Dollars !Michael Arrington på Techcrunch hade lunch förra månaden med ”a big music label executive”. Han ställde direkt frågan som många av oss nog ställer oss ibland:

Why are you guys so damned clueless? Your business is disintegrating before your eyes, and all you do is go for short term cash gains (lawsuits, mafia-style collection rackets from venture backed music startups, etc.).

Svaret han fick var förvånansvärt öppet. Skivbolagschefen svarade att de mycket väl var medvetna om att de nuvarande affärsmodellerna inte håller, och att de räknade med att all musik kommer att vara fri i framtiden. De har sin Masterplan.

Men deras framtid börjar först 2013 (möjligen 2011). Först då ska de på bred front sjösätta sina nya affärsmodeller. Affärsmodeller som i alla fall nu går ut på att binda upp artister i sk 360-kontrakt, dvs att de tar en del av alla intäktsströmmar som en artist har. Då ska också nättjänster för musik hanteras ungefär som radio, dvs att man vänder på det hela och betalar TILL tjänsterna för att marknadsföra deras artister, istället för tvärtom som idag.

Varför börjar man inte redan nu? Jo, för att deras kalkylblad säger att det är det är det logiskt ekonomiskt sunda att göra. För dem är det logiskt att stämma kunder för nedladdning, klämma ut så mycket det går ur partners och musiktjänster och stämma dem också när det behövs. För att vinna tid och så mycket pengar det går att klämma ut ur det gamla systemet.

Ja, vad säger man?

Det är bla såna företag som nu har fått IPRED-verktyget i sina händer. Det är såna som påstår sig värna sina artisters rättigheter i första hand.

Om jag tror att det kommer att fungera?

Nej

Därför att de inte har begripit vad marknadsföring idag handlar om.
Därför att människor inte fungerar enligt logiska principer, vi tar beslut efter vad vi känner.
Därför att jag inte vill tro att girig hänsynslöshet lönar sig på sikt.
Därför att ni som läser detta kommer att ta detta tillfälle i akt, skaffa fans över hela världen och skapa en ny musikvärld.

Vad säger du, vill du ha en major-bolagsstämpel på ditt skivkonvolut?

Läs hela artikeln på Techcrunch

  • Share on Tumblr


2 Comments

  1. #
    Christian
    april 2nd, 2009 at 23:32

    Nä, de har missat en sak. Marknadsföring är konversationer. Vem vill prata med dem och deras produkter

  2. #
    Pär Berglund
    april 2nd, 2009 at 23:40

    Håller fullständigt med dig Christian

Leave a Comment

blank