Lite Facebook-tips
Att kommunicera, Marknadsföring, Sociala Medier 24 april, 2009
Om du är medlem på Facebook och inte har registrerat en Fan-sida än, så rekommenderar jag att du gör det. Många artister och skivbolag har hittills använt grupp-funktionen på Facebook för att visa upp och diskutera det de gör. Problemet med dessa grupper är bara att de lätt blir inaktiva och därmed föga engagerande.
Som medlem i en grupp så ser man inte när en grupp har uppdaterats med intressant information eller trevliga diskussioner. Det enda sättet att då uppmärksamma medlemmarna på det som händer är att skicka ett meddelande till deras inkorgar. Det blir en form av skrikande som ibland kan bli lite mycket för en medlem om man dessutom är med i ett gäng andra grupper.
Fan-sidorna löser detta på ett mycket snyggt sätt. Som varumärke/företag/artist kan du nu ha en sida där du agerar precis som vilken person som helst. Du kan skriva statusmeddelanden, lägga upp foton mm. Det fiffiga här är att detta syns i dina fans nyhetsströmmar precis som alla andra uppdateringar och fansen kan välja att kommentera och gilla, om de vill.
Och det är just dialogen med andra människor på deras villkor som gör din sida intressant. Det är så relationer och engagemang skapas. Möjligheterna att lägga upp länkar, foton och anteckningar och tagga dessa, ökar dessutom möjligheterna för din sida att synas för andra utanför ditt personliga nätverk och väcka nyfikenhet. Och det kanske viktigaste är att du kan lägga upp din musik där, så att man kan lyssna på den.
Facebook-sidan är inget substitut för din hemsida, men ett bra sätt att väcka nyfikenhet om den musik du gör, prata med folk, hålla dem uppdaterade om vad du gör och locka över dem till din riktiga hemsida. Facebook-sida kan också synas offentligt, dvs utan att man behöver logga in.
Det kan vara lite lurigt att hitta stället där du registrerar en sida. Du hittar det här. (Du måste logga in på Facebook också naturligtvis)
Några saker som det är bra att vara medveten om när du vill dela med dig av någonting:
Statusuppdateringar syns bara för dina vänner eller fans oavsett om andra kommenterar den.
Taggar du foton, anteckningar och filmer med berörda vänner, så syns det även för dina vänners vänner.
Länkar/anteckningar/filmer/foton är lätta att sprida för vänner och fans med Dela-funktionen.
Ja, det finns många sätt saker och ting kan visas på och det beror en del på vilka inställningar man har som medlem. I slutändan är det viktigaste att komma ihåg att Facebook är ett socialt nätverk och att det handlar om att agera därefter. Och just Fan-sidan ger dig en möjlighet att vara med i det nätverket och samtalet utifrån din roll som artist/skivbolagsentrepenör/låtskrivare mm.
En bra genomgång med bra tips om hur olika sätt att kommunicera fungerar på Facebook, med länkar, status, sidor mm, hittar du i det här inlägget på Mashable.
april 24th, 2009 at 21:51
Så sant som det är sagt. Men det är rättså jobbigt att uppdatera alla dessa sajter man ska va med på.
På tal om CD-skivans död.
http://studio.idg.se/2.1078/1.226148/cd-baby-fortsatter-att-vaxa
/Conny
april 24th, 2009 at 23:03
Japp, så kan det nog kännas. Bäst är väl att göra det man gillar att vara där man trivs. Gör man det av något tvång kommer det inte funka ändå. Det handlar ju faktiskt om att snacka med andra. Även om Facebook är det i särklass största sociala nätverket, är det inte alls säkert att det är just den sajten man ska gå in för.
Om man nu ändå vill finnas med på många ställen och vill ha ett lätt sätt att uppdatera ren info så finns det verktyg för det: http://www.artistdata.com/us/
Ja, även status och meddelanden hanteras där och även av andra tjänster som http://ping.fm
Förvånar mig inte att CDBaby går framåt. Det är ju en fantastisk tjänst de erbjuder. Trogna fans för många artister kommer nog fortfarande vilja ha en skiva med musiken på i år framöver. Tycker att detta stöder min teori om Average music for average people: http://blindmen.se/blog/2009/03/average-music-for-average-people-eller/
april 25th, 2009 at 22:17
@Conny. Sant, men smakar det så kostar det och som tur är så är tid gratis! Det handlar mer om att prioritera sina insatser och lägga krutet där det behövs. Det bottnar alltså i att ha en strategi för sina sociala medier, och att kommunicera rätt sak vid rätt tidpunkt, annars riskerar man att försvinna i mängden, eller dränka sina potentiella läsare/fans i onödig information. Då finns risken att de tröttnar. Det måste finnas ett värde bakom som är kopplat till det du kommunicerar/säger…. bara en tanke… så, no stress!
februari 11th, 2010 at 10:59
[...] har skrivit mycket om det här - Lite Facebook-tips, ”Push” or ”Pull”, och Låt Megafonen samla [...]