Ibland kör man lätt fast i planeringen… Det är mycket att tänka på om man ska marknadsföra sin musik eller sig själv som artist.

Därför förelår jag helt enkelt ett vilt break från alla krav. Ibland måste man låta känslorna få ta över. Alltså, helt utan planering, gör vad som faller dig in när det gäller att marknadsföra din musik: maila den där skribenten som skrev om replokalsgrannarna; eller ring den där mixaren som rattade ljudet så snyggt på spelningen du såg förra veckan; eller varför inte kopiera upp lite klisterlappar och fäst på varenda lyktstolpe på väg hemifrån till bussen/tunnelbanan/jobbet/whatever.

Eller varför inte ringa den lokala tidningen och ge dem en riktigt lockande story i samband med din spelning. Fantasin finner inga gränser. Var lite påhittig, det lönar sig.

Våga tänka fritt! Kreativitet är alltid bra och ibland måste man våga spränga gränserna för att se hur långt man kan nå. Personligen tror jag det handlar om hur mycket man vågar. För ger man sig aldrig till känna / hör av sig, ja, då finns man inte.

Jag uppmanar härmed till lite guerillamarknadsföring à la old school. Våga ta för er och visa att ni finns. The action is where you are. Det kan räcka med ett mail, ett samtal eller en lapp på stolpen. ”Vad ger det?” frågar ni kanske. Ja, den som provar får se. Varför inte försöka nå ut på alla sätt som finns, även de lite ”mindre fina” sätten kan ju ge nåt oväntat tillbaka. Vem vet, det kanske finns någon som upptäcker – och gillar dig – i andra änden.

I vilket fall som helst så har du gjort dig själv en tjänst genom att ha vågat ta steget. Och vem skulle ta det steget åt dig om du inte gjorde det själv?

  • Share on Tumblr


4 Comments

  1. #
    C-M
    maj 17th, 2009 at 16:37

    Mycket bra skrivet!

  2. #
    Fredrik Muskos
    maj 17th, 2009 at 17:01

    Tack! Det värmer!

  3. #
    Conny
    maj 18th, 2009 at 22:18

    Precis så är det. Det gäller att våga göra det som faller en in och inte bara tänka att man ska göra det. Jag tog kontakt med Ginza och CDON för ett tag sen för att försöka övertala dom att de skulle skicka ut min singel till människor som köper vissa artister hos dom. En skitsmart plan tyckte jag eftersom jag då når rätt målgrupp. Först fick jag napp på Ginza, men sen rann det ut i sanden… Jag låg på lite till och vips… idag gick en kartong iväg till Ginza med 120 singlar + ett litet personligt brev från mig till alla som får singeln. Hur bra som helst.

    I övrigt vill jag bara tillägga att det nästan alltid har gett utdelning på något sätt (ibland oväntade…) när man tar mod till sig och tar kontakt med någon vilt främmande person. Visst, ibland händer ingenting men det händer nåt i så många fall att det ändå är värt att ta nederlaget att bli avvisad eller ignorerad.

    /Conny

  4. #
    Fredrik Muskos
    maj 18th, 2009 at 22:24

    Bra Conny! Du summerar det väldigt väl – för har man inte försökt så får man aldrig veta om man lyckats. Ett gammalt talesätt lyder ungefär: ”så länge man inte ger upp kan man heller inte misslyckas”.

blank