Marknadsföraren David Merman Scott sa förra året: “if you want 20,000 fans you must do 2000 different things that each generate 10 fans.”
Ett uttalande som det ligger mycket i. Att bygga upp en fanbase handlar om att ta små steg hela tiden, om att vara aktiv, hela tiden kommunicera med befintliga fans, nätverka, och vara kreativ.

Det är ytterst osannolikt att enskilda händelser får folk i massor att kasta sig över din musik och att du över natten går från att vara okänd till att vara världsberömd. Så istället för att spela på lotteriet så har du valet att steg för steg bygga upp något mycket starkare och varaktigare.

Michael Brandvold tog David på orden och startade en lista som ska mynna ut i just ”2000 different things” som du kan göra för att bygga upp din marknadsföring och din fanbase. En lista av små och stora saker, allmänna tips såväl som mer specifika idéer. Just nu är det 25 saker listade, men efterhand han får in tips så växer listan, tills det då når 2000 tips.

Kan vara trevligt att följa, och att inpireras av för att komma på egna grepp som man kan testa.

  • Share on Tumblr


Leave a Comment

blank