soccer practiceJag läste nyss ett inlägg på Disruptive.nu och blev så inspirerad att jag bara var tvungen att skriva ett inlägg om det här.

Christian Rudolf där har utnämnt 2009 till Samarbetets år. Just det, Samarbetets år och inte lågkonjunkturens år. En lågkonjunktur beror ytterst, på alla plan, på vår egen inställning, våra förväntningar, våra intentioner. Och det är likadant i en högkonjunktur.

Även om vi är medvetna om detta, så är det svårt för en enskild person att se en väg ut ur detta när stora fabriker slår igen sina stora dörrar, när bankmän med bistra miner ger oss negativa besked och när hela stater står på randen till konkurs. Vad Christian gör här är att ge oss alla ett verktyg, en positiv inriktning, något att hämta styrka ur, ett sätt att gå vår egen väg och skapa något nytt, tillgängligt för alla, NU.

Du har den stora lyckan att syssla med musik. Det är inte bara det att musik är  viktigt för mer eller mindre alla människor i världen, det är också så att musikskapande och även musiklyssnande bygger på samarbete. Det är ju inte ovanligt med produktionssamarbeten, gig-samarbeten och annat, men ändå så står vi där i slutändan oftast helt själva med vårt album, med vår spelhunger, våra drömmar.

Vad skulle hända om vi öppnade dörrarna på vid gavel för samarbeten av alla de slag? Engagerade samarbeten. Samarbeten mellan band, samarbeten mellan band och deras fans, samarbeten mellan musikmänniskor och människor från helt andra branscher. Vad skulle hända om vi gjorde detta till ett självklart sätt att se på omvärlden? Om vi faktiskt, med andra, vågade lufta de ideer som plötsligt dyker upp? Att våga strunta i de gränser och invanda beteenden som traditionellt har funnits i musikvärlden.

Vad väntar vi på?

  • Share on Tumblr


14 Comments

  1. #
    Christian Rudolf
    februari 19th, 2009 at 13:23

    Speciellt i dessa tider av förändringar i musikbranschen. Att bara börja göra saker på ett helt nytt sätt, har antagligen aldrig varit mer rätt för musiker.

    Värdekedjorna ändras och när man börjar göra saker på nya sätt är man med och påverkar utformningen av de framtida värdekedjorna. Även om det så att man misslyckas första gången så redan där är man framgångsrik. Då vet man hur det inte skall vara och det är antagligen mer än vad de flesta vet.

    En annan aspekt som jag faktikst missar att ta upp är att det är roligt att samarbeta. man utsätter sig för nya människor och nya händelser, nya energier!

  2. #
    Pär Berglund
    februari 19th, 2009 at 13:55

    Tack Christian, både för inspirationen och kommentaren.

    Ja, jag tror att det handlar om att våga ge sig ut och prata med människor i områden där man inte varit förut. Med musik tror jag man kan hitta samarbeten inom det mesta. Jag tror att det handlar mer om att man har en gemensam inställning och vilja att dela med sig, än om att det från början måste stämma överens idémässigt från början.
    Skulle du inte vilja ha ett husband till http://Disruptive.nu ? :-)

  3. #
    reyachristina
    februari 19th, 2009 at 20:12

    Hej
    Ville bara säga att detta alltid varit min filosofi. Samarbeta och det ska gå dig väl. Vafför lixom slå knut på sig själv och själv är bästa dräng när andra kan göra det så mycket bättre. Jag själv har hittat suveräna producenter (jonny lindgren, jonas wickman) och låtskrivare (michael hansson, tobias möller, jonny lindgren) och musiker (andreas gidlund kvartett) osv bara genom att fråga: Halloj!!! ska vi samarbeta, och fasiken det blir så himla mycket roligare, och bättre. Jag fortsätter på den devisen helt klart

  4. #
    reyachristina
    februari 19th, 2009 at 20:13

    ja, vad fan väntar vi på…… ?????

  5. #
    reyachristina
    februari 19th, 2009 at 20:14

    och tack för en helt suverän blogg!!!! Stor kärlek!!!

  6. #
    Christian Rudolf
    februari 19th, 2009 at 22:56

    Pär:

    Elin jobbar ju 300 m härifrån. vi får fråga henne ;-)

  7. #
    Mattias Dristig
    februari 20th, 2009 at 11:58

    Absolut! Tror att vi i framtiden kommer få se mer samarbeten i form av att artister samarbetar tillsammans och köper tjänster som de själva saknar. När skivbolagens roll försvinner kommer man ändå behöva vissa av dessa tjänster, såsom reklam eller presskontakter osv. De bitar man saknar kompletterar man alltså med…

  8. #
    Pär Berglund
    februari 20th, 2009 at 18:40

    Christian: Just det, tänkte inte på det. Men om du inte blir nöjd så är jag säker på att ett gäng av läsarna till denna blogg ställer upp med en signaturmelodi (i dur såklart) ;-)

    Mattias: Håller med dig. Sen kan man ju fråga sig vad reklam består i egentligen, och presskontakter också för den delen…

  9. #
    Pär Berglund
    februari 20th, 2009 at 18:42

    Tack Reya!

  10. #
    Christian Rudolf
    februari 20th, 2009 at 18:47

    ja, det är kanske en produkt. Varje gång man går in på en blogg får man en signaturmelodi, lite som ett tv-program!

  11. #
    Christian Rudolf
    februari 20th, 2009 at 18:48

    oj, glömde denna ;-)

  12. #
    Pär Berglund
    februari 20th, 2009 at 21:14

    Christian, ALLT är ju tillåtet i samarbetets år. :-) (Ja, så länge man är glad då :-D )

  13. #
    Det där med samarbete… | Blindmen
    april 30th, 2009 at 15:03

    [...] Läs också om Samarbetets år… [...]

  14. #
    Samarbeta och marknadsför varandra! | Blindmen
    december 16th, 2009 at 09:08

    [...] också: Samarbetets år Det där med samarbete Vad skall du göra med Myspace, Facebook, Twitter och andra sociala medier [...]

blank