Och så sitter man där plötsligt och undrar vad man ska skriva nu då. De första månaderna när skivan och sajten var  ny gick det bara av sig själv och alla ville vara med.
Nu är det inte lika enkelt och alla skruvar på sig när det kommer på tal trots att det är en månad sen bloggen uppdaterades.

Känns det igen?

Jag känner igen det i alla fall (själv har jag ju inte skrivit något här sen i somras).

Samtidigt är långsiktigheten och kontinuiteten kanske den viktigaste faktorn om man vill använda sociala medier för att marknadsföra sig. Det ett inte sprintlopp utan ett marathon vi löper. Något som de flesta av oss också förstår i tanken även om det i perioder är mycket svårare att utföra i praktiken.

Så här kommer några tips och tankar som gör att uthålligheten kanske blir lite bättre:

Gör en publiceringsplan.

Bestäm i förväg hur ofta som du ska lägga ut något nytt och hur omfattande det ska vara. Gör helt enkelt en plan. Och dokumentera den.
Det behöver inte vara så avancerat. Det kan till exempel stå att statusen på Facebook ska uppdateras minst två gången i veckan och att det ska komma ett inlägg på bloggen en gång i veckan. Eller en video en gång i månaden.
Om ni är ett band så bestäm också vem som ska göra det och när. Dela t.ex upp tiden så att ni har ansvar för olika delar under olika perioder.
Se också till att uppdatera planen om förutsättningarna förändras.

Gör alla teknisk information tillgänglig

Se till att alla som ska vara med och publicera något också har tillgång till alla uppgifter som behövs. Det kan vara t.ex länkar, användarnamn, lösenord eller program.
Ett förslag är att skapa ett gemensamt och delat dokument på t.ex. Google Docs eller Dropbox som alla har tillgång till.
”Jag hittade inte lösenordet så jag kunde inte skriva något” ska aldrig kunna vara en ursäkt!

Försök hitta rytmen

Försök att hitta en rytm i dina publiceringar som känns bekväm och långsiktig. Tänk på att du ska hålla på med det här inte bara nästa vecka eller nästa månad, utan också nästa år och åren efter det.
Själv tror jag att rytmen är mycket viktigare än frekvensen i sig. Dina läsare lär sig att du publicerar med ett viss tid mellan varje gång och börjar omedvetet förvänta sig det. Om det sedan är en timme eller en vecka spelar mindre roll.
Så hellre lite mindre ofta men rytminskt än ofta ibland och sedan inte alls ibland.

Lägg på lager

Publicera inte allt direkt. Spara lite för att ha till ett senare tillfälle när inspirationen tryter eller när du hamnar i en längre svacka. Det kan vara bilder, extralåtar, liveupptagningar, videos osv…
Om du inte kan lägga lite material på lager hela tiden så fundera på om du inte är för ambitiös i din uppdateirngstakt.

Ta hjälp av dina fans och läsare

När det går trögt så prova att ta hjälp av dina lyssnare och läsare. Fråga dem vad det tycker eller be dem göra material som du kan publicera.
Och det finns ingen anledning att vänta med det tills den dag då står där och undrar vad du ska säga nu. För det var väl ändå för kommunikationen kring det du gör och vill säga som du gav dig in i sociala media.

Allt måste inte vara nyskapande

Alla inlägg och allt som publiceras måste inte vara fantastiskt och nyskapande. Tvärtom. Ibland är det det lilla, enkla och vardagliga som griper tag. Det viktiga är att det är äkta!
En bra blandning av högt och lågt, djupt och grunt, kort och långt är dessutom mer omväxlande för den som läser.

Det kommer svackor

Det är bara att inse, det kommer svackor när det är svårare att hålla uppe kontinuiteten. Det är en av de saker som är säkra.
Att lära sig hantera det och hitta verktyg för att ändå fortsätta är en del av utmaningen.
Är man ett band så kan man ta hjälp av varandra men är man ensam är det svårare.
Men det är en fördel om man har en plan, extra material som inte är publicerat och  läsare och lyssnare som är vana att kommunicera.
Och det här inlägget som kanske kan inspirera dig lite och få dig att vara lite bättre förberedd nästa gång skrivkrampen slår till.

Så hellre lite och sällan än mycket och sen ingenting alls!

  • Share on Tumblr


Leave a Comment

blank