Recordunion.com slår upp portarna!
Distribution, Marknadsföring, Musikbransch 29 maj, 2009
Igår slog äntligen Recordunion.com upp portarna, förvisso i beta-version, men med alla funktioner som ska vara där, och redo att distribuera din musik till alla e-handlare av betydelse.
För Recordunion är just det, en distributör av musik och det de har gjort är att mer eller mindre plocka bort alla barriärer för att få ut din musik på I-Tunes, Amazon, Spotify och en massa andra tjänster.
Naturligtvis så säljer man ingen musik genom att bara finnas i gigantiska digitala affärer, men Recordunion har tänkt till här, och utformat en sinnrik win-win-situation mellan aktörer inom musikvärlden plus att de försöker sprida bra information om hur man når ut. (jag menar, länkar man till Blindmen.se så har man väl fattat? )
Till skillnad från de flesta andra aktörer så kan man ladda upp musiken över nätet direkt till deras sajt. Inga brev med brända eller pressade skivor mer med andra ord.
Dealen ser ut som så att artisten får behålla 85% av alla intäkter från försäljningen (efter e-handlarna har tagit sin del). Det finns en lite startavgift på 5 $ men den tas först ut om du får några intäkter. Du får betala för en s.k. UPC-kod (streckkod), som handlarna kräver. Denna kostar 10 $ per release (singel, EP eller album).
Om du får en s.k A&R-kod så bjuder de dock på två såna här koder. Och systemet med deras A&R är att de försöker omvandla ett något gammalt skivbolags-begrepp till något positivt. En A&R får en ”Finders fee”-royalty om det går bra för artisten (Recordunion står för detta.) och därigenom så skapas ytterligare relationer till kunniga musikmänniskor som kan hjälpa till i marknadsföringen.
Ja, det finns inte längre några hinder för att komma med på ITunes, Spotify, eller andra sajter. Det är bara att köra på. Vill du ha en s.k. A&R-kod så har jag registrerat en sådan. Är du intresserad så kan du kontakta mig per mail.