- Woaa! Nu ligger vi på fjärde plats på stora superhitlistan för tredje veckan i rad.

- Kom och rösta på oss så att vi kommer med på lokala radiolistan nästa vecka.

Jag läser liknande citat i pressmeddelanden, på websajter och på Facebook och andra sociala media.
Och jag är också skyldig även om jag mer och mer har funderat på vad alla dom där listorna ska vara bra för. Och vart det leder till, om det leder till någonting alls.

Jag tror inte att listplaceringar:

- Säljer fler skivor eller nedladdningar (eller yttest marginellt).
- Får fler att komma på dina konserter.
- Får många fler att lyssna på din musik.

Som vanligt, tänk på hur du själv skulle göra. Skulle du gå och se ett band som du inte kände till bara för att du såg deras namn på en lista?
Skulle du köpa en skiva på samma sätt?
Lyssnar du själv igenom listor efter ny musik?

Jag tror att listor i bästa fall kan hjälpa dig med att:

- Få fler människor att känna igen ditt namn.

Detta innebär inte att du säljer fler skivor. Bara att när någon nästa gång hör ditt namn eller musik så finns en liten igenkänning. Som ett frö till en relation till din musik eftersom vi gärna lyssnar på sånt vi redan känner till.

- Marknadsföra dig mot resten av mediabranchen.

Listplaceringar kan i bästa fall skapa en större legitimitet i resten av mediabranschen (som helst spelar och skriver om sånt alla andra redan spelar och skriver om) och kanske öka chansen att andra inom media plockar upp dig, t.ex att fler radiostationer spelar dig. Vilket i sin tur kan göra att du når fler och nya lyssnare.
Men då måste listplaceringarna kompletteras med en mycket medveten marknadsföring och uppföljning.

Jag tror visst att listbearbetning och listplaceringar kan vara en del i en större marknadsföringsstrategi, framför allt i ett längre perspektiv. Som en verktyg att bygga igenkänning och närvaro som i sin tur leder till att fler börjar lyssna och förhoppningsvis gillar.
Men det är mycket arbete så frågan är om det är värt det, i alla fall som oberoende artist som måste göra allt själv.

Och som enkel genväg till framgång?  Inte alls tror jag.

  • Share on Tumblr


One Comment

  1. #
    Conny
    maj 5th, 2009 at 18:57

    Som vanligt insiktsfullt. Och som vanligt baserat på empirisk forskning. :-)

    Jag själv har också funderat mycket på detta och i princip kommit fram till samma sak. Huvudsyftet med alla dessa listor är alltså att skapa legitimitet för andra media att skriva/spela mig. Så nu när jag snart släpper min andra singel kan jag skriva en massa om att vissa radiostationer spelat min första singel si och så många ggr. Då kanske den ”nya” stationen börjar spela min andra singel. Sen när den stationen också spelar mina låtar kanske en tidning vill skriva något osv osv.

    Jag är väl inte den första personen att konstatera detta: Mediavärlden är introvert och sneglar mycket på varandra.

    Så försök peta in en fot någonstans och arbeta dig sedan sakta men säkert vidare. Ungefär som att få fans. En i taget… :-)

    /Conny

Leave a Comment

blank