y2.d7 | that edit girlSom musikbloggare brottas jag framför allt med ett problem när jag skriver presentationer av ny (enligt mitt tycke) bra svensk musik  på Meadowmusic.se:

Det finns sällan någon information om artisterna att tillgå. Det finns ingen bio skriven, eller så är den ytterst fåordig. Det finns oftast ingen story att förmedla, någon egen presentation, deklaration, ambition eller sammanhang. Ibland leker jag detektiv på nätet, ibland skriver jag tillbaka och ber om mer info. Tidsödande dock.

Denna brist på info blir ett problem för en artist ur flera perspektiv. Först och främst så minskar det möjligheterna till att överhuvudtaget bli lyssnad på. Det skickas en strid ström av musik till journalister, bloggare och ja, ut till lyssnarna direkt via sociala medier. Och hur avgör man vad man ska lyssna på? Det går inte att lyssna på allt. Vad gäller journalister, så är storyn som förmedlas och kvalitén på presentationen som skickas i ett pressutskick i de flesta fall helt avgörande för att man ska bli lyssnad på.

För det andra så missar man möjligheten att sätta in musiken i ett sammanhang, att påverka lyssningen av musiken, då musiken alltid har någon form av utgångspunkt i lyssnandet. Att sätta sin egen prägel på omständigheterna och tankarna kring musiken.

Som Lasse har skrivit tidigare, vilket jag definitivt kan bekräfta, så är bio-sidan oftast den mest besökta sidan på en artistsajt, efter huvudsidan. Och det understryker det jag skriver här ovan, om vikten av att skriva en bio, en bio som du givetvis kan använda delar av i olika sammanhang; på din Myspace-sida, i pressreleaser, i promobrev mm.

Mystiken då? Ett vanligt argument är, åtminstone officiellt, att en artist tror att det krävs ett visst mått av mystik, en form av distans till lyssnarna, för att upprätthålla ett intresse för bandet. Och att en dialog och en naken bio skulle förstöra detta.

Jag tror dock, precis som Lasse skrev häromdagen, att det inte är på det sättet, utan att en ny tid också kanske kräver en ny typ av artist och marknadsföring. Jag ser det snarare som en bortförklaring för att inte ta tag i det svåra att beskriva sig själv och sin musik. Och om mystiken nu är intressant, så måste denna förmedlas på något sätt. Det finns en story i mystiken också, och den kommer inte fram om man inte kommunicerar ut den.

Hur skriver man en bio?

Ja, självklart får man ju skriva hur man vill, men jag tänkte ändå tipsa om en enkel och bra utgångspunkt på upplägget. Och, om det nu inte finns någon speciell anledning till det, skriv bion i tredje person, även om du skriver om dig själv.

1. Skriv ett stycke om vad musiken handlar om, vilken genre, jämförelser med andra artister i ett sammanhang eller vad bandet står för. Sätt prägeln direkt om vad som komma skall, och hjälp läsaren in i sammanhanget, om det är en typ av musik eller typ av artist som kan tänkas passa. Våga sticka ut och våga skaffa dig ovänner.

2. Skriv om vad som är aktuellt nu. Under våren, under hösten, under året. Det behöver inte vara långt, bara greppbart. Använd länkar för att hänvisa till fördjupning. Och se till att detta uppdateras vid behov.

3. Själva bion, storyn om bandet/artisten som du vill förmedla den. Alla har en berättelse att förmedla som är intressant, och ofta är det de små sakerna som händer som är roliga att läsa om, inte nödvändigtvis de stora bedrifterna. Var kommer ni ifrån? Hur bildades bandet? Vad har ni för bakgrund? Hur har er resa sett ut? Vad är tankarna bakom det senaste albumet? Det är basic-frågor, som kan tyckas ointressanta för andra, men det är de inte.
Var sparsam med listbedrifter och lyssningssiffror, om de inte bidrar till berättelsen.

Utöver detta så kan man naturligtvis vara hur kreativ man vill. Bilder, instoppade filmer, musikspår kan kanske hjälpa till att göra det intressantare. Våga testa och pröva er fram. Be andra läsa och kommentera den, be fansen om hjälp för att beskriva er musik eller titta i recensioner. Ni kanske kan be någon annan skriva den åt er, om ni förser denne med material?

Om ni inte har en bra bio, börja skriv nu.

  • Share on Tumblr


8 Comments

  1. #
    Hasse
    juni 8th, 2010 at 14:12

    Bra spaning!

    Ett litet tillägg bara, lägg inte massa kraft på att skriva om era gamla band (såvida det nu inte är ett verkligt namnkunnigt band) lägg heller ingen kraft på vilka band originalmedlemmar har hoppat till. Det är ert band som ska stå i fokus, nämner ni något annat bandnamn ska det vara som referens, inspirationskälla etc. för om man läser om att en av medlemmarna hoppat till ett annat band så börjar åtminstone jag genast undra vad det är för ett band och då har inte bara en medlem utan även ett potentiellt fan lämnat er för det bandet. Det är ert band som ska säljas in inga andra.

  2. #
    Pär Berglund
    juni 8th, 2010 at 14:20

    Tack för bra synpunkter Hasse.

  3. #
    Hasse
    juni 8th, 2010 at 15:17

    Det är ju återigen en högaktuell fråga som ni tar upp, detta är något de vanligaste diskussionerna jag har med artister. Jag har sett BIOs som handlat mer om ex-medlemmar och andra band än själva bandet. Vissa band verkar lite stolta över att de blivit lämnade för ett annat band, tänk om människor generellt var sådana. ”Kolla in den hunken vid baren, min fru lämnade mig för honom. Coolt va!” he he

  4. #
    Pär Berglund
    juni 10th, 2010 at 18:16

    Vilket fick mig att tänka på en pressrelease jag fick häromdagen, där en betydande del av denna handlade om producenten och dennes bedrifter i USA, hur många skivor han sålt, vilka artister han producerat mm. Om det svenska bandet fick jag dock inte veta något egentligen. Vet inte ens om det var ett band eller en enskild artist det handlade om bara att en låt hade varit på en lista. En variant på det du skrev om Hasse.

  5. #
    Hasse
    juni 10th, 2010 at 23:15

    det är intressant hur en del artister tror att det är rätt metod när de lägger hela tyngdpunkten på något annat än sig själva.

    Kan på nått sätt ändå förstå det när det handlar om en verkligt namnkunnig producent, musiker eller liknande som valt att arbeta med bandet/artisten. Man undviker då att tala om hur bra man själv tycker man är och istället lägger över det på den namnkunnige personens goda rykte. Speciellt om denne spelar med eller har arbetat med sitt egna favoritband eller liknande. Men risken är fortfarande stor att man skjuter bredvid målet.

  6. #
    Pär Berglund
    juni 11th, 2010 at 01:29

    Ja, helt rätt. I slutändan handlar det om hur man berättar. Det handlar om att göra det till sin egen story istället för att berätta någon annans story precis som du sa innan.

  7. #
    Skriva bio på engelska eller svenska? | The BandMeeting
    juni 13th, 2010 at 17:04

    [...] Pär Berglund, Red Boulevard Room av thebandmeeting Läste nyligen Pär Berglunds blogginlägg: Skriv en bio nu! på Blindmen och det fick mig att tänka på hur mitt bands, Red Boulevard Room, bio ser ut på [...]

  8. #
    Läsvärda artiklar om musik och marknadsföring på nätet | Musik*Promotion*Online
    januari 27th, 2011 at 09:14

    [...] Skriv en bio nu! (artikel om hur du bäst skriver en biografi och hur viktigt det är) [...]

blank