Glöm inte musiken
Marknadsföring 12 april, 2010
Vi pratar marknadsföring hela tiden, men glömmer kanske bort det viktigaste, musiken. Eller vi kanske inte glömmer bort, utan snarare bara tar musiken som given. Och det kanske är meningen, men ibland är det bra att ta ett steg tillbaka och fundera på grunderna.
I min värld är det musiken som är grundförutsättning för all marknadsföring (av musik såklart). Om musiken inte är tillräckligt bra kommer det inte att gå att marknadsföra den heller. (Vad som är bra musik kan man diskutera i evighet, men i det här sammanhanget menar jag att musiken har ett ärligt uttryck och att artisten har gjort sitt yttersta för att få fram det uttrycket.)
Jämför med en köpa en tavla. Du vet hela historien bakom den, vet om platsen där den målades och allting om konstnären. Men du tycker inte att den är bra. Du gillar den helt enkelt inte. Skulle du köpa den ändå? Knappast!
Men om du ska välja mellan två tavlor och du gillar båda lika mycket. Den ena vet du ingenting om, den andra är gjord av någon som du har en relation till. Du kanske vet varför tavlan målades och var. Du kanske känner till konstnärens historia. Du kanske till och med kan kommunicera med konstnären och ha en dialog runt tavlan.
Vilken skulle du välja då?
För mig är det där runt omkring tavlan vad vi menar med marknadsföring. Det är viktigt men det faller också helt om inte tavlan är bra, om inte konstnären lagt ner all kraft för att nå fram till mig redan i bilden.
Vart vill jag komma med det? Jo, om du är en artist, låtskrivare, ett band osv. se först till att du lägger din tid och energi på det du är bra på, att göra fantastiskt musik som berör människor.
Finns det tid och kraft över använd den till att marknadsföra dig.
Men gör inte tvärtom, för vem vill köpa en halvfärdig, halvbra tavla där uttrycket inte är klart och penseldragen är diffusa.
Ännu hellre, jobba inte själv. Fråga andra om dom kan hjälpa dig. Ta vara på kunskaper runt omkring dig. Bygg nätverk. Hjälp varandra. Samarbeta.
Eller om du har en budget, köp tjänsten från de som redan vet hur man gör. Som har erfarenheten.
Men glöm inte musiken.
juni 1st, 2010 at 15:47
[...] inramning, som Lasse beskrev häromdagen, kan du påverka i stort och smått, och det är det vi skriver om till stor del här på Blindmen, [...]