Where is going the stock market ?????I den ständigt pågående diskussionen om musikbranschen idag, om vart den är på väg, så kan man nästan få intrycket av att alla människor är stöpta i samma form. Det diskuteras affärsmodeller och vilka sätt att lyssna på musik som ska ”gälla” i framtiden.

Förvisso så springer många av oss i flock stundom, men faktum är att människor är olika och vill olika saker. Vi vet alla att CD-skivor inte är intressant längre för många människor, vi vet också att många är helt sålda på Spotify, och det diskuteras om vilka sajter eller tjänster man ”måste” finnas på.

Dock så finns det en hel del människor som fortfarande som gillar fysiska skivor av olika slag och det finns många sätt att lyssna på musik på idag och många olika sajter och kommunikationsmedel. Det som gäller för en grupp lyssnare behöver inte gälla för en annan.

Frågan är då hur du som enskild artist ska vet vad du ska satsa på. Vad är meningsfullt att göra för att just tillfredsställa dina lyssnare/kunder? Vad vill de köpa av dig?

Svaret är enkelt.

Fråga!

Istället för att göra som den etablerade musikbranschen har gjort i många år, och försöka styra människor till att göra som de vill, kan du helt enkelt fråga dina fans vad de vill ha och vad de önskar. För vilken annan bransch som helst är det en självklarhet. I nyhetsbrevet, i bloggen, indviduellt mm.

Kanske råkar det vara en stor spridning på vad som önskas bland dina fans, men då vet du åtminstone det. Och kanske kommer det fram nya önskemål och idéer som du inte har tänkt på.

Läs också:
Nyckeln till en framgångsrik artistkarriär
Vad är marknadsföring?
Att marknadsföra sig fullt ut

  • Share on Tumblr


4 Comments

  1. #
    Conny
    juni 19th, 2009 at 20:59

    Jag har precis upptäckt (efter att ha frågat runt i vänskapskretsen) att väldigt många fortfarande lyssnar på cd. Men i bilen. Hemma lyssnar de på musik via datorn. Så det verkar vara en ganska stor blandning bland mina bekanta. Man konsumerar liksom musik i ALLA kanaler. Man köper cd, låtar på iTunes, tankar olagligt, bränner egna cd:s, använder spotify, Last FM, vanlig radio och fan och hans moster. Hur ser det ut bland mina fans?? Har inte en aning… men det vore kul att fråga. Jag frågade i alla fall dom vilken låt som skulle bli nästa singel. Det var kul! Tävlingen mellan de tre låtarna jag föreslagit blev väldigt jämn. VÄLDIGT jämn. Det tar jag som god kritik på min jämna låtskrivartalang. haha
    /Conny

  2. #
    Pär Berglund
    juni 20th, 2009 at 01:17

    Jo, det är just det. Det lyssnas på musik överallt. Mer än nånsin förmodligen. Men ett tvärsnitt av dina fans kan visa på nya behov. Och förutom lyssnandet så har vi ju övriga saker som t-shirts osv.
    He he, ja, musiken är en annan femma. Och ett ämne för en ny artikel. Vilken låt vann Conny?

  3. #
    Conny
    juni 20th, 2009 at 07:34

    Låten ”Lämna mig ifred” vann och kommer att släppas som singel troligtvis nästa vecka. :-)

    Det skulle vara kul att fråga fansen om hur de konsumerar musik också. Måste fundera på detta…

    /Conny

  4. #
    Fredrik Holmberg
    juli 1st, 2009 at 15:55

    Väldigt intressant. Jag tycker att en av det mest spännande trenden inom musik branschen är alla olika medium som har utvecklas till att lyssna på musik. Och med alla valen som nu finns, håller jag med att man ska inte styra fransen mot vissa medium. Kanske det är bäst att bara satsa på alla? Rent digitalt har det i sista tiden blivit lättare att komma ut på inte bara streaming tjänster och online återförsäljare, men också mobila musik affärer.

    Att fråga fansen om deras önskemål och utveckla nya sätt är jätteviktigt. Dock tycker jag att man ska utveckla sätt för fäns att konsumera musik som också stöder artisterna, kanske inte ”styra” dom direkt, men utveckla sätt som funkar för båda två. Det här tror jag är en av dom stora utmaningenarna vi har framför oss. Fansen ska tjänna sig fria i hur dom lyssnar, men artister ska inte glömmas. Det tjänns som vi är på väg i rätt holl.

    tack för en intressant artikel!

Leave a Comment

blank