I början av året berättade jag om hur filtreringen av nyhetsströmmen fungerar på Facebook, dvs hur Facebook för varje person räknar ut vad vi kan tänkas vara intresserade av. Ett statusinlägg på din artistsida når därför aldrig alla dina följare, utan bara en viss andel av dessa, beroende på hur engagerade de är i din sida och det du publicerar. Du kan själv se hur många du når genom att gå in i sidans statistik och titta på ”Räckvidd” (det visas också under varje inlägg på din sida).

Det enda sättet att nå fram till fler med dina inlägg har varit att engagera sig i sin sida, publicera ofta och göra sidan intressant för fler. Det gäller fortfarande, men i våras finns också en möjlighet att betala för att ett inlägg ska visas för fler av dina följare, ett sk sponsrat inlägg. Vi har testat detta några gånger och kan berätta att det fungerar alldeles utmärkt som ett sätt att höja rösten lite grann och nå ut med viktiga nyheter, som tex låt- eller videoreleaser, till fler.

Hur fungerar det?

Efter att du har skrivit ett statusinlägg så ser du nere till höger under inlägget länken ”Marknadsför” (”Promote”). Klickar du på denna får du fram en dialogruta som kan se ut så här:

Facebook Promotion

Du gör dina val och efter det så kommer Facebook att under tre dagar att portionera ut ditt inlägg i nyhetsflödet. Notera också att du bara kan sponsra ett inlägg inom tre dagar efter att det har skrivits. Under sponsringstiden så ser du hela tiden hur många det når ut till och på vilket sätt (sponsrat eller på vanligt sätt).

Det andra valet ”People who like your page and their friends” är nytt sedan någon vecka och det har vi därför inte hunnit testa än.

Vad blir resultatet?

Ja, självklart kan jag inte svara generellt på det, utan det beror på hur din fanbase ser ut och vad exakt det är du vill nå ut med. I de fall vi testade så handlade det alla gångerna om låtsläpp, dvs att berätta om en ny låt där lyssnarna kunde lyssna direkt på låten i inlägget via en Soundcloud-spelare.

Den totala räckvidden blev varje gång ca 10 ggr högre än vad som var normalt. Antalet av de egna följarna som nåddes var drygt dubbelt så många mot normalt. Det betyder alltså att en stor del av de som nåddes bestod av vänner till de som följer sidan. Mest glädjande var att antalet delningar av inlägget ökade betydligt och även övrigt engagemang som likes och kommentarer var högre. Den negativa responsen (i form av att dölja inlägg och blockera) var i princip obefintlig.

Slutligen…

Jag tycker att det är ett bra sätt att kunna sätta lite mer tryck på händelser som är särskilt viktiga för en artist, om det används med måtta. I första hand är mottagarna dina egna följare, som knappast kan misstycka att de får se dina inlägg, och deras vänner är också vana att se vad som andra har gillat och kommenterat. Det finns dock fortfarande mycket som inte är helt glasklart om hur det fungerar och jag tror man får följa statistiken under tiden och vara vaksam på att det tex inte repeteras för ofta till folk. Vi valde exempelvis att en gång stänga av efter 2 dagar, då vi tyckte att vi hade uppnått de mål vi kunde gentemot får egna följare. Berätta gärna om du själv har testat att sponsra inlägg.

  • Share on Tumblr


2 Comments

  1. #
    Joe
    februari 26th, 2013 at 12:40

    Hej
    Jag tycker att detta låter väldigt intressant! Jag skulle gärna vilja prova på det själv, men tyvärr så är denna knapp obefintlig på min sida. Jag har gått igenom massa information på facebook för att kunna ladda ner den, men jag har hittills inte funnit något.
    Så det verkar i princip som att alla utom jag har den på min dator?

    Vore jättebra ifall du kan länka till någon sida där jag kan ladda ner denna funktion.

    MVH
    Joe

  2. #
    Pär
    februari 27th, 2013 at 02:11

    Hej Joe,
    Detta är inget du laddar hem, utan det finns tillgängligt på Facebook under varje inlägg. För närvarande krävs det dock att du har minst 100 som följer din sida för att knappen ska vara aktiverad. Detta ändrades från 400 för några veckor sedan.
    Om du har färre än 100 så kan du ändå få en liknande annonsering, som då är riktad till dina följare och deras vänner genom att skapa en annons på vanligt sätt, i annonshanteraren, och där bestämma vilka den ska visas för.

blank