Här kommer en uppföljning till Pärs inlägg om hur viktigt det är att ha en hemsida (något som jag håller helt och hållet med om).
Du har tagit Pärs ord till dig och bestämt dig för att göra en en hemsida för bandet. Vilka sidor ska du ha på sin sajt, vad är det dina besökare vill läsa om, vad är det dina besökare tittar på?

Här är ett högst ovetenskapligt inlägg i frågan som helt enkelt grundar sig på statistiken de 6 senaste månaderna från bandet Strangers In Wonderland sajt (som jag är med i).
Hämta inte några djupare insikter och gör inga generaliseringar utifrån det här materialet, men det kanske kan vara en grund för diskussion och eftertanke (och ge några idéer.

Här är våra fasta sidors (inte blogginlägg m.m.) rangordning:

På plats nummer 1 (mest besökt): Första sidan så klart. Det är ju hit de flesta länkarna från andra sajter och sökningar pekar. Dessutom har vi valt att lägga många av våra låtar där. Det är förhoppningsvis för musiken som folk besöker oss och då ska dom inte behöva leta vidare för att hitta den.

Plats nummer 2: Bloggen. Att bloggen kommer så högt upp visar hur viktigt det är att hela tiden komma med ny och uppdaterad information.

Plats nummer 3: About. Det var det här som förvånade mig mest. Att ”About” sidan kom så högt upp. Folk vill uppenbarligen veta vilka vi är.

Plats nummer 4: Downloads. Här finns ytterligare musik förutom den som finns på förstasidan.

Plats nummer 5: Lyrics. Alla texter till den släppta plattan. Den här sidan får många träffar från sökmotorer, ofta från personer som söker andra textern än våra. Det är också den sidan som har flest antal besökare som inte klickat sig vidare på sajten.

Plats nummer 6: News. Nyhetssidan är uppenbarligen mycket mindre intressant än bloggen.

Plats nummer 7: Media resources. Det här är en service sida för press och media med pressreleasebilder, logotyper m.m. För mig kom den förvånansvärt högt upp. Kanske inte den viktigaste sidan men ändå bra att ha när t.ex. tidningar, bloggar eller andra media behöver material om oss.

Plats nummer 8: Contact. En ”måste” sida som inte så många besöker.

Plats nummer 9: Reviews. Besökare är inte uppenbarligen inte så intresserade av att läsa vad andra tycker om oss. Är en sida, tillsammans med News, som vi troligtvis tycker är viktigare än besökarna.

Plats nummer 10: Buy. Vad ska man säga. Sist, tråkigt men sant.

Som sagt, man ska inte dra för långtgående slutsatser, men en sak tycker jag är tydlig, folk besöker det som berättar mer om oss och är ”personligt”. Och dom vill ha mer att ladda ner.

/Lasse

  • Share on Tumblr


Leave a Comment

blank