Det var ett tag sedan vi skrev om nyhetsbrev och e-postmarknadsföring. Detta betyder inte att jag anser att det har blivit mindre intressant att använda sig av i marknadsföringen. Jag ser många artister som numera använder sig av Facebook och Twitter som om det vore ett nyhetsbrev, vilket inte fungerar särskilt väl alls.

Att använda Facebook som informationsblad fungerar rätt dåligt, då informationen strax passerar bort plus att sannolikheten för att en större andel av dina fans hinner läsa infon är mycket liten. Att sälja saker på Facebook är heller inget som fungerar något vidare. Varför inte? Jo, det är en social mötesplats, och inte brukar vi prångla på våra vänner en massa saker när vi bjudit hem dem på middag?

Det är här nyhetsbrevet kommer in i bilden. Här kan du samla dina trognaste fans, de som inte vill missa när det händer något, eller vad som finns tillgängligt. Vi har skrivit en del om det tidigare och även om avarterna av det, men några som vet ännu mer om detta är Apsis, vilka själva har en webbaserad tjänst för nyhetsbrev och som har en mycket bra sida innehållande en e-postskola och mängder med tips. Förvisso generellt riktat till företag men nästan allt passar alldeles utmärkt in i musikbranschen om du nu är artist, skivbolag, arrangör eller något annat.

Välkomstmejlet

Ta bara sånt tips som det om välkomstmejlet. Dvs det som skickas till prenumeranten precis efter att man har anmält sig. Enligt undersökningar så är just detta mejl det mest lästa av alla. Ca 70 % av alla läser detta.

Istället för att bara skicka ”Tack för att du registrerade dig”, så ska man då givetvis se till att välkomnandet innehåller mer information. För att man ska känna sig mer välkommen såklart, men också för att ta tillfället i akt och presentera något som du verkligen vill att de ska se, upptäcka, sprida eller köpa.

Ja, detta och mängder med andra tips hittar du hos Apsis.

  • Share on Tumblr


One Comment

  1. #
    Peter Berg
    maj 3rd, 2013 at 11:07

    Glöm inte mervärde och relevans för att behålla prenumeranten. Inget mervärde är den absolut största anledningen till att prenumeranten avregistrerar sig enligt våra egna undersökningar. Vi har ett verktyg för nyhetsbrev: http://www.paloma.se/nyhetsbrev Vi har ca tusen kunder och det är deras utskick som ingått i undersökningen. Mvh Peter Berg

blank