Fredrik Muskos har ett mångårigt förflutet inom musikbranschen: som musiker, som producent, som skivbolags-entrepenör mm. Bland annat hittar du honom som en del av produktions-teamet Cut & Paste Productions, som medgrundare och medarbetare på Dead Frog Records och Musichelp.se. Kontakt: fredrik@deadfrogrecords.com

iPod FM radio remoteDe flesta tror att de själva bestämmer sin musiksmak och själva väljer vad de lyssnar på. Det är i själva verket långt ifrån sanningen… För i radiovärlden, där jag jobbat, finns nåt som heter ”format”. Ett format betyder att radiostationen är inriktat mot en viss målgrupp med en viss smak. Alltså spelar de företrädesvis låtar som appellerar till den målgruppen. Det är en självklarhet, för det handlar om att få lyssnarna att känna sig hemma och att stanna länge vid kanalen som lyssnare.

Alltså lyssnar man på sin favoritkanal och tycker det mesta är rätt bra, av just den anledningen att kanalen vet vilka lyssnarna är och
vad de gillar och försöker serva dem med rätt musik under så lång tid som möjligt. Det är då annonsörerna får ut det mesta av sin
reklaminvestering. ”Men, vänta!”, säger du… ”jag bestämmer ju själv vad jag gillar!”. Precis, det gör du, men folk som du och jag går rätt
lätt att kategorisera och dela in i olika typer av grupper, vad gäller allting i princip. Därför skapar mediakanalerna (radio, tv, osv) ett
format (en definierad målgrupp) som de håller sig till, och fastnar du för en kanal som spelar din favoritmusik till 80% så är du fast. Vore
det inte så skulle de inte kunna sälja sin reklam, som ju finansierar stationens sändningar.

På samma sätt gör ju alla professionella artister, de inriktar sig på sin målgrupp och ger dem det de vill ha i hopp om att få sälja sin senaste produkt.

Så till slut bestämmer självklart var och en vad vi lyssnar på, men det är bra att vara medveten om hur mediavärlden fungerar, för de kategoriserar för att överleva och behålla sina
lyssnare/tittare/läsare. Men… ytterst är det faktiskt skivbolagen som bestämmer vilka låtar som ska marknadsföras som singlar och därmed ges chansen till att bli spelade mest i radio/tv osv…. Det är inte ditt val som lyssnare – du konsumerar, skivbolaget regerar… Tänk på det och våga botanisera bland de spår som inte är singlar på

ett album, du kanske upptäcker nåt nytt. För en singel är i skivbolagens ögon en färskvara som ska sälja artisten på så kort tid som möjligt. Samtidigt tycker du som lyssnare att singeln är den bästa låt som finns, men våga sök vidare och vidga dina vyer – du kanske upptäcker en ny dimension. Din musikstil är inte så smal som radio- och tv-kanalerna vill ge sken av. Till sist är det dock du som bestämmer vad du gillar, men inte alltid vad du lyssnar på.

Läs mer: ”Average music for average people” eller…

  • Share on Tumblr


Leave a Comment

blank