Visst vore det kul att göra lite pengar på musiken. Inte för att jag tror att pengar är den viktigaste drivkraften för de flesta som läser Blindmen (eller för mig själv). Men ändå, visst vore det trevligt på många sätt.

Om du försöker sälja din musik så glöm inte den gyllene regeln om hur folk köper musik:
De lyssnar, de gillar och sen köper dom.
Så innan du kan be någon att köpa så måste du få dem att lyssna. Och inte bara det, du måste få dem att gilla din musik också innan det kan klirra i kassaapparaten.
Det kan låta självklart men jag ser varje dag exempel på bra artister och band som försöker ta genvägar och göra det i en annan ordning. Som t.ex ropar ”Kom och köp” det första dom gör.

Så sprid din musik så mycket du kan. Se till att du vet vem som gillar den, och att du kan kommunicera med dem. Sen kan du börja sälja. Att göra det i någon annan ordning fungerar inte.

  • Share on Tumblr


7 Comments

  1. #
    Roger Häggström
    november 12th, 2009 at 09:10

    Man gör så gott man kan förstås och sprider sin musik till alla ställen man kan hitta. Men steget från att bli gillad och spelad till ett köp blir allt längre. Det känns lite som om man sysslar med välgörenhet. Man ger sin själ och sin musik men får ingenting tillbaka i form av pengar. Pengar som skulle finansiera nya och bättre produktioner. Det enda sättet att få det att gå runt är att minska alla utgifter till ett minimum – helst till ingenting. Billigast möjliga inspelning, den gladaste amatören istället för proffset på alla instrument och rattar. Strunta i att pressa en CD. Bara använda sånt som är gratis i promotionfasen.

    Visst är det kul med musik, men även den mest entusiastiska kroknar om det inte ens räcker att vara bra.

  2. #
    Lasse Thomasson
    november 12th, 2009 at 12:01

    Nej, det räcker nog tyvärr inte bara att vara bra på att göra fantastisk musik. Vill du sälja behöver du också vara en entreprenör, förstå hur marknadsföring fungerar och hur du skapar och upprätthåller relationer med dina lyssnare (dvs kunder). Och precis som för alla entreprenörer gäller det att du måste erbjuda något som folk vill köpa och förstå hur man säljer. Vi har som musiker och artister inte någon självklar rättighet till vare sig uppskattning, bekräftelse eller försäljning oavsett hur bra vi är eller hur mycket tid och pengar vi har lagt ner.
    Det är vårt jobb att förstå våra lyssnares behov, inte deras jobb att förstå våra behov.

    Och ja, det kan så klart vara (och är!!) frustrerande, men det är också viktigt att se dagens möjligheter i ett historiskt perspektiv. För 30 år sedan behövdes ett skivkontrakt för möjligheten att få dina inspelningar hörda och sålda till en större publik. Idag finns möjligheten att nå ut själv. Men därmed inte sagt att det blivit enklare.

    Sen kan man invända att artister och musiker är generellt dåliga entreprenörer. Att mycket bra musik aldrig kommer att nå ut på grund av det. Jag ska inte ge mig in i debatten om det stämmer eller inte men tycker att hela utgångspunkten i det resonemanget är lite skev. Man kan ju inte vara bra på allt. Varför förväntar vi oss det av oss själva och andra oberoende artister. Samarbete är nyckeln, i första hand inom bandet (om man inte är soloartist) men sen med inom alla andra aspekter av produktionen och marknadsföringen.

  3. #
    Roger Häggström
    november 12th, 2009 at 12:20

    Världen är orättvis är väl en bra sammanfattning. Alltför ofta är det de tomma tunnorna som skramlar högst.

  4. #
    Lasse Thomasson
    november 12th, 2009 at 13:24

    Roger, vet inte om jag håller med eller riktigt förstår sammanfattningen. För att något ska vara orättvist måste någon blivit undanhållet något, som den hade ursprunglig rättighet till?
    Du säger ju inte vad som är orättvist men jag antar (eftersom vi skriver här) att det handlar om att sälja (eller troligare inte sälja) musik.
    Och då följer frågan, har vi som kreativa artister (konstnärer), någon rättighet att få betalt för frukten av vår kreativa möda?
    Det enkla svaret för mig är att vi inte har det. Det finns ingen självklar rättighet till det. Det är något som vi måste hela tiden måste förvärva i relationen till våra kunder (lyssnare, fans m.m.)

    Sen tror jag att vi missar dom enkla vägarna ibland. Om vi upplever att vi inte säljer som vi hoppas, varför inte fråga kundkretsen, d.v.s fråga dina fanns och lyssnare direkt. Dom om någon borde ju veta varför.

  5. #
    Roger Häggström
    november 12th, 2009 at 14:02

    Du är för klok för mig. Ville bara lätta på trycket lite.

    Jag lyssnar på all kritik och har inga illusioner om att ”omvända” eller ”frälsa” publiken. Är inte heller arrogant och tror att man har några rättigheter bara för att man kan spela ett instrument. Men allt som kommit tillbaka från kritiska lyssnare hitills är positivt och inget säljer.

    Vill inte bli komersiell och ”ge folk vad de vill ha”. Testade en gång och det gjorde ont i själen och inte blev det bra musik heller.

  6. #
    Lasse Thomasson
    november 12th, 2009 at 14:29

    Missförstå mig rätt. Jag menade inte att man förutsättningslöst ska ”ge folk vad dom vill ha” och göra något som man inte står för. Då gör det, precis som du säger, bara ont själen.
    Samtidigt så gäller ju fortfarande att folk inte köper något som de inte anser vara värt priset.
    Nyckeln ligger väl i så fall att hitta relationer till lyssnare och fans som i grunden gillar det som du gör. Att fokusera promoarbetet mot mer nischade kanaler. Att exponera sig Myspace och liknande allmänna forum och kanaler leder sällan någonstans. Om jag var du skulle jag t.ex. ta kontakt och/eller vara aktiv på mer country/Americana orienterade bloggar (inte nödvändigt musikorienterade). Eller försöka hitta communitys med den inriktningen. Podcasts med inriktningen måste ju också gå att hitta.
    Fördelen är att chansen att hitta fler presumtiva fans och lyssnare är mycket större på det sättet.
    Fast du kanske redan jobbar så.

    Sist, en tanke kring ordet ”kommersiell” som vi gärna förknippar med mainstream musik. Och som vi gärna laddar med negativa värden. Samtidigt som vi så fort som vi gör vår musik tillgänglig för försäljning själva blir kommersiella.

  7. #
    Roger Häggström
    november 12th, 2009 at 14:59

    Goda råd.

    Har redan en liten början och har loggat in på en Americana blogg och lagt ut en låt som podcast och testat terrängen. Är inte hemma i någon av världarna, men ska gräva djupare.

    Ordet ”kommersiell” är laddat, men det är ju faktiskt det man är om man vill få pengar tillbaka.

blank