Om man hårdrar det hela så kan man dela upp marknadsföring i ”Push” eller ”Pull”. (Ursäkta svengelskan).

Push innebär att du plockar upp en megafon och försöker nå så många som möjligt med ditt budskap, vare sig de har bett om det eller ej. Du skickar ut meddelande till alla vänner på sociala nätverk, ”Hey, check me out”, ”Kom på min spelning”, ”Rösta på mig”, ”Köp min skiva”.
Du köper reklamplats, du addar vänner som ett jehu på Facebook och Myspace och försöker nå så många som möjligt hela tiden.

Pull däremot innebär tvärtom att du bara skickar ut information till de som har bett om att få information. Du fokuserar istället på att skapa intressant material för de som redan är intresserade. Du pratar med folk, inte bara om ditt eget, utan också om vad andra gör.
När du skickar ett meddelande om din nya skiva så står det inte ”Kom och köp”, det står istället ”Nu har jag lagt upp den nya plattan så att du kan lyssna på den”.
Du skapar intresse kring det du gör och på så sätt ”drar” in nya lyssnare och fans till din musik.

Push är ju det vi känner igen från traditionell reklam, där man försöker exponera sig för så många som möjligt. ”Man vill ju hitta nya lyssnare”. Varför inte ta lån på huset och köpa lite TV-reklam med en gång?

Problemet är bara att idag så har vi alla tillgång till megafoner om vi vill. Ditt budskap ska slåss med hur mycket andra push-budskap som helst, inte bara sånt som handlar om musik, och många har lärt sig att helt enkelt ignorera detta.

Dessutom, paradoxalt nog, så innebär push en begränsning av hur långt ditt budskap kan nå. Varför då?
Jo, den typen av meddelanden förs sällan eller aldrig vidare till andra av de som läser dem, eftersom de, ja, inte anses vara värda att föras vidare. Man tycker inte att det skapar något direkt värde för ens vänner.

Den som sysslar med ”pull” däremot, har mycket större möjligheter att nå utanför sin egen krets, då människor ofta vill rekommendera andra sådant som är roligt, intressant, värdefullt.

Naturligtvis är det inte så här svart eller vitt för de flesta. Men med tanke på det stora flödet av uppmaningar i många kanaler om att köpa skivor, komma in och lyssna, gå på spelningar, rösta och återigen rösta så är jag övertygad om att det finns en hel del tid och energi som går till spillo i onödan, energi som istället skulle kunna användas till att bygga upp något mer hållbart och mer givande för alla.

  • Share on Tumblr


5 Comments

  1. #
    Lasse Thomasson
    oktober 27th, 2009 at 18:53

    Ytterligheterna är kanske inte så svåra att identifiera och känna igen men där emellan är gränsen mellan vad som är push och vad som är pull inte alltid helt tydlig.
    Och det skiljer sig också också mellan olika sajter och kanaler.
    Vad som upplevs OK på t.ex. Myspace kan upplevas som påfluget på Facebook.
    Så det är viktigt att försöka första sammanhanget som man kommunicerar i.

  2. #
    Låt megafonen samla damm | Blindmen
    oktober 28th, 2009 at 23:31

    [...] fortsätter med Pärs förra inlägg som utgångspunkt, eftersom jag tror att det han skriver om är en av nycklarna att lyckas nå ut, [...]

  3. #
    Piper
    november 6th, 2009 at 02:36

    This is really informative, and I’m glad to have found your article! I’m using a google translator, so I hope that what I say here makes sense.

    The push/pull idea makes sense now. There must be a balance besides listening and commenting on the music of so many others. I find it’s difficult to do this and write my own music without being too influenced by the other music. What other ways would you suggest making sure that the word gets out so that one doesn’t end up being a pest?

    (I really hope this translated well! *laughs* Sorry if it doesn’t make any sense – If it doesn’t I will try again another way.)

    All the best,

    Piper

  4. #
    Pär Berglund
    november 6th, 2009 at 03:09

    Haha, thanks Piper. Well, it seems to me from your answer that Google got it right, I think. :)

    Basically this is about taking care about the people that love you and your music. If you do that properly, they will be more efficient spreading the word about you, than your best megaphone will. It’s a big world out there, and your fans know their own friends better than you do.

    I guess that you spend a lot of time on Myspace, from your answer. I would suggest you’d take that time and spent it on other places. It’s important to know and cooperate with other bands, but as a way of getting to know fans? No.

    Read blogs, (music blogs if you like, but also whatever blog that interest you). If you feel you have something to say, leave a comment, and see what happens.
    Update your website to become an interactive webbsite, ie a blog and make it your digital net office. Have a music player there, where people can listen to the entire songs. Give some songs away for free and let it spread.
    Start a Facebook fan page and talk to people there.

    Well, it’s just some basic points of what you can do.

  5. #
    Lasse Thomasson
    november 6th, 2009 at 10:03

    In my view listening and commenting on other artist music to get them to listen, comment and confirm your music is not necessary the best way to go.
    Think about what you and your music and lyrics stands for and where people who possibly could like and attach to that can be. You would probably find that those places are not Myspace or GarageBand but more niched forums, communities, sites and blogs and so on. Make yourself availble in those places and let people find you. And when they do, build relations to them, listen to and reacts to their needs and they will spread your music.

    On a more general note my biggest issue with ”push” (besides being a ”pest”) is that it never works in the long term. You can of course get a lot of ”friends” and ”fans” but they have, from a marketing point, no value. They can’t be ”converted” to anything (CD-byers, street-teams, gig-audience). A ”fan” pushed to you is not really a fan just someone getting pushed.
    Pushing is almost always a lot of wasted time (and possibly money) that could be spent in a lot of better ways.

Leave a Comment

blank