signed

Nej, inte det är inte alls synd om oss osignade. Jag får svårare och svårare att förstå det ordet och vad det innebär. Det är omodernt och återspeglar inte verkligheten längre. Jag skulle aldrig kalla mig osignad längre (eller signad för den delen heller).
Varför det?

Är din musik tillräckligt bra för att hitta en publik, att få trogna lyssnare, vad spelar det för roll då om du är signad av ett skivbolag eller inte? Ingen alls! Och jag tror inte att dina lyssnare bryr sig. Inte en sekund bryr dom sig, faktiskt. Dom är intresserad av dig och hur du låter i första hand, inte vilket skivbolag du ligger på.
Det är klart, ett bra skivbolag som tror på dig och som är villig att satsa kan kanske öka möjligheten och minska tiden det tar att nå ut, men du måste inte arbeta mindre för det. Grunden är ändå din musik och du som artist. Ditt uttryck, din personlighet, det du har att säga är skillnaden. Och det arbetet kan ingen annan göra än du.

Alla vi som vill bli hörda, har verkligen fantastiska verktyg som kan hjälpa oss att nå ut, att finna en publik (Många av inläggen här på Blindmen handlar om dem). Möjligheter som aldrig funnits tidigare, och som är tillgängliga vare sig du är signad eller inte. Ofta är dom gratis, det enda du behöver är tid och en idé om vad du vill göra.
Att skivbolagen inte vet vad dom ska göra och slåss för sin framtid betyder ju inte att du behöver göra det samma.

Och om din dröm ändå är att hamna på ett stort bolag? För varje ny lyssnare du når, för varje fan som prenumererar på ditt nyhetsbrev, för varje bloggare som skriver om dig så ökar också chansen att det faktiskt ska hända.

Så jag föreslår att det är dags att att skrota begreppen signad och osignad. Låt oss begrava dom. Dom gör ingen nytta längre och pekar bara i fel riktning, bort från dina lyssnare och fans.

/Lasse

  • Share on Tumblr


3 Comments

  1. #
    Conny
    mars 31st, 2009 at 16:05

    Intressant tycker jag… Problemet är väl bara att det tar sån tid och kostar en del pengar när man ska göra allt själv. Så nog vore det skönt om någon hjälpte till. Med ”know-how”, pengar och tid. Fast å andra sidan får man ju betala för det också eftersom man inte får alla intäkter då, utan endast royaltyn. Fast du kanske lyckas nå ut till fler lyssnare… Eller inte!? Det är verkligen inte lätt det här… Oavsett skivbolagets vara eller icke vara så behöver man i alla fall en bokare/manager. De kan antagligen göra mer för dig som artist än vad du skulle kunna göra själv. Det är svårt att ta sig in på de ”bra giggen” utan hjälp. Det är enklare att trycka en skiva och fixa fysisk och digital distribution själv än vad det är att fixa gig på tex en festival.

  2. #
    Fredrik Muskos
    mars 31st, 2009 at 19:17

    @Conny Helt korrekt analys av dagens gig-läge, och faktum är att många av de frågor jag stöter på handlar just om bokning. Jag förstår att band har svårt att boka sig själva, inte för att de är blyga utan för att de inte känner till vem man ska kontakta. En ny marknad växer fram….

  3. #
    Pär Berglund
    april 1st, 2009 at 14:37

    Framför allt handlar det väl om att begreppet osajnat saknar relevans idag. Det finns ingen anledning att dela in artister i ett a- och ett b-lag. Känner till många engagerade skivbolagsmänniskor, managers mfl, som gör ett fantastiskt jobb för artister, samtidigt som det finns också många artister som gör allt själva och gör det bra. Den grundläggande faktorn om du kommer få bra gigs eller hej handlar i första hand om du kommer att dra folk eller ej, inte om du är sajnad eller inte. Grunden för att få bra gig måste ligga i att kunna visa upp att man har dessa fans som kommer till konserterna, och marknadsföringen som leder fram till det utgår alltid från artisten själv. I än högre grad idag skulle jag vilja säga, då ren publicitet knappt fungerar längre.

Leave a Comment

blank