Ja, Seth Godin sammanfattade det nyligen med att svara på frågan vad folk i allmänhet vill: Vad vill kunder, vänner,  anställda, grannar, användare, släktingar mfl, kanske även företag?

se mig
gilla mig
rör mig
gör vad jag vill
sakna mig om jag försvinner

Vän av ordning inser snabbt att det är ju precis så artister och skivbolag har agerat under långa tider, och som fortfarande sker på på de flesta Facebook-sidor, i mailutskick, på hemsidor och annat:
Gilla mig, lyssna på mig, köp min skiva, köp mina biljetter, kolla på min video, läs vad jag skriver, beundra mig, rösta på mig!

Vad händer då om du som artist i sociala sammanhang fortsätter agera efter detta, och uteslutande ger uttryck för samma behov som dina fans?

Ja, du blir en i mängden, en av alla, varken mer eller mindre.

Vad skulle hända om du fokuserade dig på vad dina fans vill istället för vad du vill?

  • Share on Tumblr


6 Comments

  1. #
    Johan
    juni 19th, 2011 at 13:36

    Det är så sant. Det otroliga är att många av oss har så svårt att fokusera på vad våra läsare vill höra och det blir enklare att pusha ut saker som man själv vill säga.

    Enklast vore att ställa sig några enkla frågor varje gång man gör något online – baserat på ovan.

  2. #
    Johan
    juni 19th, 2011 at 13:38

    Bara för att ha det sagt… när jag postade ovan kommentar fick jag följande svar från dig blogg:

    Hittade en likadan kommentar: det verkar som om du redan hade sagt det här!

  3. #
    Pär Berglund
    juni 19th, 2011 at 13:43

    Vad konstigt. Kan du ha råkat trycka två gånger på ”Submit-knappen”?

    Ja, håller med dig. En fråga man kan ställa sig varje gång man lägger upp något på FB, bloggen eller någon annanstans är: ”Gör jag detta för läsarna/lyssnarna/följarnas skull, eller är det bara för min egen skull?”
    Dvs att försöka rannsaka sina intentioner.

  4. #
    Johnny
    augusti 12th, 2011 at 23:50

    Så sant så. En förebild på detta bland ”rockstärnor” tycker jag faktiskt är Nikki Sixx… (Mötley crue) I alla fall en av de mer underhållande. (av cirka 20 rockartister jag följer på hans nivå)

    Han ställer frågor till sina fans på Facebook, han svarar på fansens frågor personligen (säkert uppe i nästan 100 svar på 3 månader) han tipsar om andra artister och band osv.

    Självklart gör han även ”tråkig” reklam för sin egen musik ibland:) Men det pratar han faktiskt minst om. Jag har varit ”fan” där i ett år, men först för några månader sedan som han verkligen blev aktiv och mer personlig, vilket också märks på intresset hos folk…

    http://www.facebook.com/nikkisixxofficial?sk=wall&filter=2

  5. #
    Johnny
    augusti 13th, 2011 at 00:00

    Såg nu konkreta exempel på vilken stor skillnad det är om man skriver något ”personligt” eller bara gör köpreklam för sin musik:)

    De två senaste inläggen där han försöker sälja något ”gillar” cirka 450 stycken och endast cirka 60 har kommenterat…

    Inläggen om helt andra saker har ofta fått mellan 1000-2000 kommentarer… 10-20 gånger fler som väljer att kommentera då alltså.

    Sedan skriver han ibland på ett sätt som vissa verkar bli lite provocerade av, vilket hjälper till också ibland:)

  6. #
    Pär Berglund
    augusti 13th, 2011 at 00:13

    Ja, man kan se en enorm skillnad i engagemanget hos fansen från en till en annan. Antalet ”fans” säger egentligen ingenting, det avspeglar möjligtvis hur känd man är, utan responsen man får tillbaka är ju det rätta mätvärdet.
    Och precis som du säger kan man för såna här artister se lätt exakt vad som engagerar och vad som inte gör det. Och det som verkligen gör skillnad är ju om det blir någon form av dialog. Missar man dialogen missar man hela poängen med marknadsföringen.

blank