Det var med stort intresse jag läste Fredrik Muskos inlägg förra veckan om hur han ser på demos och skivkontrakt från skivbolagsperspektiv.

Jag började fundera vidare. Om nu ett stort (och kanske större ansvar idag än förr) ansvar ligger på artisten för det som Fredrik kallar paketet “Artist”, vad kan då en artist förvänta sig av ett skivbolag? Vilka krav och förväntningar kan du rimligtvis ha?

Jag har inga bra svar på det själv, men tycker att frågan är intressant. Så om du har tankar kring detta och vill dela med dig skulle vi tycka att det vore mycket intressant att höra. Kommentera gärna i så fall eller mejla mig eller Pär så kan det kanske bli ett eget inlägg också.

/Lasse

  • Share on Tumblr


2 Comments

  1. #
    Jeppe
    mars 17th, 2009 at 09:06

    Jag vill på ett ”radiomässigt” sätt börja med att tacka för en fantastisk blogg!
    Min tanke, som Ni också är inne på, är att skivbolagen för en ny roll. Kanske egentligen den roll de haft hela tiden, men som varit något höljd i en form av ”diktatorisk” kostym. Rollen som marknadsförare/reklambyrå! Det är väl ändå det de kan bäst? Och i ett sådant fall tycker jag att artister skall kunna anlita skivbolagen precis som företag anlitar reklambyråer, PR-byråer etc. Den omvända rollen blir då att artisten väljer skivbolag istället för tvärtom…..fråga efter offert och se vad bolagen erbjuder.
    Givetvis kommer då kostnaden för artisten att ligga initial och inte tvärtom men där får artisten som vilket annat företag som helst hitta sin egen finansieringsväg.
    Man kan som artist då välja om man ska marknadsföra sig lokalt, nationellt, internationellt eller i någon form av kombination. Priset blir såklart därefter och får jämföras med den estimerade inkomsten.

    Vad kan då artisten begära? Samma sak som alla företag som beställer saker; att leverantören(skivbolaget) uppfyller det de har offererat!

    Kan det va så lätt??

    /Jeppe

  2. #
    Fredrik Muskos
    mars 17th, 2009 at 09:58

    Jeppe…. Ja, det kan vara så lätt och det är det också. Förutom att driva skivbolag är jag även med och driver Musichelp.se. Och vi fungerar precis som ett skivbolag; erbjuder marknadsföring, pressning, promotion, grafik och alla kringtjänster som kan tänkas behövas. Enda skillnaden är att våra kunder kommer till oss och vi signar ingen.
    / Fredrik

blank