Vad är en remix?
Det finns enligt mig tre typer av remixer, vilka alla kallas remix, såklart…

1) Det första, är att ta en slinga från låten och stoppa in den i helt ny musik, som du skapar. Detta brukar ofta vara formeln för dans/klubb/techno-remixer. De följer vissa mönster och stilar. Kanske just därför de låter som de låter.

2) Det andra är att ta alla originalspåren från inspelningen och mixa om det – alltså inte lägga till något, men kanske ta bort. Detta borde ju vara den egentliga innebörden av remix, men så funkar det tyvärr inte (precis som i grammatiken). Jag har ytterst sällan hört en remix som helt är baserad på originalspåren.

3) Det tredje sättet, vilket jag alltid tillämpar, är att ta endast sångspåren från låten och lägga ny musik. Med ganska bibehållen struktur och harmonik. Detta skapar då egentligen en alternativ version av låten, men det kallas ofta ändå remix.

Varför ska man ha en remix?
De större skivbolagen låter ofta göra remixer på sina singelhits. Ta Agnes Release Me som ett exempel. Albumlåten/singelspåret är ju originalversionen, men sedan finns det dessa också, utgivna på en maxi:

01. Release Me (Cahill Radio Edit) 03:12
02. Release Me (Cahill Club Edit) 06:54
03. Release Me (Cahill Club Mix) 08:08
04. Release Me (Moto Blanco Club Mix) 07:56
05. Release Me (Nils Van Zandt Mix) 07:36
06. Release Me (La Rush Club Mix) 06:38
07. Release Me (DJ Rebel Club Mix) 07:21
08. Release Me (UK Radio Edit) 03:08
09. Release Me (Extended Mix) 06:05

Så är det vanligt att det ser ut. och syftet är ju att presentera en stark låt i lite olika förpackningar. Det behöver inte vara dans eller techno. En remix kan vara lite vad som helst. Men i dessa fall har skivbolaget valt ut mixar de tror ska passa, antingen i olika länder (marknader) eller på olika typer av dans- och klubbgolv och radiostationer. Rätt smart att sprida ut en och samma låt i olika genre, va?!

Fördelen med detta är naturligvis att låten spelas mer och artister får mer uppmärksamhet och kanske hittar nya fans. Och för skivbolagets del betyder det ju inkomst.

Exempel på remixer
Jag har själv remixat en hel del de senaste åren. Allt från mindre artister som till världsartister som Christina Aguilera, Beastie Boys och Roxette. Mina mixar är sällan dansgolvanpassade, utan snarare alternativa versioner (enligt punkt 3 ovan). Ändå har några av dem lyckats bli släppta på skiva och spelade i radio.

Här är ett några exempel på låtar jag remixat som både blivit utgivna på cd och fått spelningar i radio:

Pandora
Don’t You Know [länk till Spotify] (text/musik: Martin Ankelius/Peter Johansson)
Don’t You Know (Chuck Dread Alternative Mix)

The Chuck Norris Experiment
Meteor Mama (text/musik: Joacim Olsson)
Meteor Mama (The Melbourne Incident Remix)

Doublepark
O.D. On Space (text/musik: Johan Prosell)
O.D. On Space (Stardust Remix)

Strangers In Wonderland
Addicted (text/musik: Lasse Thomasson/Åsa Girgensohn)
Addicted (Chuck Dread Remix)

Hur gör man?
Rent praktiskt så behöver man faktiskt kunna en hel del för att sätta sig och göra en remix. Dessutom måste man ju få tillgång till originalspåren, eller i alla fall sångspåren. Sedan kräver det ju visst musikaliskt hantverk och kunnande som harmonilära, att kunna spela instrument, att ha rätt utrustning/programvara, att kunna mixa, att kunna arrangera osv. Detta är ett eget ämne för sig och jag får be att återkomma i ett annat inlägg om det rent praktiska (hur jag brukar göra). Kanske gör jag en liten video och visar er också.

Om min remix spelas/ges ut, får jag betalt då?
Grundregeln är alltid att den som skapat något har rätten till det, men i detta fall så blir du som remixar en annan upphovsmans verk i praktiken ”bearbetare”. Så ska det gå till enligt STIM och SAMI. Men, ibland brukar inte uppdragsgivaren (skivbolaget/artisten/upphovsmannen) vilja registrera remixen med dig som bearbetare, utan du kan få en engångssumma istället. Detta är ett avtal mellan dig och uppdragsgivaren/upphovsmannen.

Ska man registrera en remix hos STIM, ska den ha en alternativ titel eller en helt ny titel och samma kompositörer och textförfattare som innan. Du som gjort remixen blir registrerad som bearbetare och får ca 12.5%. På STIM:s språk heter bearbetare AR.

Jag hoppas detta gett dig en liten insikt i ett rätt komplext fenomen. Remixer hör vi alla dagligen, fast kanske ofta utan att tänka på det. Det kan vara kul att lyssna lite extra noga nästa gång kanske och försöka lista ut vad som skiljer remixen från originalet.

Happy remixing!

  • Share on Tumblr


2 Comments

  1. #
    Låt alla remixa dina låtar | Blindmen
    maj 11th, 2009 at 23:27

    [...] Fredrik skrev häromveckan vad, varför och hur om remixer. [...]

  2. #
    Agneta S
    september 11th, 2009 at 18:55

    tjaa! alla glada

    ville se om ni
    om ni har sett

    http://www.youtube.com/watch?v=GfjCYH0J6Sw

    har ni sett nagat liknande innan?

    Halsningar

    Sussane

Leave a Comment

blank