen strax passerar bort plus att sannolikheten för att en större andel av dina fans hinner läsa infon är mycket liten. Att sälja saker på Facebook är heller inget som fungerar något vidare. Varför inte? Jo, det är en social mötesplats, och inte brukar vi prångla på våra vänner en massa saker när vi bjudit hem dem på middag?

Det är här nyhetsbrevet kommer in i bilden. Här kan du samla dina trognaste fans, de som inte vill missa när det händer något, eller vad som finns tillgängligt. Vi har skrivit en del om det tidigare och även om avarterna av det, men några som vet ännu mer om detta är Apsis, vilka själva har en webbaserad tjänst för nyhetsbrev och som har en mycket bra sida innehållande en e-postskola och mängder med tips. Förvisso generellt riktat till företag men nästan allt passar alldeles utmärkt in i musikbranschen om du nu är artist, skivbolag, arrangör eller något annat.

Välkomstmejlet

Ta bara sånt tips som det om välkomstmejlet. Dvs det som skickas till prenumeranten precis efter att man har anmält sig. Enligt undersökningar så är just detta mejl det mest lästa av alla. Ca 70 % av alla läser detta.

Istället för att bara skicka ”Tack för att du registrerade dig”, så ska man då givetvis se till att välkomnandet innehåller mer information. För att man ska känna sig mer välkommen såklart, men också för att ta tillfället i akt och presentera något som du verkligen vill att de ska se, upptäcka, sprida eller köpa.

Ja, detta och mängder med andra tips hittar du hos Apsis.

Mp3.comDen en gång i tiden populära sajten Mp3.com har i dagarna gjort en lite oväntad comeback. Det är CBS, vilka också driver Last.fm, som har återupplivat det klassiska domännamnet.

Och som tidigare så handlar det om att sprida fria mp3-filer för de artister som vill göra detta. Det är ett enkelt och snyggt gränssnitt, lätt att lyssna och det krävs inga registreringar för att ladda hem låtar som lyssnare.

Inga konstiga tävlingar och inga avskräckande osajnat-skyltar utan de har från början med både etablerade artister såväl som okändare sådana. Det finns en musikblogg och diverse listor på vad det lyssnas mest på, samt genre-listor.

Som artist kan du få med din musik där tillsammans med en artistsida med bio och länkar till låtar på andra ställen som Itunes mm. Detta sköts via Last.fm vilket du kan läsa mer om här.

Huruvida din musik kommer att exponeras bra här är svårt att säga. Last.fm är ju en sajt som i Sverige har fallit en del i glömska, både pga konkurrensen från Spotify och pga de begränsningar för lyssnande som har införts. Denna sajt känns som ett naturligt komplement till Last.fm och om de får tillräckligt mycket artister att haka på så kan det bli en trevlig sajt att upptäcka ny musik på.

Jag vill inte jämföra sajten med alla dessa ”lägg-upp-din-musik-och tävla-som-osajnad-indie”-sajter, vilka huvudsakligen besöks av artisterna själva, utan snarare mer med Hype Machine och Shuffler.fm, andra musikupptäckarsajter av rang. Den har då möjligheten att bli ett komplement till dessa sajter då musiken hämtas från Last.fm och inte från mp3-bloggar, vilket kan ge ett lite annorlunda utbud av musik och locka fler lyssnare att ladda hem låtar.

blank