Här kommer en inte på något sätt originell tanke, inte något jag kommit på själv, men som för mig är väldigt sann och som tål att upprepas igen.

Kort, för att få lyssnare att investera sin tid och sina pengar, bli dina fans, skriva om dig, komma på dina konserter, och så vidare, så måste du utgöra en skillnad för dom. Du måste betyda något för dom.

Jag tror inte att den skillnaden måste vara spektakulär, vara material för kvällstidningsrubriker, det finns många sätt att vara en skillnad på. Men det måste vara något som du kan kommunicera och som skiljer dig från andra.
Det klassiska exemplet när det går fel är när band ska beskriva sig själva och sin musik. Hur många gånger har vi inte hört den här (eller någon liknande variant):

Reporter: ”Ja, och hur skulle ni vilja beskriver er musik?”
Bandmedlem: ”Hmmm… Jag vet inte… Vi låter inte som någonting annat.”

Ja, tillåt mig tvivla, men kanske låter du som ingen annan (och har i så fall har en annan typ av marknadsföringsproblem men det är en annan historia). Men vi andra har influenser, vi baserar vår musik, våra texter, vår image, på vad vi hört, sett och plockat med oss under åren. Det är ju det som gör att vi skiljer oss från alla andra (men som också gör oss lika).

Våga vara den där skillnaden. Gör den tydlig och konkret! Säg någonting som : ”Vi spelar punk med influenser från tidig amerikansk storbandjazz som handlar om andalusiska gruvarbetares hårda och grymma tillvaro.” (givetvis förutsatt att du låter och säger någonting liknande).

Det är svårt (vet det från egen erfarenhet)! Svårt att beskriva sig själv konkret och tydligt. Svårt att definiera vad du gör på ett sätt som kanske får en del att inte bli intresserade att lyssna på dig.
Jätteläskigt, jag vet. Det går emot alla instinkter.
Men jag tror att du måste!

Jag tror att man måste se det utifrån ett annat perspektiv. Det handlar inte om att förlora potentiella nya lyssnare (du kommer att förlora många ändå så fort dom hör dig eftersom du inte är den skillnaden som dom söker). Istället handlar det om att attrahera dom som skulle tänkas gilla den skillnaden som du gör. Redan innan dom hör dig.

Var modig, var konkret i hur du presenterar dig själv och din musik för resten av världen. Fokusera på den där skillnaden.
Det spelar större roll än man kan tro.
Det är ju ändå genom dina ögon som folk först uppfattar och gör sig en bild om din musik.

  • Share on Tumblr


One Comment

  1. #
    Skriva bättre promobrev | Blindmen
    februari 24th, 2009 at 12:30

    [...] se till att vara den där skillnaden som skiljer dig från mängden [...]

Leave a Comment

blank