Fredrik MuskosFredrik Muskos är vår förste gästskribent här på Blindmen-bloggen. Han har ett mångårigt förflutet inom musikbranschen: som musiker, som producent, som skivbolags-entrepenör mm. Bland annat hittar du honom som en del av produktions-teamet Cut & Paste Productions, som medgrundare och medarbetare på Dead Frog Records och Musichelp.se.
Kontakt: fredrik@deadfrogrecords.com

Hur viktigt är det att få skivkontrakt?

Innan Internet slagit igenom fanns det i princip bara ett sätt att
visa upp sig utanför sin hemort, och det var genom att skicka sin demo
till ett skivbolag i hopp om att bli uppmärksammad, upptäckt och
signad. Alternativt kunde man skaffa sina fans på hemmaplan och hoppas
på spelningar på de lokala ställena. Men för att verkligen nå
nånstans, ut i världen krävdes ett skivkontrakt. Alla ville ha det,
inte många fick det.

Sen kom Internet, sakta men säkert. Alla som läser detta har ju tagit
del av dess effekter och vet vad det handlar om, men…. hur många
använder det så som det skulle kunna användas? Om vi pratar om
artister med ambitioner att nå ut i världen, så tror jag att det
skulle kunna vara många fler. För artister tenderar att tänka och tro
att det fungerar som det gjorde förr.

”Måste få skivkontrakt, då kommer musiken att slå” – det tycks vara
mentaliteten hos många band och artister. Så var det kanske förr, men
inte nu längre. Faktum är att många band fortfarande lever kvar i ”det
gamla” tänket, att ett skivbolag ska kunna göra underverk för dem, men
glöm då inte att skivbolagen idag inte fungerar som de gjorde då. Idag
finns knappast ett skivbolag som plockar upp en helt ny och oprövad
artist och satsar en massiv marknadsföringsbudget på något de vet att
de inte kommer att få igen.

Så, bollen ligger hos artisterna själva. Idag krävs det lite eget
arbete för att nå ut med sin musik. Om man vill och om man ser nyttan
med det.

Jag brukar dela in artister i två grupper: de som tänker ”old school”
och de som tänker ”the new”. ”Old school” är de artister som tror att
ett skivkontrakt är lösningen och den enda vägen ut för deras musik.
”The new” är de som har fattat att Internet kan göra så mycket mer för
dem än bara ett skivkontrakt som kanske inte leder nån vart.

Jag har jobbat på skivbolag i många år och har sett alla typer av
artister, med olika ambitioner och självuppfattningar och har lärt mig
detta: de artister som själva är aktiva och använder Internet som en
given kanal för sin musik lyckas bättre än andra. För de som förstår
mediets möjligheter och kan använda dessa på ett bra sätt, de når
också ut. De andra, som väntar på genombrottet, skivkontraktet, de får
fortsätta vänta.

Idag gäller det att ta saken i egna händer, våga tänka lite
annorlunda, våga bjuda på nån låt (helt gratis), spela in en video med
mobilen (och lägga ut på YouTube), utlysa tävlingar på hemsidan, locka
fans till spelningarna och helt enkelt bjuda på sig själv som artist,
för att visa att man duger. Det är det enda vapen du har om du nu inte
råkar bli signad av ett majorbolag. Man måste våga framhäva sig själv
lite och bjuda på sig själv. De möjligheterna har aldrig varit
starkare än idag och jag är förvånad över att inte fler artister ser
den chansen.

Idag finns ju även möjligheten för nya artister att ge ut sig själva,
helt utan ett skivbolag i ryggen. Det är många som gör så idag. Det är
enkelt, om man har rätt kontakter, man slipper krångliga avtal, och
ändå kan man nå ut på en världsmarknad och synas i rätt samanhang på
nätet, för det är där de flesta musikupplevelser sker idag. Men varför
gör inte fler det då? Ja, bra fråga, men jag tror helt enkelt att det
saknas kunskaper. Många artister vet inte om att de själva kan ge ut
en skiva, få den distribuerad och marknadsförd i eget namn.

Ta Youtube och MySpace som ett par praktexempel, de öppnar ju upp en
värld för alla artister att sprida sin musik, helt gratis, och därmed
chansen att fånga nya fans (med rätt metoder). Därför öppnas ju också
möjligheten till kommunikation och försäljning för att få lyssnarna
att fastna för/köpa just din musik. Tänk ett steg till, det lönar sig.
Våga bjud på dig själv.

Ingenting är sig likt, en demo är inte längre frågan om ett ”ja” eller
”nej” från ett skivbolag, den är allt du har för att övertyga resten
av världen att du kan och att du vill.

Fredrik Muskos

  • Share on Tumblr


5 Comments

  1. #
    Tobbe Möller
    mars 1st, 2009 at 22:27

    Tydlig och bra beskrivning av nåt som alldeles för få känner till.

  2. #
    Conny
    mars 2nd, 2009 at 01:04

    Kul att det var med ett inlägg med Fredrik. Jag har ju använt mig av Musichelp och det funkar klockrent. :-)

  3. #
    Fredrik Muskos
    mars 2nd, 2009 at 02:32

    @Tobbe. Tackar för det! We’re here to share :)
    @Conny. Kul att du är nöjd! Välkommen åter!
    Ska se om jag har nåt annat vettigt att kunna förmedla från den ack så snåriga musikbranschen så småningom också.

  4. #
    ulf ljusberg
    mars 12th, 2009 at 22:19

    ”artister tenderar att tänka och tro att det fungerar som det gjorde förr”… ”våga bjuda på nån låt (helt gratis), spela in en video med mobilen (och lägga ut på YouTube), utlysa tävlingar på hemsidan, locka fans till spelningarna”

    Detta är redan en del utav bruset även om vissa uppenbarligen inte uppfattat det? Marknaden är överöst med musikutbud, t.o.m. små skivbolag. Marknadsföringsstrategierna blir allt mer raffinerade och utnötta. Begrepp som ”oberoende” och ”alternativ” är numera helt tomma begrepp. En journalist från Irak kastar en sko mot en amerikansk president och orderingången hos skotillverkaren ökar 20ggr, det är effektiv marknadsföring det!
    Det som är skrämmande är att ”den rent artistiska kvaliteten inte ökat alls. Alltså kvaliteten på låtarna” som demoartister skickar till skivbolagen. Frågan är om de nya artister som ”nått framgång” eller ”slagit igenom” under ”myspace-eran” har varit färdiga paket, proaktiva skivbolagsentreprenörer eller genialiska marknadsföringsstrateger? Eller om de varit oberoende och alternativa på riktigt? Eller bara skrivit bra låtar?
    Marknadsföring är ett oumbärligt verktyg, absolut. Men marknadsföringstips är till trots ett nytt sätt att sälja luftsslotts-drömmar för merparten av artister som förr nöjde sig med att skickade in demos och därefter avvakta tills verkligheten kom ikapp.

    Det är trots allt alltid marknaden som bestämmer.

  5. #
    Fredrik Muskos
    mars 12th, 2009 at 23:50

    @Ulf. Jag håller med dig. Begreppet alternativ ska man idag ta med en nypa salt då den mängd musik som verkligen syns kanske inte kommer från majorbolag längre, utan från mindre artister, som valt sin egen väg. Det handlar inte om att vara indie eller inte, det handlar till sist om jag som artist får gehör för min musik eller inte, oberoende av vilka metoder jag använder – skotricket, färdiga-paket-lösningen, eller en genialisk marknadsförare. För med endast s.k. alternativ musik eller endast bra låtar kommer man ingenstans. Allting ska fungerar ihop, plus en gnutta tur, timing och känsla.

    Ingenting säger ju heller att man inte kan kombinera sina ”luftslotts-drömmar” med att använda det traditionella sättet att skicka demos… Men jag tror att marknadsföringslagarna har ändrats vad gäller musik, så det gäller att anpassa sig och göra det som passar en själv som artist.

    Och ja, du har helt rätt i att marknaden bestämmer! Äntligen, säger vi på de mindre skivbolagen.

Leave a Comment

blank