Om jag skulle välja någon mer etablerad artist som exempel på hur man marknadsför sig i dessa nya tider så skulle jag förmodligen välja Imogen Heap. Hon, om någon, har förstått att marknadsföring handlar om dialog och relationer. Men även kontinuitet, uthållighet och ett målmedvetet arbete.

Under ett antal år har hon fört en direkt dialog med sina lyssnare i olika kanaler, bjudit på sig själv, sin musik och engagerat allt fler människor.

För några år sedan, i samband med att hon började spela in sitt senaste album Ellipse, började hon att använda framför allt Twitter för att hålla en daglig kontakt med de som gillar hennes musik, samtidigt som hon påbörjade arbetet med ett nytt album. Och då pratar jag inte om att spotta ut sig nyheter, utan att faktiskt prata med människor, berätta om det hon vill berätta om, och göra saker för sina lyssnare.

Förra året hade hon, efter två år, när det var dags att färdigställa albumet, mer än 700 000 som följde henne, människor som sedan bjöd tillbaka genom att faktiskt hjälpte henne att just färdigställa plattan. Alla bilder på albumet är designade av fans och till och med hennes bio som släpptes i samband med skivan är skriven av fans.

Kommunikationen med andra har inte bara skett genom Twitter; hon har också använt Youtube, Flickr, streamat konserter via Ustream och, inte minst, bjudit fansen att komma och träffa och lyssna på henne.

Colette på Deep Dive Marketing har skrivit en utmärkt sammanställning om Imogen Heap och detta jag beskriver ovan. Läs gärna och inspireras.

  • Share on Tumblr


Comments are closed.

blank