Som du säkert har sett så har vi här på sajten en lista över svenska musikbloggar. Musikbloggar som gärna tar emot musik från artister och sedan eventuellt skriver inlägg.

Efterhand vi upptäcker bra musikbloggar så kontaktar vi dessa om förutsättningarna för artister att tipsa om sin musik, och för in dem på listan. Här är ytterligare några bra musikbloggar du kan kontakta:

520 – Musiksida med nyheter, recensioner mm om olika typer av musik

Blasphemedia – en blogg om i första hand metal och rock

Hard Rock Info – nyheter och recensioner om metal och punk

Klubb Gordon – blogg om indiepop mm

La Cienega – skriver om folk, altcountry och skäggrock

Metal Shrine – tips, nyheter, recensioner och annat om hårdrock och metal

Musikfeber – musikblogg som skriver om musik från olika genrer

Que Club – bloggar om indiepop men även gubbrock

Voltage! – fokuserar på indie, alternative, new wave, postpunk, protopunk

Och om du inte har musik att tipsa om så rekommenderas besök på dessa sidor om du vill upptäcka bra musik och läsa bra texter skrivna av människor som brinner för musik.

  • Share on Tumblr

Det var ett tag sedan vi skrev om nyhetsbrev och e-postmarknadsföring. Detta betyder inte att jag anser att det har blivit mindre intressant att använda sig av i marknadsföringen. Jag ser många artister som numera använder sig av Facebook och Twitter som om det vore ett nyhetsbrev, vilket inte fungerar särskilt väl alls.

Att använda Facebook som informationsblad fungerar rätt dåligt, då informationen strax passerar bort plus att sannolikheten för att en större andel av dina fans hinner läsa infon är mycket liten. Att sälja saker på Facebook är heller inget som fungerar något vidare. Varför inte? Jo, det är en social mötesplats, och inte brukar vi prångla på våra vänner en massa saker när vi bjudit hem dem på middag?

Det är här nyhetsbrevet kommer in i bilden. Här kan du samla dina trognaste fans, de som inte vill missa när det händer något, eller vad som finns tillgängligt. Vi har skrivit en del om det tidigare och även om avarterna av det, men några som vet ännu mer om detta är Apsis, vilka själva har en webbaserad tjänst för nyhetsbrev och som har en mycket bra sida innehållande en e-postskola och mängder med tips. Förvisso generellt riktat till företag men nästan allt passar alldeles utmärkt in i musikbranschen om du nu är artist, skivbolag, arrangör eller något annat.

Välkomstmejlet

Ta bara sånt tips som det om välkomstmejlet. Dvs det som skickas till prenumeranten precis efter att man har anmält sig. Enligt undersökningar så är just detta mejl det mest lästa av alla. Ca 70 % av alla läser detta.

Istället för att bara skicka ”Tack för att du registrerade dig”, så ska man då givetvis se till att välkomnandet innehåller mer information. För att man ska känna sig mer välkommen såklart, men också för att ta tillfället i akt och presentera något som du verkligen vill att de ska se, upptäcka, sprida eller köpa.

Ja, detta och mängder med andra tips hittar du hos Apsis.

  • Share on Tumblr

Mp3.comDen en gång i tiden populära sajten Mp3.com har i dagarna gjort en lite oväntad comeback. Det är CBS, vilka också driver Last.fm, som har återupplivat det klassiska domännamnet.

Och som tidigare så handlar det om att sprida fria mp3-filer för de artister som vill göra detta. Det är ett enkelt och snyggt gränssnitt, lätt att lyssna och det krävs inga registreringar för att ladda hem låtar som lyssnare.

Inga konstiga tävlingar och inga avskräckande osajnat-skyltar utan de har från början med både etablerade artister såväl som okändare sådana. Det finns en musikblogg och diverse listor på vad det lyssnas mest på, samt genre-listor.

Som artist kan du få med din musik där tillsammans med en artistsida med bio och länkar till låtar på andra ställen som Itunes mm. Detta sköts via Last.fm vilket du kan läsa mer om här.

Huruvida din musik kommer att exponeras bra här är svårt att säga. Last.fm är ju en sajt som i Sverige har fallit en del i glömska, både pga konkurrensen från Spotify och pga de begränsningar för lyssnande som har införts. Denna sajt känns som ett naturligt komplement till Last.fm och om de får tillräckligt mycket artister att haka på så kan det bli en trevlig sajt att upptäcka ny musik på.

Jag vill inte jämföra sajten med alla dessa ”lägg-upp-din-musik-och tävla-som-osajnad-indie”-sajter, vilka huvudsakligen besöks av artisterna själva, utan snarare mer med Hype Machine och Shuffler.fm, andra musikupptäckarsajter av rang. Den har då möjligheten att bli ett komplement till dessa sajter då musiken hämtas från Last.fm och inte från mp3-bloggar, vilket kan ge ett lite annorlunda utbud av musik och locka fler lyssnare att ladda hem låtar.

  • Share on Tumblr

Ja, Seth Godin sammanfattade det nyligen med att svara på frågan vad folk i allmänhet vill: Vad vill kunder, vänner,  anställda, grannar, användare, släktingar mfl, kanske även företag?

se mig
gilla mig
rör mig
gör vad jag vill
sakna mig om jag försvinner

Vän av ordning inser snabbt att det är ju precis så artister och skivbolag har agerat under långa tider, och som fortfarande sker på på de flesta Facebook-sidor, i mailutskick, på hemsidor och annat:
Gilla mig, lyssna på mig, köp min skiva, köp mina biljetter, kolla på min video, läs vad jag skriver, beundra mig, rösta på mig!

Vad händer då om du som artist i sociala sammanhang fortsätter agera efter detta, och uteslutande ger uttryck för samma behov som dina fans?

Ja, du blir en i mängden, en av alla, varken mer eller mindre.

Vad skulle hända om du fokuserade dig på vad dina fans vill istället för vad du vill?

  • Share on Tumblr

Marknadsföraren David Merman Scott sa förra året: “if you want 20,000 fans you must do 2000 different things that each generate 10 fans.”
Ett uttalande som det ligger mycket i. Att bygga upp en fanbase handlar om att ta små steg hela tiden, om att vara aktiv, hela tiden kommunicera med befintliga fans, nätverka, och vara kreativ.

Det är ytterst osannolikt att enskilda händelser får folk i massor att kasta sig över din musik och att du över natten går från att vara okänd till att vara världsberömd. Så istället för att spela på lotteriet så har du valet att steg för steg bygga upp något mycket starkare och varaktigare.

Michael Brandvold tog David på orden och startade en lista som ska mynna ut i just ”2000 different things” som du kan göra för att bygga upp din marknadsföring och din fanbase. En lista av små och stora saker, allmänna tips såväl som mer specifika idéer. Just nu är det 25 saker listade, men efterhand han får in tips så växer listan, tills det då når 2000 tips.

Kan vara trevligt att följa, och att inpireras av för att komma på egna grepp som man kan testa.

  • Share on Tumblr

Jag tror de flesta artister vid det här laget har insett att Myspace inte är stället att hänga på och spendera en massa tid på om man vill skaffa sig lyssnare och nå ut med sin musik. Det märks på bandprofilerna att de knappt uppdateras längre, det märks såklart på Myspace besöksstatistik som faller konstant och faktiskt så märks det också på att spamfloden i Myspace-inkorgen har mattats väsentligt.

Det kan därför för mig tyckas förvånande att så många band fortfarande använder sig av Myspace som sin referenspunkt på nätet, som sin hemsida och det ställe man skickar folk till om man vill ha vidare kontakt eller för att lyssna på mer musik. Jag har också sett diskussioner om vad som ska ersätta Myspace, som om det skulle komma en stor community och ersätta Myspace som en gigantisk encyklopedia över all musik. Det sistnämnda har jag lite svårt att förstå vari behovet skulle bestå, i alla fall om jag ser ur den enskilde artistens perspektiv i dennes strävan att nå en publik.

Myspace användes till slut som en schweizisk fällkniv, lite till allt möjligt; som hemsida, som blogg, som musikspelare, som socialt nätverk mm. Och ett sånt verktyg är ju bra att använda när man ska tälja lite pinnar och öppna en konsevburk på utflykt, men i ett riktigt kök så använder man ju hellre riktiga verktyg, man tar ju inte bara fram en större fällkniv. Och så är det också med Myspace funktioner: dess delar finns redan i betydligt bättre tappning på andra ställen.

Kanske är det just denna multifunktionalitet som gör att många fortsätter med Myspace, att det är bekvämt, eller så är det lathet eller okunskap. Jag tänkte hursomhelst råda bot på detta genom att presentera alternativ härnedan för de viktiga funktionerna som Myspace en gång i tiden var bra för, och som vem som helst kan realisera :

Som hemsida:

Det starkaste alternativet är att skaffa ett konto och ett eget domännamn på ett webbhotell, installera WordPress på detta och bygga upp en sida som du vill ha den. Här har du då frihet att göra det mesta du skulle tänkas vilja göra och på ett smidigt sätt kunna bygga upp en riktigt proffsig sida. Det finns mängder av resurser på nätet att tillgå och nej, man behöver inte kunna programmera eller kunna koda sidor, även om det såklart är en tillgång.

För den som inte vill eller orkar sätta sig in i WordPress så finns några andra snabba och snygga alternativ. Det jag främst vill rekommendera är Posterous.com, i grunden ett blogghotell, men där du enkelt kan lägga till vilka sidor du vill. Det är mycket lätt att komma igång med, i princip har du en sida så klart du har registrerat dig och sedan finns det enkla verktyg för att kunna skapa riktigt snygga sidor som tillfredsställer de flesta behov. Det är imponerande enkelt att använda sig av och generöst också då det gratis att använda och du tillåts att ladda upp både låtar (som automatiskt får en musikspelare) och foton (med snygga galleri-funktioner.)

Ett annat populärt och lättanvänt verktyg, som lite liknar Posterous i upplägget, är Tumblr.com som också är värt att kolla in.
WordPress.com (blogghotellet som bygger på WordPressystemet) är också ett gott alternativ, lätt att använda och har fördelen av att innehålla WordPress-systemets avancerade funktioner och möjligheten att kunna designa sin sida mer i detalj, men saknar möjligheten att använda WordPress-plugins. Nackdelen gentemot Posterous är att du inte tillåts att använda script av något slag, vilket göra att iaf jag känner mig snabbt begränsad. I den fria versionen kan du inte ladda upp låtar, men det kan köpas till.

Och nej, Facebook-sidor duger inte som hemsidor. Facebook är en social mötesplats, ett ställe du går till för att prata med andra och inte tvärtom. Om du bygger upp din verksamhet runt din Facebook-sida helt och hållet så kommer du missa många möjligheter som står till buds med en hemsida och risken är att du om några år kommer sitta i samma sits som många nu sitter i med Myspace.

Som socialt nätverk:

Ja, detta är ju en nobrainer egentligen som alla vet. Myspace har egentligen aldrig varit i närheten av den bredd av människor i alla åldrar och från så stora delar världen som den på Facebook.

Och självklart finns det andra ställen att kommunicera med andra också. Twitter är en självklar kandidat, speciellt i vissa delar av världen, och för vissa grupper av människor.

Sen ska vi naturligtvis inte glömma bort den sajt som är den odiskutabelt största musiksajten i världen: Youtube. Och Last.fm kanske ska nämnas också, även om den sajten har fallit lite i betydelse och potential senaste åren.

Det finns mängder av nischade forum och communities som var för sig kanske inte alltid är så stora eller vackra, men för just din nisch så kan de vara mycket betydelsefulla. Det gäller att lära sig var publiken finns.

Som socialt nätverk för musiker:

Det är väl detta som Myspace sociala funktioner har använts till mest, dvs att artister lyssnar på varandra och kommenterar varandras låtar. Ofta på ett extremt osocialt sätt genom att spamma varandra, men självklart har det också fötts många samarbeten och vänskaper där. Här är det svårare att hitta direkta ersättare, eftersom Myspace här hade en stor bredd från etablerade artister till helt nya och dessutom många andra aktörer inom musikbranschen, som därigenom på lika villkor var förvånansvärt lätta att nå. Kunde man inte få tag på någon på annat sätt, så kunde man iaf nå dem via meddelanden på Myspace. Jag skriver i imperfekt eftersom Myspace raserade hela denna viktiga funktion när de började tillåta massmail för ett par år sedan.

Det finns mängder av musikcommunities där man kan knyta kontakter, lyssna på varandras musik och starta samarbeten. Ofta är dessa communities tänkta från början att skapa intresse från ”vanliga” lyssnare för nya artister, men då musikupptäckarna oftast håller till på andra håll, så befolkas dessa sajter huvudsakligen av artister. Se dem för vad de är, ta eventuella tävlingar med en klackspark, så kan det ge en hel del värdefulla relationer. Snowfish heter en sån community med mycket svenska artister, OurStage en annan och det finns många andra.

Vill du diskutera produktioner och annat med nordiska artister så är forumet Kontrollrummet något att rekommendera. Även nybörjare kan här föredömligt få mycket generös hjälp från andra användare. Studio Forum är ett annat alternativ som fungerar på samma sätt.

Som musikspelare:

Myspace musikspelare är kraschbenägen, långsam, ostrukturerad och spelar upp låtarna med dålig ljudkvalitet. Vill du låta andra människor få avnjuta din musik öppet, vilket är en självklarhet, så ska du naturligtvis använda dig av andra spelare.

Bandcamp och Soundcloud är ett par uppenbara alternativ, med lite olika inriktning. Reverbnation har en helt ok inbäddningsbar spelare och official.fm bör nämnas som Soundcloud-konkurrent. Tillåter du nedladdningar så är Ge.tt en lättanvänd uppstickare (ej inbäddningsbar spelare dock).

Som blogg:

Detta kunde ha ingått i hemsida ovan. Jag tycker det är självklart att en hemsida ska innehålla en blogg och samtliga hemsidesalternativ ovan har detta inbyggt.

Som gig-kalender:

Detta ska du naturligtvis bygga in i din hemsida med färdiga plugins eller skriva in för hand. Ett intressant alternativ (som jag dock inte testat än) är Songkick.com, som söker av mängder av konsertkalendrar för band och där man som artist kan lägga till de egna som inte finns med. Det intressanta är att detta nu kan integreras per automatik med din Bandcamp-sida.

Har du fler förslag och annat du saknar från Myspace så fyll gärna på här nedan i kommentarerna.

  • Share on Tumblr

Make Musik Stockholm

Tips 24 mars, 2011

Make Musik StockholmDen 6:e juni kommer evenemanget Make Musik Stockholm att gå av stapeln. Det handlar om en musikfestival där det anordnas konserter över hela Stockholm på alla möjliga ställen som offentliga scener, butiker, caféer, museer, sjukhus, föreningslokaler mm. Mottot är ”Gratis musik, för alla, överallt.”
Förra året var första gången i Stockholm och det ordnades spelningar på 10 olika platser i staden. Målet är nu att festivalen ska växa än mer.

Festivalen arrangeras av Franska institutet i samarbete med Stockholms stad. Om du vill delta och uppträda, hjälpa till eller erbjuda spelplats så kan du anmäla intresset på festivalens hemsida. Det är öppet för alla musikstilar och artister på alla nivåer.

Fête de la Musique, som orginalet heter, startade 1982 i Frankrike, och idag hålls versioner av konceptet i 350 städer i världen. Exempelvis så genomfördes mer än 10 000 spelningar i New York förra året, allt under en enda dag.

  • Share on Tumblr

Indie Afterwork i Parken 1 aprilWonderland Records och Göteborg Nonstop arrangerar den 1 april mellan kl 17-20 eventet Indie-Afterwork. Det är ett informellt möte som är tänkt att skapa kontakt mellan artister och andra som arbetar  inom musikbranschen.

Du som artist kan gå dit och träffa representanter från skivbolag, tidningar, bloggar, managements, radio, arrangörer och andra. Arrangemanget är öppet för alla och kostar ingenting.

Jag kommer själv att vara där för Blindmens och Meadowmusics räkning, i sällskap med vår samarbetspartner från Bandmeeting, Patrik Strömberg. Ska du dit så hör gärna av dig per mail om du vill träffas, eller kom gärna förbi och säg hej. Det blir inga föreläsningar, men någon form av stationer har aviserats så att det ska gå lätt att hitta oss.

Vill du veta mer så kan du läsa på Göteborg Nonstop eller på Facebook-evenemangets sida. Anmäl dig gärna där.

/Pär

  • Share on Tumblr

Jag pratade med Pär efter mitt förra inlägg och han påpekade helt korrekt att jag kanske borde nämna att man behöver en app i mobilen för att kunna skanna och läsa koder. Så då gör jag det nu.

Det finns en massa att välja på men här är några exempel på olika plattformar:

iPhone – Redlaser och Beetagg. Beetagg kan även läsa ett alternativ till QR-koder, Beetags som även kan innehålla bilder och logos.

Android – Barcode Scanner.

Blackberry – Native Scanner i BlackBerry Messenger 5.0.

Alla är såklart gratis.

  • Share on Tumblr

QR-koder (där QR står för ”Quick Response) har du kanske börjat se lite överallt på sista tiden. Det är 2-dimensionella streckkoder som de som har en smart-phone kan läsa med hjälp av kameran och som länkar till t.ex. en webbsida eller en mp3-fil på nätet.

Skanna för att hämta Come Together med The Broken Assemby

Till skillnad från en vanlig streckkod så kan en QR-kod innehålla mycket mer och annan typ av information. Förutom är länkar till webbsidor, video eller mp3-filer kan du skapa koder med e-postadesser, SMS-meddelanden, geotaggar m.m.

Koden här intill fungerar och är aktiv. Har du en smart-phone så prova gärna (det går bra att skanna direkt här på sidan). Om det fungerar som det ska kommer låten Come Together med The Broken Assembly (som givetvis är artikelförfattarens band) vara klar för nedladding i din telefon.

Hur skapar man koder?

Att skapa koder är förvånansvärt enkelt och det finns gratistjänster för det på nätet, t.ex. XZing Project och myQR.co. Jag tänkte inte gå in i detalj hur man gör, det är inte svårt och bra beskrivet i tjänsterna, men resultatet blir en bildfil som du kan ladda ner till din dator och sedan använda vidare.

Tips på användningsområden

Även om om man kan använda QR-koder på webbsidor  så tycker jag att det är utanför nätet som de riktigt intressanta användningområdena finns. Som vanligt är det bara fantasin som sätter gränser men här är några uppenbara och snabba förslag:

  • CD-omslag. Med länkar till extra material.
  • Turne-bussen. Med länkar till turneplanen eller utlottning av gratis biljetter.
  • Dörren på spelstället. Med länkar till en sida där bilderna från kvällens spelning kommer.
  • Kassan på spelstället. Med länkar för att prenumerera på nyhetsbrevet.
  • T-Shirts. Alla i bandet kan ha en egen som går till en egen presentationssida på bandsajten.
  • Affischer.
  • Utskick. På alla kuvert och påsar du skickar med recensionsexemplar eller liknande med en länk till extramaterial.
  • Skattjakter. Använd QR-koder med geotaggar för att leda dina fans till t.ex förhandsexemplar av nya skivar m.m.

Till sist

Från dina lyssnares utgångspunkt så är innehållet som du pekar på med QR-koden det viktiga. Koder som pekar på saker som upplevs som ointressant eller i värsta fall som spam kan till och med få en negativ effekt. Tänk också på att innehållet som koden pekar på ska vara rätt anpassat för att enkelt ses och användas på en telefon.

Men med det sagt tror jag att QR-koder rätt använda kan lägga till en kul och ny dimension till till din marknadsföring.

  • Share on Tumblr

WorkshopSom vi aviserade innan jul så har vi tänkt att genomföra workshops under våren om marknadsföring för artister. Workshops där vi går igenom på ett grundligt sätt vad marknadsföring handlar om och diskuterar hur man som artist kan bygga upp en solid grund för marknadsföringen, speciellt då med inriktning mot sociala medier.

För att få en mer konkret uppfattning om intresset för detta, så tänkte jag be dig som är intresserad av detta att anmäla ditt intresse, så att vi efter detta kan avpassa tider och datum efter deltagarnas förutsättningar.

Det handlar om workshops på fem timmar i små grupper om 6-7 deltagare och du kan läsa programmet här. De kommer att äga rum under april i Göteborg och i Stockholm och kostar 950 kr per deltagare.

Om du tycker att detta låter intressant så maila mig och berätta vilken ort som i så fall är intressant och om du föredrar dagtid, kvällstid eller helger. Intresseanmälan är naturligvis inte bindande på något sätt och om du inte kan komma till Stockholm eller Göteborg så får du gärna berätta detta för oss så att vi kan se vad det finns för möjligheter att kommer till din stad.

Dessa workshops genomför vi i samarbete med Patrik Strömberg på The Bandmeeting.

Välkommen!

  • Share on Tumblr

I onsdags var vi och höll en utbildning för Studiefrämjandet i Stockholm. Tillsammans med 15 av deras musikhandläggare pratade vi om hur de kan hjälpa sina artister att marknadsföra sig och nå ut. Det blev mycket om hemsidor, Facebook, mp3-bloggar och podcastar.Men också mycket om hur man kan agera på nätet för att kommunikationen ska fungera och vara effektiv.

Själv var jag riktigt trött när jag kom hem efter 7 timmars intensiva diskussioner. Det tar på krafterna.
Jag hoppas att våra tankar och budskap gick fram, att vi gjorde det tydligt. Ibland kan det nästan vara svårt att veta. Inte för att vi inte vet vad vi talar om, utan för att helheten kan gå förlorad i alla detaljer.
Jag gick i alla fall därifrån med känslan att det hade varit en uppskattad dag.

Den var också uppskattad från min sida. Det är alltid mycket utvecklade att få ta del av andras erfarenheter och tankar. Jag tackar mycket för det.

Mer om våra tjänster hittar du på vår tjänstesida.

Till sist en länk till Studiefrämjandet i Stockolms hemsida om musik och deras Facebooksida.

  • Share on Tumblr

Om du har en Facebook-sida, ja vad många av oss fortfarande kallar ”fan-sida”, så fick du säkert ett meddelande förra veckan om att Facebook håller på att göra en uppdatering av dessa sidor nu. Uppdateringen är ganska omfattande så jag tänkte att det var på sin plats att gå igenom vad som har ändrats.

Även om en del ändringar har slagit igenom på samtliga sidor så har många funktioner ännu inte gjorts tillgängliga för alla. Efterhand kommer man att få möjlighet att uppgradera till det nya utseendet och i mars så kommer det att införas för alla sidor vare sig man vill eller inte.

Överlag tycker jag att det är bra förändringar även om en några saker saknas för att det ska kännas riktigt bra. Det finns en strävan på Facebook att göra hela sajten så enhetlig som möjligt vilket å ena sida innebär att det blir lättare för användarna att använda Facebooks trots allt lite småröriga design, men å andra sidan drabbas tex artistsidor med att manöverutrymmet blir lite väl litet för att kunna få fram det som är viktigt. Ja, framför allt då vad gäller musiken själv.

Ny layout

Det mest anslående är det nya utseendet på sidorna. Detta har nu ändrats i enlighet med hur de personliga profilerna ser ut, en förändring som inte förvånar precis. Ovanför loggen syns då alltså fem bilder som hämtas från sidans profilfoton i ett rullande schema varje gång man öppnar sidan.
Flikarna är borta och har ersatts av länkar under profilbilden till de applikationer du har installerat för sidan. Du kan själv flytta dessa länkar så att de ligger i den ordning du vill.

Vill du se hur en sida ser ut nu så kan du titta på Jamin’ With Jamins FB-sida, vilken är uppgraderad.

Notera att vänstermarginalen nu är fast, vilket innebär att du inte själv kan flytta och lägga till olika rutor i denna. Bilder på dina fans har nu istället ersatts av sidor som din egen sida ”gillar” och som du vill exponera, plus att man kan visa vilka som administrerar sidan om man vill. Det sistnämnda tycker jag är riktigt bra, då det innebär att sidbesökarna kan tex skicka ett personligt meddelande till sidansvariga om de så önskar. Innan har det inte funnits någon möjlighet att personligen kontakta någon på sidan, om man inte har lagt ut sin e-postadress i info-rutan.

En effekt av denna standardisering av vänstermarginalen är att Facebooks musikspelare uppenbarligen är borta. Jag har testat och inte hittat något sätt att få den att visas på sidan. Det är möjligt att det är en tillfällighet, men självklart så är det bra med en lättillgänglig musikspelare. Jag hade hellre sett att det fanns en liten musikspelare högst upp än fem st framslumpade foton, på en artistsida.

Om du vill ha musikspelare på din sida så är du nu hänvisad till att använda dig av en applikation från tex Soundcloud, Reverbnation eller andra, som då blir tillgängliga via länkar.

En annan sak som försvunnit är den lilla info-rutan under profilbilden, vilket också är lite synd, då det innebar att man kunde ha lättillgängliga länkar till artisthemsidor och belysa något aktuellt. Det finns alltså inget sätt att redigera en fast text på sidan, annat än genom länken till informations-sidan.

Funktionen att bjuda in vänner är också borta, vilket säkert kommer att irritera en del. Själv tycker jag att en sida mår bäst av att växa av sig själv, genom att folk självmant delar med sig av intressant material som du publicerar och berättar om din sida för andra, eller att folk hittar dit genom bloggar och din artistsida. Det som betyder något är hur många engagerade fans du har och inte antalet i sig. Dock har det varit bekvämt för att komma igång med en sida, att starta genom att bjuda in sina vänner. Detta kan givetvis lätt göras på ett mindre pushigt sätt genom att skriva en statusrad i din personliga profil och länka till artist-sidan.

Att använda Facebook som en sida

Du kan nu anta din sidas identitet när du surfar runt på Facebook. Det gör du genom att gå till Konto, högst upp till höger, och välja ”Använd Facebook som sida”.

Framför allt handlar detta om att kunna interagera med andra sidor. Du kan gilla andra sidor för din sidas räkning och du kan också göra inlägg och lägga kommentarer på andra sidor för din sidas räkning. Och det är en alldeles utmärkt funktion. Det blir lite som i bloggvärlden att när man kommenterar andras bloggar, och är du engagerad och deltar i diskussioner och lyfter fram andra så kommer folk också att hitta till din sida.

Notera att Facebook har bestämt sig för att inte bli ett nytt Myspace, där man går in på en annans sida och säger ”Check me out” och kanske lägger in en länk. Gör man detta hamnar man snabbt i den andra sidans skräpfilter automatiskt. Kanske lite väl hårt ibland, då det faktiskt finns musiksidor där man gärna ser att artister lägger upp länkar, som musikbloggssidor tex. Administratörer kan dock upphäva denna skräppoststämpel.
Nej, utnyttja detta till att skriva om saker som är relevant för den sida du är på, och lyft fram de sidor du vill på din egen sida.

Denna funktion innebär också att du får ett nytt nyhetsflöde som kommer från de sidor du prenumererar på som sida, och detta är helt separat från ditt personliga nyhetsflöde.

En intressant detalj är också att du på din egen sida kan agera som dig själv, dvs i egenskap av din personliga profil. Låt oss säga tex att du har ett band och flera i bandet är admin på sidan. Det är ju självklart så att flera i bandet kan vilja delta i en diskussion på den egna sidan och innan såg det då ut som om sidan diskuterade med sig själv, men nu kan du alltså switcha över till att vara dig själv när du kommenterar vad din bandkompis har skrivit. Detta gör man genom att gå in på sidans inställningar och högst upp där hittar man ”Dina inställningar” och på den sidan ”Publiceringsinställningar”.

Loggen

Att publicera i loggen fungerar som förut. Dock har visningen av logggen förändrats i det läge när du har loggen inställd att visa allt som skrivs. Dvs då både besökarnas och sidägarnas inlägg visas i ett enda flöde. Facebook visar då inte exakt allt i tidsordning utan de 5-10 översta inläggen sorteras istället efter relevans. Exakt hur det går till vet jag inte riktigt än, men till synes så hamnar de inlägg som har fått många kommentarer och ”gilla” högt upp, men det verkar inte vara hela sanningen.

Lite tidigt att säga om hur bra detta fungerar då det är så nytt och jag vill nog se fler exempel innan jag tar ställning till det. Det går dock inte att ändra tillbaka till den klassiska tidsvisningen så det spelar i detta läge ingen roll vad man tycker.

En annan efterfrågad funktion från loggen, som nu är tillagd, är att du nu får meddelanden när någon kommenterar i loggen. En funktion som går att slå av och på.

Iframes

I mars ska det bli möjligt att kunna använda Iframes när man skapar egna tab-applikationer, dvs sidor du kommer åt genom att klicka på länkarna under profilbilden. Iframes innebär i princip att du kan stoppa in en annan webb-sida på en Facebook-sida, vilket ökar funktionaliteten avsevärt.

Denna uppgradering är ganska omfattande som du har sett, och Facebook aviserar att det kommer fler uppdateringar snart vad gäller sidorna. Förhoppningsvis kommer det då några mer riktade förändringar tex vad gäller musikspelaren.

Överlag tycker jag att sidorna har blivit mer användbara med dessa förändringar och de medför också att att det blir än viktigare med att bjuda på intressanta sidor och att även pusha för annat du själv gillar på och utanför Facebook.

  • Share on Tumblr

Det verkar inte gå bra för MySpace. Inte tillräckligt bra trots den stora ansiktslyftningen. Och nu verkar det som om ägaren News Corp har tröttnat och aktivt är ute för att hitta köpare och det så snabbt som möjligt. Bland annat Mashable har skrivit om det under de senaste veckorna.

Pär skrev on MySpace problem i november. Att om du har det som din bas och primära hemsida på nätet så är det dags att ha en alternativ plan.
Ingen vet vad en ny ägare kan tänkas göra.
Med en ägare som har en idé och plan för hur man kan utveckla tjänsten kan det säkert bli bättre. Men en ägare som ser andra värden än musiken i Myspace kan lägga ner delar eller hela tjänsten med väldigt kort varsel.
Självklart ska vi inte måla fan på väggen, det kanske kommer ut något bra av det hela. Men samtidigt är historien full av tjänster som försvunnit mer eller mindre över en natt.

Så vi säger det igen. Använder du MySpace för att kommunicera med fans, arrangörer, bokare, andra band och media, fundera på hur du kan fortsätta den kommunikationen även om Myspace plötsligt inte finns. Kommer du överhuvudtaget kunna få kontakt? Har du t.ex. e-postadresser och webbadresser till dem?
Om svaret är att det skulle vara svårt så är det hög tid att börja göra något och hitta andra vägar för att hålla kontakten.

  • Share on Tumblr

Och så sitter man där plötsligt och undrar vad man ska skriva nu då. De första månaderna när skivan och sajten var  ny gick det bara av sig själv och alla ville vara med.
Nu är det inte lika enkelt och alla skruvar på sig när det kommer på tal trots att det är en månad sen bloggen uppdaterades.

Känns det igen?

Jag känner igen det i alla fall (själv har jag ju inte skrivit något här sen i somras).

Samtidigt är långsiktigheten och kontinuiteten kanske den viktigaste faktorn om man vill använda sociala medier för att marknadsföra sig. Det ett inte sprintlopp utan ett marathon vi löper. Något som de flesta av oss också förstår i tanken även om det i perioder är mycket svårare att utföra i praktiken.

Så här kommer några tips och tankar som gör att uthålligheten kanske blir lite bättre:

Gör en publiceringsplan.

Bestäm i förväg hur ofta som du ska lägga ut något nytt och hur omfattande det ska vara. Gör helt enkelt en plan. Och dokumentera den.
Det behöver inte vara så avancerat. Det kan till exempel stå att statusen på Facebook ska uppdateras minst två gången i veckan och att det ska komma ett inlägg på bloggen en gång i veckan. Eller en video en gång i månaden.
Om ni är ett band så bestäm också vem som ska göra det och när. Dela t.ex upp tiden så att ni har ansvar för olika delar under olika perioder.
Se också till att uppdatera planen om förutsättningarna förändras.

Gör alla teknisk information tillgänglig

Se till att alla som ska vara med och publicera något också har tillgång till alla uppgifter som behövs. Det kan vara t.ex länkar, användarnamn, lösenord eller program.
Ett förslag är att skapa ett gemensamt och delat dokument på t.ex. Google Docs eller Dropbox som alla har tillgång till.
”Jag hittade inte lösenordet så jag kunde inte skriva något” ska aldrig kunna vara en ursäkt!

Försök hitta rytmen

Försök att hitta en rytm i dina publiceringar som känns bekväm och långsiktig. Tänk på att du ska hålla på med det här inte bara nästa vecka eller nästa månad, utan också nästa år och åren efter det.
Själv tror jag att rytmen är mycket viktigare än frekvensen i sig. Dina läsare lär sig att du publicerar med ett viss tid mellan varje gång och börjar omedvetet förvänta sig det. Om det sedan är en timme eller en vecka spelar mindre roll.
Så hellre lite mindre ofta men rytminskt än ofta ibland och sedan inte alls ibland.

Lägg på lager

Publicera inte allt direkt. Spara lite för att ha till ett senare tillfälle när inspirationen tryter eller när du hamnar i en längre svacka. Det kan vara bilder, extralåtar, liveupptagningar, videos osv…
Om du inte kan lägga lite material på lager hela tiden så fundera på om du inte är för ambitiös i din uppdateirngstakt.

Ta hjälp av dina fans och läsare

När det går trögt så prova att ta hjälp av dina lyssnare och läsare. Fråga dem vad det tycker eller be dem göra material som du kan publicera.
Och det finns ingen anledning att vänta med det tills den dag då står där och undrar vad du ska säga nu. För det var väl ändå för kommunikationen kring det du gör och vill säga som du gav dig in i sociala media.

Allt måste inte vara nyskapande

Alla inlägg och allt som publiceras måste inte vara fantastiskt och nyskapande. Tvärtom. Ibland är det det lilla, enkla och vardagliga som griper tag. Det viktiga är att det är äkta!
En bra blandning av högt och lågt, djupt och grunt, kort och långt är dessutom mer omväxlande för den som läser.

Det kommer svackor

Det är bara att inse, det kommer svackor när det är svårare att hålla uppe kontinuiteten. Det är en av de saker som är säkra.
Att lära sig hantera det och hitta verktyg för att ändå fortsätta är en del av utmaningen.
Är man ett band så kan man ta hjälp av varandra men är man ensam är det svårare.
Men det är en fördel om man har en plan, extra material som inte är publicerat och  läsare och lyssnare som är vana att kommunicera.
Och det här inlägget som kanske kan inspirera dig lite och få dig att vara lite bättre förberedd nästa gång skrivkrampen slår till.

Så hellre lite och sällan än mycket och sen ingenting alls!

  • Share on Tumblr

Flattr

Hemsidan, Tjänster 8 februari, 2011

FlattrOm du tittar under detta inlägg, så hittar du numera en ny knapp vid sidan av Facebook- och Twitter-knapparna: Flattr. Och vad är då Flattr för något?

Jo, Flattr är ett nytt sätt att visa uppskattning för det du gillar på nätet genom att donera mindre summor pengar till det du tycker förtjänar det. Något som du som artist också kan använda dig av på dina sidor. Detta är något som har varit lite bökigt tidigare för de som har gett sig på det; oftast har man använt Paypal-knappar, och även om det inte är speciellt svårt att använda så drar sig de flesta från att donera om det rör sig om mycket små summor.

För den som vill donera via Flattr fungerar det på följande sätt:

  1. Användaren registrerar sig på Flattr.com
  2. Man anger hur mycket pengar per månad som man vill donera (minimum 20 kr)
  3. Valfri summa sätts in på Flattr-kontot
  4. När man kommer till en sida, blogginlägg, eller annat som har en Flattr-knapp klickar man på den
  5. I slutet på månaden fördelas den månatliga summan ut till de som har fått användarens gillande. Dvs, har man tex klickat på Flattr-knappen två ggr under en månad så får dessa två sidor man gillat vardera hälften av den månatliga summan för den användaren.

Om du själv vill kunna lägga upp en Flattr-knapp på en eller flera av dina sidor, så måste du själv lägga upp ett konto på Flattr och donera pengar enligt det jag beskrev ovan. Och förutom att lägga upp knappar på dina sidor kan du också registrera dessa på Flattr.com så att de blir sökbara och synliga i deras katalog över Flattr-sidor, där man kan söka fram olika sidor efter olika intressen.

Om någon inte har ”flattrat” en sida under en månad så går din månatliga summa till välgörenhet istället. Du kan se vilka som är mottagare för detta här.

I princip kan vilken sida som helst på nätet vara ”flattringsbar”. Det finns plugins och guider för WordPress och många andra typer av sajter och bloggar, för forum, för Facebook och Myspace-sidor och även för Flickr och enskilda Youtube-filmer. Du kan till och med generera en sk QR-kod som kan scannas av offline.

Flattr öppnades upp i höstas och i slutet på hösten hade sajten drygt 40 000 användare som tillsammans hade donerat över en miljon kr. Det är ännu i sin linda och ju fler som registrerar sina sidor där, desto mer kommer det vara användbart och meningsfullt. Ännu så länge så ser jag knappt några artist-sidor där, så det kan vara av värde att lägga upp sig där som artist nu och synas lite extra, få nya fans och sprida det till de som du redan har.

Om du har registrerat en Flattr-sida, skriv gärna en kommentar här nedan och länka. Själv ska jag ge mig iväg och ”flattra” ett blogginlägg på tkj.se och sen också på kulturbloggen.com.

  • Share on Tumblr

Ge.tt

Tips, Tjänster 7 januari, 2011

Ge.ttTänkte tipsa om en riktigt generös, snabb och smart fildelningstjänst vid namn Ge.tt.

Om du vill sprida filer genom att folk ska kunna ladda hem dem på ett enkelt sätt så är nog denna tjänst det enklaste jag sett. Det är bara att välja fil och ladda upp och så får du en länk till filen som du sedan kan bifoga i mail, lägga upp i statusrader eller vad du vill. Filen blir tillgänglig att ladda ner i samma ögonblick som du börjar ladda upp filen.

Om du skapar ett konto (vilket är gratis) så kan du dessutom hålla koll på alla dina filer du har laddat upp, radera dem när du vill och se lite statistik också.

Om det är en mp3-fil så finns det dessutom en uppspelningsfunktion på filsidan. Så en uppenbar fördel här för artister är alltså att kunna lägga upp musikfiler som man vill sprida till många, via Twitter, Facebook och andra ställen. Eller ett bra sätt att bifoga filer till mp3-bloggar och andra.

Funktionsmässigt så kan det inte mäta sig med tex Soundcloud, men handlar det om ren nedladdning så kan det vara kostsamt på Soundcloud samtidigt som Mediafire, Rapidshare och liknande tjänster är klumpiga och nedlastade med spam.

Tjänsten är helt fri och det finns inga restriktioner vad gäller filtyp eller storlek. Den enda regel jag kan se är att filer som inte har laddats ner inom 30 dagar kan tas bort.

  • Share on Tumblr

Hype MachineI december berättade jag om hur du kan lättare hitta mp3-bloggar genom att leta genre-vis på Shuffler.fm Bara en vecka efter inlägget så kom Hype Machine ut i en ny uppdaterad form med nya intressanta funktioner.

Förutom en del nya lyssningsfunktioner, så är det intressanta nu att deras lista över deltagande mp3-bloggar är sökbar via ett antal olika nyckelord, taggar. Detta gör att du lättare kan hitta intressanta bloggar att kontakta, genom att klicka på relevanta taggar, som tex via genre, land eller annat.

En fantastisk sida som har blivit ännu bättre.

  • Share on Tumblr

Vill först och främst önska er alla ett gott nytt år och en god fortsättning. Vi här på Blindmen kommer definitivt att fortsätta att prata om musikvärlden och om marknadsföring här på bloggen. Vi kommer också att vara ute och prata om det, förhoppningsvis med dig, kanske i en workshop under året.

Facebook får allt större betydelse i musikmarknadsföringen så jag tänkte att det kunde vara lämpligt att inleda med en artikel om detta.

Tajming på Facebook

Att folk är olika aktiva på olika tider på dagen är fullständigt självklart för alla. Även om dina lyssnare på din Facebook-sida kommer från olika delar av världen så är jag säker på att du ser när det är nästan helt tyst i ditt nyhetsflöde vid vissa tidpunkter.

Även under vår vakna tid så varierar det en hel del med hur många som är inloggade under dagen. Vi ska hem från jobbet, vi ska äta osv, och antalet aktiva går ner. Men det varierar också under dagen om vad för sorts ämnen som engagerar oss på olika tidpunkter.

Facebook har publicerat en del statistik över hur detta varierar över dagen tillsammans med en del annan statistik över vad för ämnen överhuvudtaget som engagerar olika åldrar och vad som får folk och reagera och inte. Vill du dyka ner i detta så hittar du artikeln här (via Hypebot).

Det är kanske inte så överraskande att människor pratar om yrke och skola på förmiddagen och att fritid och musik-statusrader ökar gradvis under dagen och blommar ut fullt under kvällen. Det betyder naturligtvis att om man vill nå så många som möjligt med ett inlägg om musik så är kvällen ett naturligt val.

Betyder det då att alla inlägg som rör dig som artist ska placeras på kvällen?

Nej, inte alls. Här får man inte luras av statistiken och syftet med en Facebooksida. Många betyder inte alla och även om de flesta dryftar musik på kvällarna så är det en del som gör det bara på dagarna och som du kanske aldrig når annars. Ta bara en sån självklar kategori, som de som faktiskt jobbar med musik om dagarna. Då faller musiken under yrkeskategorin snarare än fritidsaktiviteter.

Sprid ut inläggen som det passar dig och försök variera, men har du exempelvis en ny låt eller en viktig nyhet som ett stort gig, lägg det då under kvällen. Eller ja, om du har en världspublik, lär dig efterhand när du får mest respons och syns mest.

Tänk också på, som jag hävdar ofta, att din Facebook-sida inte är en nyhetssida, det är en diskussionsyta där du får en möjlighet att engagera och prata med dina lyssnare. Om du vill marknadsföra och engagera människor med evenemang, albumsläpp och annat så har jag beskrivit tidigare hur du kan tänka.

Vad gillas och kommenteras på Facebook?

Annan intressant statistik från Facebook-undersökningen är vad människor (i allmänhet) gillar att ”gilla” och kommentera. Det är inte så förvånande att man ”gillar” positiva nyheter och bedrifter och att negativa inlägg får få gillanden. Men det är inte så uppenbart att det som får mest kommentarer är det som är negativt och neråt.

När man tänker på det så förstår vi ju; vi vill trösta, gå i svaromål och reagera. Vi känner att vi inte kan ”gilla” det som skrivs utan känner att vi då hellre skriver en kommentar.

Det här är ingen uppmaning om att vara negativ mot människor, men kanske något att fundera på hur vi agerar på Facebook-sidan. Om man vågar visa upp hela registret som artist av det som händer runtomkring kan man få mer engagemang och diskussioner. Den som vågar provocera kan sticka ut och få reaktioner osv.

Det är hursomhelst av värde att fundera på vad som engagerar just dina lyssnare, vad som får dem att reagera och när de gör det.

  • Share on Tumblr

Vår lista över svenska musikbloggar har blivit uppdaterad med garagerockbloggen Dangerkids.

Kanske en blogg att tipsa om din musik?

  • Share on Tumblr
blank