Vi skrev om Twitter första gången för ett halvår sedan (läs det här). Om Twitter som en möjlig kanal för marknadsföring, för kommunikation med lyssnare och fans eller som ett nätverk mellan artister.

Nu har jag hållit på och twittrat till och från under det senaste halvåret, både som mig själv (@lassethomasson) och som det musikprojekt jag ingår i (@brokenassembly). Jag måste ärligt erkänna att jag inte riktigt har förstått. Jag har sett bra exempel hur det användas, men har inte riktigt själv kommit in i det. På något sätt har det inte landat, satt sig för mig. Riktigt varför förstår jag inte, jag är ju en flitig användare av Facebook, och bloggar ju regelbundet, båda två andra former av sociala medier.

Men även jag har inte riktigt förstått hur, så har jag åtminstone förstått en del om  hur man inte ska twittra för att framgångsrikt utnyttja Twitter (från egna och andras misstag).
 

- Använd inte tjänster för att automatiskt skapa, schemalägga och svara på tweets. Tänk inte tanken. De som följer dig som artist och person förväntar sig att det är dig de följer och inte en robot. Du blir snabbt avslöjad (jag lovar) och det upplevs som opersonligt och i värsta fall som oärligt.
Jag har ett exempel, en podcastare som jag följer. Varje dag twittrar han en morgonhälsning. I början svarade jag honom ibland innan jag insåg att det var en robot jag pratade (när exakt samma meddelande kom vid samma tidpunkt varje dag).  Kände mig nästan lite bortgjord, och i vilket fall som helst undviker jag framtida kommunikation om jag inte måste. Han har gjort bort sig i mina ögon.
 

- Synka inte dina olika webbtjänster och sociala medier så att de automatiskt uppdatera varandra. Är alla som följer dig på Twitter verkligen intresserad av att få veta vilka kanaler du börjar prenumerera på på YouTube? Är ett tweet (inlägg på Twitter) som du skickar till en annan användare på Twitter verkligen relevant för alla dina vänner på Facebook eller Myspace?
Risken är uppenbar att du dränker dina vänner, de som lyssnar på dig, med informations som inte är relevant ur deras perspektiv, och att de efter ett tag slutar att läsa och lyssna på dig.
Även om alla (Twitter, Facebook, YouTube m.m.) är sociala medier så är dom också väldigt annorlunda, har sina egna kulturer och regler. Att inte anpassa sig till det och korsposta för mycket, är i gränslandet till spam. Ett gränsland som du inte vill befinna dig i.
 

Ibland tror jag att kanske det bästa sättet att lyckas på Twitter är att prata så lite om mig själv som möjligt och istället lyfta fram andra som jag gillar, andra som tycker som jag eller nyheter och ny musik från mina favoritartister. Helt vara någon som ger mycket, och på det sättet förhoppningsvis få mycket tillbaka.

  • Share on Tumblr


6 Comments

  1. #
    Love
    oktober 16th, 2009 at 09:49

    Bra inlägg. Man bör dock tänk på att twitter bara är ett verktyg för kommunikation, som själv måste ge innehåll.

    Det är också viktigt att omman som band eller artist ska använda twitter har ett genom tänkt mål med vad man vill kommunicera.

  2. #
    Patrik Strömberg
    november 11th, 2009 at 14:41

    Jag har precis börjat använda mig av Twitter både för mitt band och för min blogg & event – the BandMeeting.

    Det var ett bra påpekande om att inte använda schemalagde ‘Tweets’ – höll på att göra det från ReverbNation.

    Däremot har jag idag börjat testa Tweetmysong.com. Där man lägger upp en låt och skickar en tweet om att man kan lyssna på den därifrån. @Tweetmysong twittrar i sin tur om att man lagt upp den där. Förhoppningsvis ger det några fler lyssnare. Får väl se hur det blir med det…

    /Patrik Strömberg, arrangör av the BandMeeting

  3. #
    Pär Berglund
    november 12th, 2009 at 17:43

    Ja, det finns ju ett gäng tjänster för att dela med sig musik på Twitter, och Tweetmysong.com gillar jag. En fiffig sak med den tjänsten är att själva spelaren man kommer till kan bäddas in på andra webbsidor, tex i ett blogginlägg.

  4. #
    Lasse Thomasson
    november 12th, 2009 at 18:19

    Toppen, ska prova det så småningom.

    Och ett litet tillägg till min text (tack Pär som kommenterade detta över telefon). Om du ändå korspostar så se till att vara närvarande på alla de ställen som du postar i. Om du t.ex automatiskt uppdaterar Facebook från Twitter så se till att fånga upp alla kommentarer och reaktioner också på Facebook. Annars är det inte mycket mening alls

  5. #
    Patrik Strömberg
    november 16th, 2009 at 15:54

    @Per Berglund

    Jag hade faktiskt missat att man kan bädda in spelaren. Det var ju en mkt intressant funktion!
    Kanske är det bäst att man sprider en specifik låt bara via Tweetmysong för annars riskerar man att ha fler spelare på samma sida.

    Vi använder oss mer än gärna av ReverbNations spelare och jag gillar den för att den både är lätthanterlig och framförallt att andra kan lägga upp den på deras webbsidor/bloggar.

  6. #
    Pär Berglund
    november 17th, 2009 at 02:23

    Ja, Reverbnation är bra. Som spelare att bädda in tycker jag dock att Bandcamp.com-spelaren är snäppet vassare. Enklare att dela och snyggare. Vill man sen ta ett steg till och tex kunna blanda låtar från olika album mm, så kan det vara en idé att titta på Fairtilizers widget, som plockar data från just tex Bandcamp. Har inte testat det sistnämnda än dock, men det verkar intressant: http://fairtilizer.com/

blank