Vad är marknadsföring?
Marknadsföring 3 mars, 2009
Nu är du säkert klokare än vad jag var för ett antal år sedan, men jag tyckte då att marknadsföring var ett ganska luddigt begrepp. Definitioner som ”det sätt som företag uppträder på marknaden” gjorde inte saken så mycket tydligare. Ah, men det måste handla om reklam och annonser i första hand, tänkte jag.
Så när jag fick frågan om hur vi marknadsförde oss, och ännu värre, vilken marknadsföringsstrategi vi hade, så skruvade jag på mig och mumlade kanske att vi inte behöver det, vi bara säljer och det går riktigt bra.
Med tiden har jag fått lite mer insikt om vad det handlar om, och kan konstatera att utan marknadsföring så kan du inte sälja något. Men vad handlar det om? Finns det någon definition som förklarar vad det är och som kan hjälpa mig att marknadsföra det jag gör och det andra gör bättre?
Vad jag har kommit fram till är följande:
Marknadsföring handlar om att skapa och bibehålla relationer med andra människor till det du gör och det du står för.
Relationer alltså. Tänker man i de termerna så kan förvisso annonsering fortfarande vara en del i marknadsföringen, men blir desto mer tveksamt. Att gigga är marknadsföring, att prata med en annan människa, att bli uppspelad på radion och att bli omskriven i en tidning eller blogg likaså. När andra människor pratar om dig är marknadsföring.
Hur du väljer att marknadsföra dig bestämmer inte bara hur många relationer du skapar utan också hur starka relationerna blir. Relationer ska ju helst bibehållas också för att vara värda något i förlängningen. Så efter det fantastiska gigget, där många människor blev begeistrade över ditt framträdande, hur bibehåller du den relationen? Eller går du bara därifrån och hoppas på det bästa?
Eller efter att en entusiastisk programledare har presenterat och spelat upp din låt i radion, och en massa människor gillade det de hörde; ska det ta slut där och då, eller kan du göra något för att de lätt ska hitta dig och bibehålla sin relation?
Och vad kan du göra för att få andra människor att prata om dig och din musik? Och din hemsida, är den utformad för att kunna skapa och bibehålla relationer?
mars 23rd, 2009 at 13:07
[...] butikshyllornas begränsningar ersätts av näst intill oändliga valmöjligheter, vad händer när dialog och relationer tar över från enkelriktade [...]
april 8th, 2009 at 14:50
[...] För det är det det handlar om: dialog och realationer. [...]