Samarbeta och marknadsför varandra!
Marknadsföring, Sociala Medier 16 december, 2009
Denna vecka kan vi glädjande nog presentera en gästbloggare i form av Patrik Strömberg. Patrik är arrangör för Bandmeeting, en mötesplats & nätverk för musiker. Läs mer om detta här nedan i hans inlägg:
Jag heter Patrik Strömberg och är arrangör för the Bandmeeting – en mötesplats & nätverk för musiker med syfte att stödja artister & band att komma vidare. Jag har arrangerat det som ett event i Göteborg med föredrag, intervjuer, livemusik och ”Musiker Sökes”. Senast var det fokus på ”Skivkontrakt eller DIY”. Jag bloggar också på www.bandmeeting.se och gör bl a intervjuer med musiker och musikbransch som jag tycker är intressanta att lyfta fram och som kan ge inspiration till andra. Där kan du läsa mer om genomförda BandMeeting-event.
När jag träffade Pär Berglund från Blindmen för ett par veckor sedan så hade vi en lång diskussion om hur musiker skall nå ut med sin musik och framförallt hur många lägger allt för mycket av sin tid på Myspace. Problemet, som både diskuteras på Blindmen och BandMeeting, är att på Myspace så marknadsför sig musiker till andra musiker som är mest intresserade av att få ut sin egen musik istället för att ta del av andras musik. Det finns heller inte något enkelt sätt att dela med sig av information på Myspace-bloggar eller profiler – ingen s k ”share button” för andra att sprida i andra sociala nätverk. Just att ha möjligheten att låta andra sprida ens information är mycket starkare än att man gör det själv. Du bör underlätta för dina fans att sprida din musik!
Det här är en läroperiod för många, men jag tror att en hel del lär sig snabbt hur man skall tänka tack vare Facebooks genomslag som har känslan och en hel del funktionalitet som en blogg där du också kan dela med dig av andras inlägg på ett lätt sätt.
Fler musiker borde tänka på att dela med sig och sprida andras musik genom att ex rekommendera andra intressanta artister/band för sina fans. Skapar du ett samarbete mellan dig och flera andra artister/band så har ni på det sättet tillsammans möjlighet att skaffa er en större fan base än annars. Ni kan till och med se till att fixa gig tillsammans. Som ensam artist eller band, där det oftast är en person som ansvarar för marknadsföring och bokningar, så underlättar det mycket om ni blir fler som marknadsför er. Det här är lite åt samma håll som gigswapping-idén som Lars Wallin från Uddevallakassetten pratade om på senaste BandMeeting, men här tar jag det ett steg längre.
Tänk dig själv om du har samarbete med flera artister/band att ni skall marknadsföra varandra till sina fans. Gör det då inte för enkelt för er som: ”Gå in och lyssna på dem här. Vi tycker dem är bra!” Det behövs lite mer för att det skall bli intressant. Det är inga konstigheter om du marknadsför din egen musik samtidigt som du exempelvis rekommenderar någon annans spelning. Som ett fan hade jag gärna gått och sett en spelning som rekommenderades av ett av mina favoritband om jag fick ett sådant här meddelande: ”Vi håller på att spela in nytt material och har snart ett gig om ett par månader, men under nästa torsdag skall vi gå och se det här bandet. Kom gärna dit och snacka med oss samtidigt som vi får lyssna på ett fantastiskt band!”
Det behöver inte ens vara så att du/ni har ett samarbete med det här bandet (men det kan ju bli så till slut). Det blir oavsett ett mervärde både för dig och för dina fans med en sådan rekommendation. Det blir ytterligare en anledning för ett fan att följa dig som musiker om du också rekommenderar andra bra artister. Se bara till att gå på spelningen också, så att det inte blir bara tomt prat!
/Patrik Strömberg, arrangör av the BandMeeting
Läs också:
Samarbetets år
Det där med samarbete
Vad skall du göra med Myspace, Facebook, Twitter och andra sociala medier (Bandmeeting)
december 18th, 2009 at 10:31
[...] tar Patrik Strömberg upp i sin blogg thebandmeeting.se och fortsätter sitt resonemang på blindmen.se. Patrik bloggar om möjligheten att skapa kontaktnät och hur du ska lyckas att slå som musiker. [...]
december 18th, 2009 at 10:37
[...] Detta tar Patrik Strömberg upp i sin blogg thebandmeeting.se och fortsätter sitt resonemang på blindmen.se. Patrik bloggar om möjligheten att skapa kontaktnät och hur du ska lyckas att slå som musiker. [...]
januari 4th, 2010 at 12:29
[...] jag vill att Du skall göra är samma sak som jag skrev i mitt gästblogginlägg ”Samarbeta och marknadsför varandra” på Blindmen – hjälp mig att sprida informationen om ”Musiker Sökes” och du kan [...]