Kan en demo ge skivkontrakt?
Marknadsföring 12 mars, 2009
Fredrik Muskos har ett mångårigt förflutet inom musikbranschen: som musiker, som producent, som skivbolags-entrepenör mm. Bland annat hittar du honom som en del av produktions-teamet Cut & Paste Productions, som medgrundare och medarbetare på Dead Frog Records och Musichelp.se.
Kontakt: fredrik@deadfrogrecords.com
Alla ”vet” att skivbolagen överöses av demos i princip varje dag som brevbäraren går sitt skift. Nja, det är nästan sant, för saker har ändrats. För kanske 5-6 år sedan kom merparten av alla demos per post. Idag sker den distributionen via e-post. De flesta artister har också lärt sig att inte bifoga mp3-filer, utan skicka länkar istället.
Men det mest intressanta är att antalet demos har minskat radikalt. Mer om detta snart.
Men kvaliteten då? Tja, i och med att de flesta artister idag har egna inspelningsmöjligheter och ”inbyggd” studioutrustning som bara för 10 år sedan kostade 100 000-tals kronor så är det klart att ljudkvaliteten förbättrats. Som lyssnare är det skönt att slippa brusiga kassettband. Men i och med att tekniken har förbättrats är det förvånande att inte demokvaliteten ändrats i samma takt. Vi får ofta demos som skulle kunnat vara färdiga för släpp om de t.ex bara hade mixats ordentligt.
Dock har inte den rent artistiska kvaliteten ökat alls. Alltså kvaliteten på låtarna.
Det kommer fortfarande demos från artister som hoppas slå igenom och få skivkontrakt. Dessvärre verkar det som de artister som helt förlitar sig på att skicka demos för att nå ut, är de som ännu inte anammat den nya teknikens möjligheter, och därför ligger steget efter.
När vi på skivbolaget får en demo och ska bedöma denna är det inte bara låtarna vi lyssnar på. Det vi är intresserade av är att kunna sälja en artist. I paketet ”Artist” ingår förutom bra material också image, fanbase, sound och ”egenhet”. En helt färsk artist med endast en demo är svår att bedöma. Vi vill gärna se att artisten själv är aktiv, alltså har en hemsida alt. MySpace och marknadsför sig själv och sin musik. Det bäddar för att artisten kommer att synas och höras i olika sammanhang. Det gör det lättare för oss som skivbolag att få ut musiken också.
De gånger vi har plockat upp artister genom en demo, så har det alltid funnits fler delar i paktetet färdiga, vilket i princip är ett krav idag. Vårt råd till artister som endast har en demo brukar vara att de ska bygga på paketet och skicka en ny demo med de eventuella förslag till förbättringar vi föreslagit. Det kan gälla förbättringar av rent musikalisk art eller övrigt i paktet.
Ett skivbolag vill se att en artist menar allvar med sin musik och därför räcker det inte med en demo för att få kontrakt idag. Vi vill se att artisten kan stå på scen och göra bra ifrån sig; att artisten kan skaffa fans men framförallt viljan och engagemanget att nå ut med sin musik.
Så åter till minskningen av antalet demos vi tar emot. Vi har sett en klar trend i nedgången, i takt med att antalet onlinetjänster för marknadsföring, försäljning osv. av egen musik har ökat, så har demohögen minskat. Ganska självklart tycker vi, för det visat ju att många artister tagit saken i egna händer och själva hittat kanaler för sin musik. Därmed inte sagt att kvaliteten är bättre för det, men vi tror att många artister själva släpper sina demos istället för att skicka till skivbolagen, och är nöjda med det.
Det finns knappt nåt skivbolag som kontrakterar nya orutinerade artister idag. Det är för mycket som står på spel för att våga chansa med något man inte vet håller och som inte har det som krävs.
Till de artister som ändå vill skicka sina demos till skivbolagen brukar vi ge följande råd:
- -Se till att ni har bra låtmaterial! Detta brukar vara den stora bristen. Bolla runt era låtar bland vänner och bekanta och era nätcommunities. Hämta in synpunkter och lyssna på dessa.
- Spela inte in en demo. Spela in en ”singel” med tre av era bästa låtar. Inspelningen ska vara så bra som möjligt, gärna färdig för släpp, det ökar chanserna till att ni får gehör hos nåt skivbolag.
- Följ upp er demo med en till inom några månader. Arbeta samtidigt flitigt med att marknadsföra er på nätet och bygga er fanbase.
Svaret på frågan i rubriken blir därför: ja, en demo kan ge skivkontrakt, men det hänger inte bara på själva demon.
mars 13th, 2009 at 22:45
Ja…
bara en sådan sak kan ta död på vilken skaparglädje som helst….
Det är ju därför en artist behöver sitt skivbolag..
För att få skapa vidare i lugn och ro …
Vad ska jag med skivbolaget till om jag själv ska sköta hela marknadsföringen….
Nu måste jag som artist även vara ljudtekniker, direktör, ekonom, producent, marknadförare, konsertarrangör, stylist mm.mm.mm.
Jag klarar inte allt detta….
Så, här sitter vi alltså, vi artister som vill lägga hela vår själ i skapandet, och lyssnar på vår egen musik och tycker synd om världen som inte får ta del….
Bolagen är på väg att bli utrotningshotade.
mars 13th, 2009 at 23:09
@Asatron. Ja, visst går det lite åt det hållet. Och det tror jag beror på artisternas vilja att själva styra över sin kreativitet – det innebär naturligtvis större ansvar i övrigt också….
Ja, skivbolagsdöden är ett känt faktum, det är därför oetablerade artister startar eget, på gott och ont. Men än så länge finns ju faktiskt båda världarna och det finns de artister som lyckas leva i båda…
mars 14th, 2009 at 02:13
För att vända på det lite skulle jag vilja påstå att ett skivbolags roll med marknadsföringen, knappast är att ta över denna och frigöra artisten från detta. Den bästa marknadsföraren är och har alltid varit, artisten själv. Det bra skivbolag eller musikbolag kan göra, är att förstärka, öppna upp, coacha, samarbeta med artisten för att bättre få ut budskapet. Vilket leder till MER marknadsföring för artisten. För det handlar ju faktiskt i slutändan om att prata med människor, på det ena eller det andra sättet.
För att ta några namn ur hatten, så skulle jag vilja påstå att exempelvis Madonna och Springsteen ägnar en betydligt större del av sin aktiva tid (oräknat giggen) med att marknadsföra sig själva och sin musik än en ”gängse” independent-artist.
Alla andra roller du räknade upp Åsa, kan man överlåta åt andra, både som kontrakterad artist och som entrepenörsartist.
mars 17th, 2009 at 07:10
[...] var med stort intresse jag läste Fredrik Muskos inlägg förra veckan om hur han ser på demos och skivkontrakt från [...]
mars 17th, 2009 at 20:29
Tror att många lysande artister är usla på marknadsföring…
Vi går således förmodligen miste om mycket fantastisk musik.
Men det får vi aldrig veta….
/Åsa
april 9th, 2009 at 20:44
En del artister har egna säljare. Vart ska man vända sig för att hitta en manager?
april 9th, 2009 at 21:24
@Jiri Svår fråga som jag får några gånger per månad – ihop med frågan om bokare (som är en klassiker).
Mitt svar brukar inledningsvis vara: kan du inte göra det själv då? Då brukar jag få svaret: jag kan inte.
Mitt svar till det, som brukar väcka lite tankar, är: vet du egentligen vad du ska ha en manager till? Där brukar de flesta stanna upp och fundera.
Faktum är att många tror att en manager kan göra underverk, men de vet inte vad personen gör. Ingen kritik till dig Jiri, men tänk gärna ett varv till om du verkligen är beredd att låta en manager ta 20% av dina inkomster för ett jobb som du till stor del skulle kunna klara själv (lite beroende på vilken nivå du är på förstås).
Ta reda på vad en manager kan (och ska) göra, som du inte kan göra själv, och fundera på om arvodet är rimligt.
I mina ögon är artisten själv en lika bra säljare som vilken manager som helst, det handlar bara om att göra på rätt sätt.
Lycka till, och låt oss veta hur det går!
april 10th, 2009 at 09:39
Hej Fredrik!
Tack för ditt väl menade svar. Bortsett från problemet att marknadsföra sig på rätt sätt kvarstår frågan hur tidseffektivt en musikalisk begåvning kan göra det. Vissa saker kan ta oändligt lång tid, medan andra klarar jag på nolltid. Har i tio år jobbat som uppfinnare inom musikelektronik (arc.studioharmony.com) och då hade jag en manager. Han hjälpte mig att utarbeta fungerande strategier, bra presentationer, finansiering och, inte minst, att få de rätta kontakter. För det ville han ha 30% av vinsten. Senare kopplade jag dessutom in en aktiv säljare, som fick 15% och det blev omsättning. Jag betalade gärna 45% för att mina uppfinningar skulle komma till större nytta än bara i min privata studio.
När jag senare försökt arbeta helt på egen hand, visade det sig att kombinationen av en idealist och en teknisk snille inte ledde till några intäkter. Det blev bara prototyper och en hårddisk full av strålande källkoder. Har därför valt att satsa mera på musikskapandet, eftersom låtarna behöver vi inte söka patent på. Det blir kortare led mellan idé och försäljningsframgång. Framgången skulle dock bli mycket högre om jag hade en säljare. Har även funderat på att söka upp någon riskkapitalist. Men då ska man ju ha en övertygande affärsplan. Känner du någon som har lyckats den vägen?
Nu har jag i alla fall fått några bra tips på din hemsida för att sälja mig själv. Ska göra ännu ett försök. Tack för din uppmuntran!
april 10th, 2009 at 19:41
Hej Jiri!
Förstår precis vad du menar och givetvis skiljer sig situationen från individ till individ. Självklart är en managers roll att sälja in dig åt någon och en provision är oundviklig.
Med mitt inlägg ville jag bara väcka tanken att inte leja ut allt. Utan gör själv det du kan göra och gör bra. Behöver du sedan experthjälp, ja då är det ett bra sätt att ha andra som jobbar för dig.
Så i slutänden handlar det om vilken nivå man befinner sig på och om en utomstående kan generera så pass mycket mer så att det verkligen är värt det. Men det är ett ställningstagande varje enskild artist får göra själv.
Jag känner ingen som anlitat en riskkapitalist för dessa ändamål, men tanken låter faktiskt ganska spännande! I dagens musikvärld finns inte de gamla sätten kvar. De som känner sig lyckade är de som både kan leverera musik publiken gillar och som har arbetat sig till en viss framgång, och det är som sagt också, högst individuellt. Jag tror inte det finns ett sätt som passar alla artister, utan alla får söka sin egen framgångsväg. Tur det. Så återigen, lycka till och håll oss informerade!
april 11th, 2009 at 12:16
Bra och intressant dikussion, som sätter fingret på en viktig fråga om hur man sätter ihop sitt eget team av människor för att lyckas med det man vill. Tål att funderas på.
Vad gäller riskkapitalister så känner jag till ett initiativ i Frankrike där man har skapat ett koncept som bygger på det. Ska försöka leta fram artikeln.
Problemet med riskkapitalister i dessa sammanhang är annars att de alltid vill ha en exit, oftast inom 5 år, då de vill kunna kamma hem vinsterna av sin investering genom att sälja av sina andelar med hög vinst. Här är en intressant jämförelse mellan skivbolag och riskkapitalister:
http://bit.ly/mJsIj
Sen finns det tjänster också där man kan investera i artister man tror på:
http://www.slicethepie.com/ och
http://www.sellaband.com/ och
http://www.bandstocks.com/Nomoguls.htm
april 13th, 2009 at 16:26
Tack Pär för ditt inlägg. Jättespännande länkar!
Har redan hunnit registrera mig hos Slicethepie. Fick ett bra första intryck. Men jag tror att siten är mest tänkt för nystartade band. Tyvärr fick jag avregistrera mig redan en timme senare pga att det dök upp några dolda tillägg till användarvillkoren. Plötsligt fick jag läsa: ”The songs on the Demo must be new and original and previously unpublished” Då kunde jag alltså inte lägga upp låtar som jag i början av nittiotalet fått spelade i radion. Längre fram stod det: ”Once you have uploaded the Demo and the Material you will not be able to remove it without Slicethepie’s agreement.” Då kan jag alltså inte fritt uppdatera mina bilder och låtar när jag under tiden hinner göra bättre versioner av dem. Den avtalstexten visades först _efter_ att jag laddat upp min låt. Jag hade önskat att få läsa den innan jag överhuvudtaget valde att registrera mig. Sammanlagt blev det 193 KB avtalstext. Egentligen ska man ha en jurist att gå genom paragraferna tillsammans med.
Har förra veckan försökt läsa och förstå Terms of Use hos http://www.lastfm.se – är det någon som redan har registrerat sig där? Eller ännu hellre, finns det någon sammanställning över seriösa siter för artister?
På http://www.sellaband.com/site/how-it-works.html såg jag en tydlig parallell till riskkapitalister. Men istället för en eller ett fåtal stora investerare har man hos SellaBand tusentals små investerare utspridda världen runt. Kan tänka mig att det ger en intensivare marknadsföring.
april 14th, 2009 at 03:16
Tack Jiri,
Intressant. Ja, jag tror väldigt få användare läser avtalstexterna i sin helhet, och som du säger så behöver man nog en jurist för att begripa dem i sin helhet. Många gånger måste de också tolkas i enlighet med de lagar som vi själva lever i här i Sverige. Har svårt att tro att de flesta avtal verkligen håller fullt ut legalt i Sverige. Finns tid längre fram ska jag undersöka det du beskrev om Slicethepie. Möjligen kommer en jurist att skriva lite inlägg här på bloggen också.
Ja, Sellaband ser bra ut som koncept, men i slutändan handlar det i alla fall om att samla på sig en trogen lyssnarskara oavsett om de köper andelar eller plattor.
Man kan faktiskt också se http://amiestreet.com som en variant av dessa. Detta bygger på att priset stiger ju fler som köper låtarna (gratis från början), och om ett band blir populärt så blir du som rekommenderar belönad. Gillar det positiva i systemet.
Tack så jättemycket för feedbacken Jiri.
april 14th, 2009 at 08:09
Hej Pär!
Jag uppskattar djupt din vänlighet och engagemang!
Att få kommentarer från en jurist vore kalas! Om du undrar vilka siter jag tror kan vara mest intressanta att granska deras avtal, så är http://www.lastfm.se en av dem. Den bygger nämligen på något som kan jämföras med artificiell intelligens. Nämligen att användarna lätt kan hitta låtar som går i samma anda. Ungefär som http://www.filmtipset.se fungerar. Ett stort problem idag är att hitta bra låtar i en viss smal genre. Inte sällan kan några av de bästa vara helt okända och därmed ytterst svåra att hitta. Om jag har förstått det rätt, kan man genom LastFm´s system gå förbi popularitetssystemet och istället söka efter en viss karaktär i låtarna.
Har kollat lite på http://amiestreet.com och tycker det verkar vara ett himla smart koncept.
augusti 24th, 2009 at 17:21
heey! när man spelar in en demo måste det vara en ev mina egna låtar eller kan jag göra en cover på någon annnas låt?? t.ex jag spelar in en janet jackson låt och skickar in den som en demo?? eller måste man ha tillgång för att använda någonannans låt som en demo??
augusti 24th, 2009 at 17:32
heey! när man spelar in en demo måste det vara en ev mina egna låtar eller kan jag göra en cover på någon annnas låt?? t.ex jag spelar in en janet jackson låt och skickar in den som en demo?? eller måste man ha tillgång för att använda någonannans låt som en demo??
bye bye
augusti 24th, 2009 at 18:32
Dina, en demo måste inte vara en egen låt. Säg om du vill sälja in dig som sångare till ett skivbolag och inte skriver egna låtar…. Då funkar det ju alldeles utmärkt med en cover i den stil du gillar! Men du måste vara försiktig med att lägga ut andras låtar på nätet!
oktober 16th, 2009 at 15:18
OK, nu har jag tagit till mig alla dessa goda råd och satsat mera på marknadsföringen. Har i samma veva sadlat över och gjort min första poplåt Tant Militant: http://privat.bahnhof.se/wb109311/melodifestivalen/2010/index_se.htm
Upptäckte att det är himla roligt att göra musikvideo. Vill tipsa andra att prova alla möjliga sätt att marknadsföra sig på. Det är först när vi provar något nytt, som vi upptäcker hur roligt det är.
Men sen är det ett problem och det gäller min ålder. Hur många skivbolag vill satsa på en femtioåring? Samtidigt säger lyssnarna att min röst låter som en tjugoåring (!) och det är också så jag känner mig överhuvudtaget. Hur kan jag övertyga ett skivbolag att det ändå är värt att satsa på mig, trots den höga åldern?
oktober 22nd, 2009 at 22:33
Jiri, kul, har själv upptäckt video precis, eller snarare att det går att göra med väldigt små medel (ett möjligt inlägg så småningom) och inte behöver ta så vansinnigt mycket tid.
Och nej, chansen är väl att inte så stor att skivbolag (åtminstone med mainstream inriktning) satsar på en femtioåring (sitter ju själv i den sitsen som 46). Men allvarligt, varför bry sig? Varför inte ge ut det själv. Möjligheterna att nå ut har aldrig varit större (Dock måste du jobba lika mycket för det som alltid).
Och vad innebär satsa? Min uppfattning är att få bolag idag satsar något. Dom vill gärna att artisten har det mesta med sig redan från början, t.ex fanbase och inspelningar. Så det jobbet måste du troligtvis göra själv ändå.
november 7th, 2009 at 16:51
jiri-din låt var ju nyskapande,den kommer återupptäckas 2014
november 7th, 2009 at 19:41
…även omden påminner lite väl mycket om detta:
http://www.youtube.com/watch?v=0zvDmLnBgTs&feature=fvst
augusti 26th, 2012 at 17:09
Tror ni att det kan vara möjligt att få hjälp med att få igång en karriär inom musikbranschen om man inte har egna låtar utan bara gör covers?
En del stora artister har lyckats på den vägen och uppnått stor framgång. Då tänker jag på t.ex. Rihanna, Justin Bieber bl.a.
augusti 27th, 2012 at 23:56
Jo, det är klart att det är möjligt. Har du något alldeles eget, unikt, som du tror på själv, så kör på. Enda sättet att se om det funkar är att testa. Bara man har klart för sig att det knappast är någon genväg till något annat.
augusti 28th, 2012 at 16:33
Okej. Tack för svaret!