Nya tider, nya krav
Marknadsföring, Sociala Medier 25 maj, 2010
Nu sitter jag på tåget hem från en riktigt trevlig och konstruktiv kväll på gårdagens Bandmeeting Live. Intressanta intervjuer och diskussioner. En fråga kom upp som vi aldrig hann fördjupa oss i och som jag tänkte fortsätta här på bloggen.
Kommer framtidens lyssnare och musikkonsumenter ställa krav på att artister och band finns tillgängliga i olika former i sociala media?
För mig är svaret på det enkelt och självklart. Så klart kommer de att göra det. Och inte bara framtidens lyssnare, vi är redan där, vi har redan börjat ställa de kraven.
Vi vill meta mer, fördjupa upplevelsen av våra favoritartister med andra intryck än bara musiken. Och i förlängningen kanske de blir våra favoriter just för att de tillför något mer än det rent musikaliska.
Varje tid har sitt eget medialandskap med växlande krav på de som försöker nå igenom och hitta en publik. Det kan vara bra eller dåligt sett ur ett större samhällsperspektiv, men framför allt så är det, just här och nu. I det lilla, för en enskild artist eller ett skivbolag, kan det självklart vara frustrerande, något som hindrar, som upplevs som käppar i hjulet.
Ett bra historiskt exempel på detta är övergången från stum- till ljudfilm. Ett nödvändigt steg som säkert var väldigt smärtsamt för de skådespelare och filmbolag som inte klarade av att ställa om och anpassa sig till ljudfilmens krav.
Men musik har aldrig sålt sig själv, det har alltid funnits krav och färdigheter, förutom musiken, som band och artister har varit tvungna att motsvara och kunna. Och just nu är vi inne i en period där de kraven och förutsättningarna snabbt förändras.
Det är inte fel. Det är inte orättvist. På många sätt är det en möjlighet som aldrig tidigare funnits. Och det är upp till dig som artist och band att se till att du har de färdigheter som krävs för att utnyttja den möjligheten. För att nå ut och göra en skillnad för någon.
maj 26th, 2010 at 14:21
[...] Lasse tycker att musik har aldrig sålt sig själv utan att det behövs något mer. Det tror jag också! Det finns så mycket musik som numer är väldigt tillgängligt, så det behövs något extra (vad det nu kan bestå i) för att du skall bli intresserad och mycket av det tror jag också handlar om en bra kommunikation med dina fans. Läs mer om Lasses blogginlägg och gör gärna en kommentar där på http://blindmen.se/blog/2010/05/nya-tider-nya-krav/ [...]